Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 76
    Een snelle schets van wat ik in m'n hoofd had (bovenblad wordt dan 1200 bij 1600 mm):
    werktafel2.jpgwerktafel.jpg
    De uitsparing is uiteraard voor de zaag. Nu ik het eenmaal geschetst heb ben ik er nog niet helemaal happy mee. Met name de ruimte links en rechts van de zaag. Daar kun je nu niet heel veel mee. Dat is 225 mm breed aan beide kanten. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het handiger is om toch meer ondersteuning te hebben links en (volgens mij met name) rechts van de zaag, wanneer je bijvoorbeeld grotere stukken plaatmateriaal zaagt.
    Een oplossing zou kunnen zijn om van de voorkant meer een plateau te maken. Dus boven die 4 lades komt dan de zaag te staan en het blad er boven (en aan de zijkant uiteraard) verdwijnt dan. Hiermee kun je qua locatie van de zaag nog wat meer schuiven waardoor je rechts wat meer ondersteuning hebt voor groter materiaal.
    Meer zoiets dus:
    werktafel3.jpg

Ik zou hem zelf langer maken voor de ondersteuning van planken en plaatmateriaal, maar als je hem zo wilt hebben kan je gebruik maken van inklapbare zijkanten waardoor je je werkruimte bij uitklappen ondersteunt.

Ik heb op zich wel de ruimte om hem iets breder te maken, alleen heb ik ervaren dat veel loopruimte om zo'n tafel heen wel erg fijn is. Wordt zoeken naar een goeie balans tussen beiden.
    Inklapbare zijkanten had ik ook al over nagedacht, of een plateau waar de zaag op staat welke je naar links en rechts kan verplaatsen. Maar misschien is dat laatste iets teveel van het goeie

Ik zou de zaagtafel dus rechts plaatsen en links nog een deel tafelblad maken.
    De geleider kan rechts maar tot een bepaalde hoogte.
    Links zal je dus vaker het grootste deel langs de zaag voeren.
    Als je daar iets meer basis hebt scheelt dat weer. Dat is ook de kant waar ik sta als ik zaag.

Rechts kan tot 61 cm ongeveer. Zou je daar dan niet ook wat meer ondersteuning willen voor langere stukken? De vraag is natuurlijk wel hoe vaak je zulke stukken zult zagen.
    Maar met die 2e uitwerking kun je daar in wisselen als je merkt dat het anders beter gaat.

underlayment kun je beter bij de houthandel halen.
    daar hebben ze underlayment met mooiere dekfineren.
    Heb je maar 1 plaat nodig voor de bovenkant.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Hier in de buurt hebben we een bouwmarkt met Pellos underlayment. Dat is wel een wat betere kwaliteit dan de elliotis, alleen betaal je dan wel het dubbele.
    Maar de lokale houthandel ga ik ook zeker bezoeken.

Volgens mij kan dat wel ja. De fineerlaag is gewoon Vuren.

Een slijtlaag van hardboard werkt ook heel goed.
    dat is redelijk glad en makkelijk te vervangen

je kan underlayment prima olien.
    een losse plaat lakboard is handig als je iets gaat lijmen of verven.
    Die gooi je dan op je blad.
    Measure twice,
    Cut once,
    Then force it to fit.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten