Haaks frezen

Bart85

Nieuw lid
12 jul 2016
10
0
Hallo allemaal,

Een lamp als onderstaande foto zou ik graag willen maken van een boomstamschijf die ik nog heb liggen.
Ik vraag me echter af wat de beste/makkelijkste manier is om de gleuf voor de LED strip te frezen.

Na wat zoekwerk kwam ik uit op een Powerrasp zoals in dit YouTube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=_Kz9JdHmRXs
Zou dat lukken of weet iemand een andere manier?

57c039f42d39f73a6d2ca4fb1bb378c6.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
ik zou gewoon het merendeel eruit hakken/zagen boren en dan de randen netjes maken met de bovenfrees en een sjabloon.
Je ben dan uiteraard wel beperkt in de diepte, als beide zijden evenwijdig zijn kun je van twee kanten frezen en het werkstuk zo'n 10cm dik maken.
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Hoe dik is de stam? En hoe ver kun je een sponningfrees uit je machine laten komen? Als je dat haalt werkt het een stuk stabieler denk ik met een sponningfrees in je bovenfrees gemonteerd.
 

Sidney

Actieve deelnemer
30 nov 2012
57
0
stam in de lengte doorzagen, uithollen en daarna weer aan elkaar lijmen?
 

Bart85

Nieuw lid
12 jul 2016
10
0
Dat zijn al veel antwoorden, bedankt.

De schijf heeft een diamater van ca. 25 cm. Diepte ca. 10 cm.

Ik ben nog behoorlijk nieuw op het gebied van houtbewerking en heb dus ook nog helemaal geen geavanceerde apparatuur zoals een bovenfrees of haakse slijpers.
Ik weet dus niet hoever ik een sponningsfrees uit een machine kan laten komen en of ik met een haakse slijper in de opening kan. Ik hoop aan de hand van jullie antwoorden erachter te komen welke apparatuur ik het beste hiervoor kan kopen.

Als ik even kijk naar een bovenfrees dan gaat dat toch niet lukken? Een bovenfrees ziet eruit alsof je daar alleen maar vlakke platen mee kan frezen?

Uithakken met een beitel was ook mijn eerste gedachte maar ik vrees dat het dan niet zo'n mooie strakke freesgleuf wordt. En ik denk niet dat je een beitel fatsoenlijk in die opening krijgt.

Hoe moet je die Powerrasp bevestigen op je standaard boormachine? Dat klinkt namelijk wel als een goede optie...
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Met de bovenfrees heb je zo'n soort groeffrees nodig:

groeffrees.jpg

Niet veel machines kunnen zo diep frezen. Je zal in ieder geval een frees met verlengde schacht nodig hebben. Er zijn verlengstukken te koop, maar gebruik is risicovol.

Het is nogal een kleine schijf. Met een beitel lijkt het me bij een grote schijf al lastig.

Als je niet zoveel ervaring hebt met bovenfrees/houtbewerken, kan je er misschien beter voor kiezen de schijf door midden te zagen en na het maken van de groef hem weer te lijmen. Als je er eerst een paar deuvelgaten in boort, kan je hem exact op de juiste plek terugzetten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Bast eraf halen, 2x inzagen daarna hakken met een beitel en je hebt een sleuf. Kan je meteen het snoer wegwerken. Daarna bast teruglijmen.
De bast blijft toch vaak niet vast zitten bij het drogen .
 

herb1965

Actieve deelnemer
6 sep 2013
42
0
Een haakse slijper lijkt mij link, als ie gaat happen ben je snel de controle kwijt in een cirkel. Ecotools had een tijdje een frees met verlengde schacht, maar die zie ik nu niet meer staan helaas. En zoals Bijtel ook al zegt zou ik er wel één nemen uit 1 stuk, dus zonder verlengstukken.

Lastig klusje, succes!
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
En gewoon een rechte slijper gebruiken? Dit exemplaar is denk ik op een topie gemaakt.

maar gaat even snel of sneller met de beitel volgens mij. Gewoon zijdelings langs beide kanten inhakken en dan dwars op de nerf opschonen. Moet niet 100% zuiver zijn, de ledstrip kan je ook met transparante siliconen vastplakken.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Bart, hoe ga je het midden uitzagen? Lijkt me ook niet zo evident. Eerlijk gezegd zou ik dit project niet kiezen als beginner. Je zal er alleen maar door gefrustreerd geraken. Begin met iets gemakkelijks, oefen je technieken, en kom dan op dit project terug. Als je de gleuf niet wil of kan uithakken met beitel, is een dremel met rasp nog een optie.
 
