2 schaaltjes

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Gisteren heb ik 2 schaaltjes in eiken gedraaid.
Het linker heeft een diameter van 20 cm en is 4 cm hoog. Door het voetje staat het "los" van de tafel.
Het rechter schaaltje is 4,5 cm hoog met een diameter van 12 cm.

Heel vaak is de onderkant het stiefkindje bij veel houtdraaiers. Ik heb geprobeerd er toch wat meer aandacht aan te geven en er iets mooiers van te maken.
De afwerking is schuren met 120-180-240 en Sia-vlies rood-grijs-geel, 2 behandelingen met sanding sealer en als laatste 2 lagen Shellawax.

Beide schaaltjes zijn voor een goede vriend die we vanmiddag in Heemstede gaan opzoeken.

DSCN0986[1].jpg

DSCN0987[1].jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schaaltjes Pieter en uw vriend zal deze namiddag zeker in de wolken zijn.
Veel plezier aan de koffietafel, Pieter.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 
P

Pel

Guest
Mooie schaaltjes Pieter, en de onderkant ziet er ook perfect uit.

Groet Pel.
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Pieter,

Even een paar opmerkingen.
Op het eerste gezicht ziet het er goed uit, maar....

De grote schaal heeft m.i. een te kleine voet. Daardoor kan bij een een zijde belasting deze instabiel worden.tuiteli, en waar je met een kamertje werkt had het makkelijk gekund.
Bij de kleine schaal had ik de zijkant niet voorzien van een rand, maar gewoon hol laten doorlopen. Dat is m.i. veel "spannender".
Tot zover de vormgeving.

Nu kan een foto bedriegen, maar het lijkt alsof de grote schaal aan de buitenkant nog een onrechtmatigheid heeft. Kijk er maar eens naar.

Gegroten,

Bert Rosbach.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Bert de voet van de grote schaal had ik ook anders gemaakt. De kleine schaalh vind ik juist leuk. Smaken verschillen. Op deze tablet kan ik de afwerking niet goed beoordelen. Ik vind het zo best aardige schalen.
 
Hmm in tegenstelling tot de meesten hier vindt ik de grote schaal met dat kleine voetje juist leuk!
Wat misschien nog leuker bij die schaal was geweest, is als de de rand een beetje taps naar binnen had laten lopen.

In ieder geval erg leuke schaaltjes, weer eens iets anders dan de "standaard"vorm die je zo vaak ziet bij houten schalen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Gisteren heb ik 2 schaaltjes in eiken gedraaid.
Het linker heeft een diameter van 20 cm en is 4 cm hoog. Door het voetje staat het "los" van de tafel.
Het rechter schaaltje is 4,5 cm hoog met een diameter van 12 cm.

Heel vaak is de onderkant het stiefkindje bij veel houtdraaiers. Ik heb geprobeerd er toch wat meer aandacht aan te geven en er iets mooiers van te maken.
De afwerking is schuren met 120-180-240 en Sia-vlies rood-grijs-geel, 2 behandelingen met sanding sealer en als laatste 2 lagen Shellawax.

Beide schaaltjes zijn voor een goede vriend die we vanmiddag in Heemstede gaan opzoeken.

Bekijk bijlage 51227

Bekijk bijlage 51228

Heb de draaiwerkjes bekeken, en zag dat je de onderkant zo’n beetje hebt afgewerkt zoals Ik dit heb gedaan voor de laatste 25 jaren, maar toch wel een beetje anders, de scherpe kanten zien er erg onbewerkt uit IMO, iets dat Ik altijd probeer te voorkomen, Ik rond de kanten van de voet zodat er geen scherpe kanten meer zijn en ze geen vuil zullen verzamelen of harder schoon te houden/maken zijn.

Hetzelfde geld voor de binnenkant natuurlijk, dat eerste schaaltje lijkt wel een dikke bodem te hebben als Ik de hoogte van de buitenste wand met de binnenste vergelijk.

De rechte en scherpe randen en wanden zijn natuurlijk wel iets dat de ene wel lijkt en de andere minder, juist een kwestie van smaak, maar de scherpe hoek van de bodem en wand is wel degelijk een plaats waar het moeilijk is dit zuiver te houden, een minpunt volgens mij.

Oh en hier enkele foto’s van de bodems of mijn draaiwerk.

bottom treatment.jpg Black Walnut.jpg Manitoba Maple.jpg Red Maple.jpg Spalted Maple.jpg
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak! Dan werd het houtdraaier zo eentonig:cool:.
Wel kan ik me vinden in sommige de opmerkingen van Leo.:eek:
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak! Dan werd het houtdraaier zo eentonig
Dat is juist de reden om eens geen schaaltjes te maken met de klassieke rondingen; daar heb ik er inmiddels genoeg van gemaakt.
Deze poging was dan ook om strak en recht te draaien met zoveel mogelijk haakse scherpe hoeken. Grenzen zoeken!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak! Dan werd het houtdraaier zo eentonig:cool:.
Wel kan ik me vinden in sommige van de opmerkingen van Leo.:eek:

He certainly got all the sharp corners, and the copying of the double 3 rings like I have used on my turnings is like they say “Imitaion is the sincerest form of flattery."


double 3 rings as my token.jpg

 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.