Inrichten garage 3x6 meter

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Hallo allemaal,

Binnenkort krijg ik de sleutel van onze nieuwe woning, met daarbij een garage! Dat was ook een van de criteria :p
Nu heb ik al heel wat gelezen hier op het forum en dat is een mooie inspiratiebron!

Dus nu heb ik vol op ideeën die ik hier graag met jullie deel en waarover graag jullie advies.

Ik heb een deel van de garage beschikbaar als werkplaats. Het overige deel wil ik zo efficiënt mogelijk indelen voor allerhande spullen van ons gezin. Van waveboard tot potten appelmoes zeg maar.
Voor de fietsen maak ik een nieuwe houten berging in het verlengde van de garage.

Ik heb nu iets opgezet met een werkbank langs de gevel met plaats voor een afkortzaag. Daarnaast een werktafel in het midden, welke ik verrijdbaar wil maken zodat ik ruimte kan creëren.
Hierin wil in een frees hangen en mijn tafelzaag op zetten. Dan heb ik een mooie plaat voor montage van werkstukken en ondersteuning bij het zagen van langere stukken hout.

Als werkbladen wil ik betonplex gebruiken, dat is namelijk redelijk glad. Dat lijkt mij handig voor de afkortmachine en de freestafel.
Door inbrengen van T-tracks zou ik ook meteen dingen kunnen klemmen op de tafel.

Verder wil ik er in de toekomst nog een kolomboor en misschien een lintzaag er bij verzamelen.

Wat is een handige positie voor de afkortzaag? In het midden of juist iets uit het midden?
Verder vraag ik mij af of de freestafel wellicht beter in de andere werkbank kan of anders helemaal los?

De garage wil ik gaan isoleren en voorzien van een radiator, zodat het allemaal vorstvrij blijft en alles niet zo gaat roesten.

Ben benieuw naar jullie ideeën en tips, ook over ander punten waar ik op moet letten.

Garage 3D bovenaanzicht.jpg
Garage 3D impressie 1.jpg
Garage impressie 2.jpg
Garage impressie 3.jpg
Garage plattegrond.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Juut

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dat is een behoorlijk open vraag :p Ik denk dat bij de meeste mensen de vaste opstelling komt na een flinke tijd proberen. Je hebt veel ruimte, waardoor ik persoonlijk zou denken dat het prettig is om een freestafel los te hebben. In een grotere tafel is het wellicht stabieler, groter oppervlak etc. Voor de afkortzaag is wederom persoonlijk, ga je vooral 6m balken door midden zagen of meer "typische" lengtes als 2.70m afkorten op bijv 2m ofzo. Dan zou ik zeggen een verdeling van 2/3 aan een kant 1/3 aan de andere kant. Maar hoe vaak gebruik je de zaag, is het handig waard om hem vast te zetten. En zo ja, is je stofafzuiging goed? Zo nee, kan het goed uit om er een kastje om te bouwen zodat het stof niet rond sproeit.
En ga je een centrale stofafzuiging aanleggen of sleep je rond met een stofzuiger? Lijkt me erg belangrijk, aangezien je de ruimte voor meerdere dingen wilt benutten.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat doe je met de kanteldeur? Zo'n plaatstalen ding is een geluidslek, thermisch niet geïsoleerd en inbraakwerend 0,0
Positie afkortzaag is geheel afhankelijk wat je gaat zagen, grote lengtes alleen haaks zagen of in kortere stukken verdelen. Als de zaag ver genoeg van de muur staat kunnen lange lengtes door de deur naar buiten steken.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ben zelf nu ook bezig met de garage.
Inmiddels asbest verwijderd en rondom (+dak) geisoleerd.
In hartje winter (-5°C) was het nog steeds redelijk in de garage.
En dat was nog met de stalen Robot deur. Deze is inmiddels los en wordt zosnelmogelijk vervangen door 2 openslaande hardhouten deuren wat al 10x beter isoleerd.
Voor mij hoeft er dus geen verwarming in. Die enkele winter die het kouder als -10 wordt kom ik wel door met een bijzet kacheltje. Weet niet hoe groot je de radiator gepland had. Maar in een garage is elk stukje muur kostbaar. Op de plek van een radiator kan je ook een klemmenrek plaatsen om maar iets te noemen.