P

Pel

Guest
Misschien dat je er met een multitool in kunt komen? In eerste instantie zag ik niet veel in het apparaat maar uit eindelijk toch gekocht, nu ik hem heb, komt hij toch vaker van pas als dat ik van te voren had kunnen denken. Het is er trouwens eentje van de Lidll dus geen duur apparaat, maar voldoet prima.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je weinig ervaring hebt raad ik je de haakse slijper af om mee te beginnen.
Het idee vanaf de zijkant de bast wegzagen en dan een gleuf maken lijkt mij ook het makkelijkst.
Je moet nog wel het midden eruit halen, misschien dat iemand met een lintzaag op het forum je wilt helpen, er is een topic voor waar je dat kan vragen.
Een andere benadering is om de stam vanaf de zijkant in twee delen van ongeveer 5 cm door te zagen en dan het midden zoveel mogelijk uitboren met een speedboor en met een halfronde vijl een mooie ronding erin te vijlen, je gleuf maken en dan de twee delen weer netjes met elkaar verlijmen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Bart, hoe ga je het midden uitzagen? Lijkt me ook niet zo evident. Eerlijk gezegd zou ik dit project niet kiezen als beginner. Je zal er alleen maar door gefrustreerd geraken. Begin met iets gemakkelijks, oefen je technieken, en kom dan op dit project terug. Als je de gleuf niet wil of kan uithakken met beitel, is een dremel met rasp nog een optie.
Inderdaad, geen evident project om met handgereedschap te doen. Eerst moet je schijf uithollen. Hoe ga je dat netjes doen? Ik zie geen andere manier dan op de draaibank.
Die powerrasp op een boormachine gaat moeilijk te beheersen zijn, zeker als je weinig ervaring met machines heb. Met een beitel kan er niet of nauwelijks aan, tenzij je het stuk doorzaagt.
Op de draaibank zou het eventueel wel weer kunnen door het stuk iets uit het center te plaatsen na het draaien van het middelste gat.
Eigenlijk lijkt dit me een project voor een CNC machine.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Inderdaad, geen evident project om met handgereedschap te doen. Eerst moet je schijf uithollen. Hoe ga je dat netjes doen? Ik zie geen andere manier dan op de draaibank.
Die powerrasp op een boormachine gaat moeilijk te beheersen zijn, zeker als je weinig ervaring met machines heb. Met een beitel kan er niet of nauwelijks aan, tenzij je het stuk doorzaagt.
Op de draaibank zou het eventueel wel weer kunnen door het stuk iets uit het center te plaatsen na het draaien van het middelste gat.
Eigenlijk lijkt dit me een project voor een CNC machine.

Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Las dat de stam 25 cm doorsnee heeft dus als ik het zo inschat is dat gat max 10 a 12 cm doorsnee en 10 cm dik. Dus met een goede gatenzaag is dat van twee kanten goed te doen. Daarna kan je kiezen om hem inderdaad door te zagen of met iets van een dremel voorzichtig uit te frezen. Dus lijkt me juist wel een leuke uitdaging voor een beginner.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik denk net als PEL dat de Multitool met een ronde schijf erop nog weleens de mooiste oplossing zou kunnen zijn, je zegt 10cm diepte, bedoel je daarmee de dikte van de schijf of hoe diep je de strip wilt verwerken?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Met een gatenzaag die dikte uitzagen in kopshout is ook al een uitdaging. Je hebt een goede zaag nodig en een kolomboor of boorstandaard om het een beetje vlot uit te voeren.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
De cirkel uitzagen zou je ook kunnen doen door met een gewone boor tig gaten in een rondje te boren. Daarna een uurtje vijlen om het glad te krijgen.

Maar om de vraag die gesteld wordt te beantwoorden: Het makkelijkst is zoals Signey zei stam doorzagen zodat je er makkelijk bij kunt. Of met een klein boormachientje en een (forstner) boortje. De led strip die ik zelf heb liggen is maar 5mm ofzo diep en 15 a 20 mm breed, dus zo veel materiaal hoeft er niet weg. Wellicht een dremeltje + scherp mes om de kanten recht te maken afhankelijk van de houtsoort.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Laten we even goed nadenken voor we een antwoord geven. Er zijn antwoorden gegeven die best kunnen maar waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt. Kost redelijk veel geld en toepasbaar voor zeer specifieke werkzaamheden. Kijk i Ik heb veel gereedschap. En kan het op de freestafel doen. Kan gevaarlijk zijn als je niet weet wat je doet. Als de stam 25 cm is dan schat ik het gat op ongeveer 10 cm. Hier met een machientje inkomen zie ik met courant gereedschap niet zitten. Ja een rechte stiftslijper kan maar wie heeft zo'n ding? .
Een dremel met haakse kop en dan boren, veel plezier ermee. Doorzagen , dan de sleuf erin maken en plakken, is een eenvoudige oplossing. Je blijft het altijd zien. Ik vind zijn eigen oplossing nog eens zo gek niet. Met een gatzaag het gat boren weghakken, boren, weghakken tot je er door heen gaat. Die zaag/frees op de kolomboormachine zetten en op de juiste diepte frezen. Succes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.