Inrichten garage 3x6 meter

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Mooie zaagopstelling Zky. En je hebt ook best veel ruimte zie ik. Nice!

Ik ben inmiddels begonnen met het isoleren van de garage. Geïmpregneerde latten op de muur en dan een dampopen waterkerende folie.
Hier zet ik regels op met daartussen isolatie en dan afwerken met een dampdichte folie en OSB 18mm. platen.
20161212_212706.jpg
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Thanks Jelle! Isoleren staat ook nog op mijn verlanglijstje :) ziet er goed uit!

@Hansb: vooraf afgemeten en uitgetekend in Sketchup obv de hoogte van de zaag en dikte van het werkblad. De zaag zelf valt niet heel veel te verstellen in hoogte. Hij staat nu ongeveer 1,5 mm hoger dan het blad zodat werkstukken niet blijven haken.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
En ondertussen begonnen met isoleren en folie + OSB aanbrengen in de garage.
Wel veel werk, maar voor het goede doel :D
Afgelopen weken ook een Douglas veranda gebouwd en een carport staat dit voorjaar ook nog op de planning. Hopelijk kan ik dit allemaal binnen afzienbare tijd realiseren.
Maar ja, nu eerst die werkplaats/mancave.
20170104_181227.jpg20170105_114949.jpg

Ik zit te denken om langs één zijde met Ikea METOD basiselementen een werkbank te maken. Daar kan ik dan zelf naar believen schappen of laden in maken.

Ik heb inmiddels ook de bouwtekeningen van de MF-TC van Benchworks aangeschaft. Ik ben aan het overdenken wat ik daarvan allemaal ga gebruiken.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Mag ik vragen waarom je damp remmende folie aan de binnenzijde verwerkt?
Had je hier niet beter voor dampdichte folie kunnen kiezen?
 
Laatst bewerkt:

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Deze folie is zo goed als dampdicht. Hij is geschikt voor klimaatklasse 2 en 3. Voor een garage meer dan voldoende.
De naden heb ik ook afgetaped e.d. dus dat zal voldoende zijn.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Een dampdichte folie is nodig als de ruimte een keuken of een badkamer betreft, ofwel ruimtes met vochtproductie.

Als het een ruimte is waar geen hoge relatieve vochtigheid is, is de moderne zienswijze dat beter niet dampdicht gebouwd kan worden, maar beter wel matig doorlatend. Als een constructie twee kanten op kan uitdampen, zal die veel beter drogen.

Rob
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
je doet het correct, lekker doorgaan zo! enige wat opgemerkt zou kunnen worden is de dikte van de isolatie, maar als klusser snap ik dat je zoveel mogelijk ruimte wilt behouden in de garage van 6x3.

en dampremming moet je natuurlijk wel rekening mee houden in tegenstelling tot andere adviezen hierboven. vooral bij je platdak constructie! bitumen is zo dampdicht als maar kan dus als het er onder kan condenseren kan het geen kant op. daar zijn inmiddels schoolboeken over volgeschreven.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Dikte van de isolatie is 45mm. Het is voldoende om de garage vorstvrij te houden en omdat het HSB is heb je het zo verwarmt als je wilt klussen.

Het dak wil ik juist voorzien van isolatie aan de buitenzijde. PIR platen over de bitumen heen leggen en voorzien van nieuwe EPDM.
Dit wil ik nog even afstemmen met een dakdekker. Voordeel hiervan is dat je een warmdakconstructie maakt en de bitumen nog als dampremmer kan gebruiken. Maar dit is mijn eerste idee. Ik wil inderdaad niet van binnenuit het dak isoleren.

En ach die wanden zijn voorzetwanden, geen constructieve wanden. De regel tegen het metselwerk is in ieder geval geïmpregneerd.
Tussen de isolatie en het metselwerk kan het een beetje ventileren.

Ik merk in ieder geval met de kou van nu al een comfort verschil. Kan niet wachten tot het af is.
 
Laatst bewerkt:

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
@ stuiver,mijn opmerking betrof geen advies meer een vraag.

@ snelle jelle,heeft u de ventilatie (in de ruimte zelf) via raamroosters?
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Er zitten geen ramen in de garage.
Ik ben van plan de kanteldeur op termijn te vervangen door een houten kozijnen met dubbele geïsoleerde deuren.
Hier kan ik dan een klein roostertje in maken of anders een kierstand/rooster op de huidige enkele toegangsdeur.

Ik heb nog een goede inbouwventilator liggen die ik wil gebruiken, maar op dit moment is er genoeg natuurlijke ventilatie aanwezig. (is ook verplicht bij een garage)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
dakisolatie is volgens mij al volgt.
van buiten naar binnen.

bitumen met korrel
bitumer zonder korrel met plaklaag naarboven.
Pir plaat
underlayment
balklaag

over die 2 lagen bitumen.
Normaal gebruik je een onderlaag voor bitumen.
Maar dit is veel beter en ietsje duurder.
Je legt een rol bitumen zonder korrel met de brandlaag omhoog.
Die schroef je vast op het pir met ringen.
dan brand je daarop je toplaag vast.
Dat geeft een mooie dikke laag bitumen die niet lekt en als er onverhoopt een gaatje in komt dan smelt die in de warme zon zo weer dicht.

Ik heb dit op mijn dakkapel ook zo en bevalt prima.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
isolatie op de bitumen is prima. bitumen is dampdicht.

@3dMazter,
in principe zou tussen de underlayment en de pir de dampremmer moeten zitten.
daarbij zal je ventilatiegedrag ook een rol gaan spelen. als je dit niet voldoende doet bestaat er wel kans op vochtproblemen.
maar dat is een hele andere bouwfysische discussie :)

@Remco1980,
ik zeg altijd die 2 euro p/m2 voor die dampremmer kan nooit geen kwaad.
in de bouw laat ik het ook wel eens doen bij kalkzandsteen binnenspouwbladen. deze zijn vaak erg nat geworden tijdens ruwbouw en gaan aan alle kanten scheuren na oplevering. voorkomt een hoop nazorg en discussies.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Na een natte, donkere en drukke periode weer aan het klussen geslagen.

Er komt nog een aparte 380V aansluiting, water + uitstortgootsteen en aparte groep voor de machines.

Ik heb 4 x T5 armaturen opgehangen. Ze vallen mij alleen wel wat tegen m.b.t de lichopbrengst. Maar ik doe het er mee tot ik alles wat meer af heb.
Nu vooral nog voorzetwanden en aansluitingen maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.