Ikzelf heb me afkortzaag tegen de muur aan met ongeveer 2,20mtr ruimte aan de linkerkant. Rechterkant dus iets van 4mtr. Dan staat ie niet pontificaal in het midden maar je kan wel lange balken door midden halen.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Ik raad aan om in het begin alles op wielen te zetten. Dan blijf je flexibel en daarna kan je altijd nog zaken vast zetten
 
  • Leuk
Waarderingen: Juut

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ik verwacht voor het afkorten met een lengte van 260cm. wel uit te kunnen. Langere of te dikke stukken doe ik wel met een handzaag.
Ik overweeg mijn Elektra Beckum KS210 te vervangen door een DWS774 zodat ik bredere planken kan doorhalen. Iemand nog tips voor een mooie afkortzaag? Mag ook tweedehands. Budget max.€325,-

Voor stofafzuiging wilde ik mijn Starmix bouwstofzuiger gebruiken en die elke keer even omzetten. Ik ga geen profi stofafzuiging aanleggen. Misschien ooit een cycloon erop zetten.

De kanteldeur zou ik met wat EPS, bitumen matten of tapijt kunnen isoleren. Ik moet nog even kijken hoe ik die inbraakwerender kan maken. Er komt iig een alarmsysteem in de garage te hangen.

Die "flip over" filmpjes kende ik nog niet. Handige oplossingen!

De verwarming komt uit de huidige badkamer die helemaal vernieuwd gaat worden en is 600x700mm. De thermosstaatknop kan dan op het sterretje zodat het vorstvrij blijft. Deze kan ik vast wel ergens kwijt.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Ben benieuwd naar je oplossingen en je inrichting.ben zelf ook van plan mn garage en hok om te bouwen.vooral het opslaan van de houtvoorraad is me nog even een raadsel.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
De kanteldeur wil ik niet vervangen. Maar met een paar aanpassingen moet het volstaan. Ik denk aan een slotje/lijmklem op de bovenste geleide rails en een extra grendel aan de onderzijde te maken.

20160711_194856.jpg

De middelste werkbank wil ik wel op wielen maken. Kan ik de handel aan de kant rollen of naar buiten rijden. Ik twijfel nog tussen twee losse delen, alles uit een stuk of toch de frees links naast de afkortzaag in het blad te maken.
Alleen is de vloer nu niet zo vlak, dat is een gestorte betonvloer.

De frees (Triton tra001) wil ik met een Kreg inlegplaat of iets dergelijks verzinken in het werkblad.
 
Laatst bewerkt:

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Ik had in eerste instantie dit idee. Maar dan de zaagtafel op de kop.
Als je dan de freesgeleiders wegneemt en de frees laat zakken heb je ook meteen een mooie ruimte werktafel, met T-tracks om klemmen te gebruiken.

DSC_0002.jpg
Nog een variant gevonden op internet.
table-saw-bench-plans-3.jpg

Op internet kom je zoveel ideeën tegen. Dit zijn ook wel handige oplossingen voor de frees. Iets compacter en makkelijker weg te zetten.
Dan kan de zaagtafel voor gebruik ook op de workmate en heb ik meer vrije ruimte op de vloer voor montage.
Folding_RT_Cover_Photo.22884312_large.jpgRouterTable2-1.jpg

Iemand ervaring met dit soort oplossingen voor in een beperkte ruimte? (ca. 3,2m¹ x 2,7m¹)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik zou geen betonplex nemen als werkblad.
dat lijkt leuk en stevig maar is enorm glad.
als je dan even een kastje inelkaar wil schroeven duw je de kast alleen maar heen en weer over je blad.
Beter is gewoon multiplex.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik zou geen betonplex nemen als werkblad.
dat lijkt leuk en stevig maar is enorm glad.
als je dan even een kastje inelkaar wil schroeven duw je de kast alleen maar heen en weer over je blad.
Beter is gewoon multiplex.

Of underlayment. Veel goedkoper, en 2x18mm is een mooie dikke werkbank, die je relatief goedkoop kan vervangen (bovenste blad) wanneer nodig.

Ik heb een U vorm werkbank, zou veel te duur worden om alles multiplex te pakken. Ik ben erg tevreden over underlayment als werkbank. Als je hem heel glad wil hebben kan je hem schuren, maar ik houd hem grof.

En qua afkortzaag, ik open binnenkort een nieuw topic (wanneer mijn zaagstation helemaal af is), heb een soortgelijke garage als jou, heb de afkortzaag tegen de lange muur aan staan, met 2,7m ruimte op links, dat voldoet voor mij omdat ik meestal 2m of 2,5m planken zaag. Mochten het langere planken zijn kan ik de garagedeur aan de andere kant openen en kan ik hem door de garage opening laten vallen, dan is het einde onbeperkt. Ik heb links van de afkortzaag dus 2,7m ondersteuning voor de planken, en rechts ongeveer 1m ter ondersteuning. Misschien maak ik nog een soort inklapbord dat rechts ook nog verdere ondersteuning mogelijk is, maar ik geloof niet dat het ooit zover hoeft te komen, aangezien ik tot nu toe nooit verder dan 2,5m heb gezaagd. Ik lees hier eerder dat 2,7m een 'typische' lengte is. Misschien van hardhout? Het steigerhout dat ik regelmatig zaag is altijd 2m, 2,5m of 3m.
 
Laatst bewerkt:

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Hmmm dat betonplex glad is begrijp ik.
Dat gladde is wel een voordeel met doorvoeren tijdens het zagen en frezen.

Maar aan de andere kant is een iets ruwe plaat die je kan opofferen ook wel een voordeel. Lijm- en verfresten, keertje inzagen e.d. vervuilen en beschadigen je blad op den duur altijd.

MDF is misschien nog een middenweg, maar ik vind MDF maar een eigenaardig materiaal. Vooral MDF stof!
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Als jouw garage 1 grote werkplaats wordt, waar laat je dan al je andere spullen die je normaal in de garage hebt staan zoals fietsen etc? Als je daar niet een andere plek voor hebt, dan ga je zeker in de problemen komen met de ruimte.
 

Zky

Actieve deelnemer
8 feb 2016
327
33
Vorden
www.LuxeHout.nl
Ik ben op dit moment over precies hetzelfde project als jij aan het nadenken Jelle.
Ook een dewalt dw745 en ook soortgelijke ideen qua vormgeving en afmetingen denk ik.

Inmiddels ben ik er al wel helemaal over uit vwb vorm: de zaagtafel komt op de kopse kant met daarachter een langer (+/- 1 meter denk ik) uitvoer gedeelte wat gelijk als werktafel dient.
links en rechts van de zaag wil ik nog wel wat opbergruimte onder het blad kunnen maken en misschien ook mijn bovenvrees verwerken.

Het geheel komt (vooralsnog) niet op wielen. Dit omdat ik er wel uit ben qua locatie en niet verwacht hem vaak te hoeven verplaatsen. Daarnaast vind ik het met wieltjes dan te instabiel.

Voor materiaal kies ik (95% zeker) underlayment. Relatief goedkoop en als je de tijd neem in de bouwmarkt/bij de houthandel om de betere platen uit te zoeken, zijn ze perfect voor dit project.

Ik ga vanmiddag/vanavond eens proberen wat uit te werken in Sketch-up.
 

Snelle Jelle

Actieve deelnemer
28 aug 2015
36
1
Beekbergen
Als jouw garage 1 grote werkplaats wordt, waar laat je dan al je andere spullen die je normaal in de garage hebt staan zoals fietsen etc? Als je daar niet een andere plek voor hebt, dan ga je zeker in de problemen komen met de ruimte.

Fietsen komen buiten de garage in een nieuw te bouwen berging. Anders schiet het inderdaad niet op.
Dus van de 6x3 meter heb ik praktisch wel 3,2x2,7 meter ter beschikking. De rest kan dan gebruikt worden voor tuinspullen, voorraadkast en speelgoed e.d.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.