Inrichten garage 3x6 meter

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Interessant onderwerp wel zo'n torsion box :)
Ik ben er voor mijn ontwerp inmiddels van afgestapt omdat ik later nog een aparte verrijdbare assemblage tafel wil maken, en het voor dit project te veel van het goeie vind.
Bij de assemblage tafel maak ik dan wel gebruik van de torsion box. En bovenstaande info kan ik dan goed gebruiken, dus dank daarvoor :)

Het vrees gedeelte is meer naar het midden van de tafel verplaats, zodat deze aan de onderkant meer ruimte heeft (oa voor stofafzuiging en een lift mechanisme).
De loze ruimtes onder het blad zullen allemaal inderdaad voorzien worden van lades. Ik denk wel dat ik nog wat versteviging onder het blad aanbreng, in de vorm van dwarsbalken.

Vandaag vast wat plaatmateriaal gehaald: multiplex met een populieren kern en hardhout fineer. Voor 35 euro per plaat geen slechte koop dacht ik zo en toch wel net wat vlakker en mooier dan underlayment.

@Snelle Jelle: dat wheel lift mechanisme zat ik ook al aan te denken. Heb het vaker voorbij zien komen, zelfs al eens in een oude aflevering van New Yankee Workshop :)

Edit:
Het blad zal bestaand uit 2 Mdf platen met daar bovenop een vervangbare laag hardboard en rondom bekleed met hardhout.
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
... niet met I= 1/12 bh^3

Ik volg HansB hier, bij een massief blad. Bij een torsion box neemt de stijfheid waarschijnlijk kwadratisch toe. Dus als d de dikte van de gebruikte panelen is en h de dikte van het blad, iets van de vorm bdh^2

Het oppervlaktetraagheidsmoment of kwadratisch oppervlaktemoment, foutief ook wel kortweg traagheidsmoment genoemd
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Geleend uit het college dictaat van deTUD van R. Nijsse: "traagheidsmoment, tegenwoordig vaak kwadratisch oppervlaktemoment genoemd, aangeven met de letter I."
Voor een massieve doorsnede klopt I=1/12 bh^3.
Voor een I of H profiel of een zgn torsion box klopt deze formule niet.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ik ga binnenkort maar eens even bij Jongeneel houthandel langs. Eens kijken wat ze allemaal aan plaatmateriaal kunnen leveren.
Voor de constructie denk ik aan vurenhout formaat 5x7 en voor langere liggers 5x10.
Tussenschotten mogen goedkoop en functioneel. Ik denk aan underlayment of zo iets.
Ik wil eens kijken of ik via marktplaats een flinke partij underlayment en PIR platen op de kop kan tikken, want ik wil hiermee ook de garage wanden isoleren en afwerken.

Het nadeel van MDF vind ik toch wel de vervorming en kruip van het materiaal. Dus voor laden en zwaar belaste schappen niet zo geschikt.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik zou zeker markplaats eens afzoeken, zo ben ik ook aan het plaatmateriaal gekomen. Op zo'n 25 minuten rijden van Beekbergen heb ik mijn platen vandaan.

Edit: Vervorming bij MDF komt alleen maar voor als je te weinig ondersteuning hebt en de plaat relatief dun is. met 2 platen van 18mm op elkaar en voldoende ondersteuning hoef je daar echt niet voor te vrezen. Als voorbeeld: ik heb een verrijdbaar ladekastje gemaakt met wanden van 18 mm MDF met een 22 mm MDF plaatje boven op (ongeveer 50x50). Daarin weer lades. Hier bovenop staat bij lintzaag; een oude Dewalt BS1310. Loodzwaar apparaat maar van doorzakken of vervorming is totaal geen sprake.
Wat bedoel je precies met kruip? Bedoel je dan werken van het materiaal? want dat is bij MDF niet van toepassing.

Het is een rotmateriaal om te zagen gezien het stof wat er vrijkomt maar wel goedkoop, stabiel en heel vlak.
 
Laatst bewerkt:

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Weer wat geleerd :)
Lijkt mij bij genoeg ondersteuning en dikte van het materiaal geen probleem bij mdf. Ook omdat verschil in vochtigheid er nauwelijks tot geen impact op heeft (kan me voorstellen dat dat ook kruip kan beïnvloeden)
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik volg HansB hier, bij een massief blad. Bij een torsion box neemt de stijfheid waarschijnlijk kwadratisch toe. Dus als d de dikte van de gebruikte panelen is en h de dikte van het blad, iets van de vorm bdh^2


Dat klopt niet, de stijfheid is wel degelijk in derde orde afhankelijk van de hoogte alleen is de formule niet toepasbaar voor de breedte van en torsionbox.
Als je het exact wilt uitrekenen moet je een torsionbox als een som van I profielen beschouwen, dan kun je een eenvoudige rekenkundige benadering maken.
Het oppervlakte traagheidsmoment bereken je dan uit een compositie van 3 lichamen waar de formule wel voor geldt.

Geleend uit het college dictaat van deTUD van R. Nijsse: "traagheidsmoment, tegenwoordig vaak kwadratisch oppervlaktemoment genoemd, aangeven met de letter I."
Voor een massieve doorsnede klopt I=1/12 bh^3.
Voor een I of H profiel of een zgn torsion box klopt deze formule niet.

Dat klopt en dat heb ik ook (misschien niet duidelijk genoeg) uitgelegd.
Ik heb de formule enkel gebruikt om aan te tonen dat de hoogte van de constructie meest bepalend is voor de stijfheid en niet de breedte/dikte.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Wellicht heb ik het gemist, of jullie. Maar waarom hebben jullie het over het traagheidsmoment, wat te maken heeft met de hoeveelheid energie als die in een rotatie van een object zit. Tenzij je het ding wil rond slingeren is het niet relevant?!

En I=bh^3 /12 is voor een balk, niet voor een raster. Tenzij je een raster wilt benaderen door een balk, maar Hey Dan heb je het niet meer over een torsion box.

Wil je weten hoe iets vervormt kun je het wellicht gebruiken.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
de stijfheid van het holle blad komt ongeveer overeen met de onderstaande formule wat uiteraard op de stelling van steiner overeenkomt

bij een samenwerking van 100%

bijdrage van de platen
I = 2*(1/12*b*h^3) + 2*(h*b*a^2)
de bijdragen van de vulling kan je hier nog bij tellen
deze is gewoon 1/12*bvulling*hvulling^3*aantal vul latten evenwijdig aan de overspanning.

IMG_20160827_171025.jpg

voor het complete verhaal heb je ook de E van verschillende materialen nodig.
En in de praktijk is 100% samenwerking maar heel moeilijk haalbaar.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ik heb Tipoply multiplex gezien. Dit is een populieren multiplex die licht en vlak is. En goed betaalbaar.
Het ziet er strakker uit dan Radiplex of een constructie underlayment.

Iemand ervaring met Tipoply als werkbank afwerking?
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Heb voor mijn werkbank een soortgelijk multiplex: panda-plex. Populieren kern en hardhouten fineerlaag. Vooralsnog erg fijn om te zagen en bewerken. Hoe het zich houdt als werkbank moeten we nog afwachten. Het werkblad krijgt sowieso een aantal lagen lak er overheen.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Dank je! Het idee achter de pocketholes is dat, als het blad er op zit en de lades er in, je van de buitenkant geen schroeven ziet.
De zaag bevalt heel erg goed! Ben vooral een fan geworden van het rack&pinion systeem wat heel nauwkeurig werkt.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Inmiddels het werkblad er ook opzitten. 2 platen mdf van 18mm en een plaat hardboard, met het idee dat deze laatste vervangen kan worden indien hij te beschadigd is.
Moet zeggen dat deze combinatie voor een werkblad behoorlijk stevig voelt en oogt. Mdf is wat dat betreft lekker zwaar en houd het geheel goed op z'n plaats.
IMG_20160930_233044.jpg
IMG_20160930_233034.jpg
Nu nog wat lagen lijnolie er op aan het doen om de top enigszins te beschermen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Mooi. Wat is het idee achter de relatief grote opening tussen de zaagtafel en het werkblad? En dat slat in het werkblad loodrecht op de fence? (Kan die fence zo nog wat verder opschuiven?)
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Betreft de inrichting geen grote tafel in het midden pakken of je moet deze naar buiten willen en kunnen zetten. Want zodra je een grote meubel gaat maken. Staat deze gruwelijk in de weg.

Ben zelf weer opnieuw aan het inrichten. En heb de grote werkbank eruit gegooid. Nam veel teveel ruimte in beslag. Heb nu tijdelijk een opklap tafel aan de muur gemaakt. Wat later vervangen wordt door de festool werbank van Benchwork.
Mijn werkplek is 4x4 meter en houd zometeen 3x 3,5 meter over.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Het idee achter die grote ruimte tussen zaag en werkblad is dat ik de zaag makkelijk kan losmaken en optillen mocht ik hem ergens op locatie willen gebruiken. Wat een van de redenen is waarom ik dit type zaag heb gekozen. Die gleuf in de tafel is inderdaad zodat de fence wat ruimte heeft.

Deze werkbank/tafel staat niet in het midden van de werkplaats maar richting de muur. Aan de rechterkant er van hoef ik (had ik me in ieder geval bedacht) toch niet te zijn.
Hierdoor heb ik links van de tafel nog ongeveer 3 meter ruimte over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.