Vlakbank opknappen

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Een tijdje geleden heb ik een Elektra Beckum vlak vandiktebank voor een prikkie gekocht, opgeknapt en voor een leuk bedrag verkocht.
Sindsdien was ik op zoek naar een kleine maar goede vlakbank. Dat is niet simpel want alle kleine vlakbankjes van tegenwoordig zijn aziatisch aluminium.

Van de week heb ik voor 75 euro een vlakbank/zaagtafel combine gekocht. Het is me puur om de vlakbank te doen dus als iemand nog interesse heeft in een zaagtafel (zelf een motor met V poelie erbij fixen) dan hoor ik het wel.
IMG_20160811_210604811.jpg
De vlakbank is van gietijzer en heeft 16cm messen. Het is een robuust machientje en een erg prettig formaat voor werkstukken tot ±1,5m lengte.
Er zit wel een hoop werk aan, dit is grofweg mijn plan:
- Reinigen en ontvetten.
- alles in de antiroest primer zetten en eventueel lakken als ik zin heb in een fancy kleurtje
- De tafels glad schuren/polijsten.
- De machine afstellen. Dit wordt nog spannend, de invoertafel staat niet parallel met de aanvoertafel maar aan het uiteinde bijna 1mm te laag. Hierdoor schaaf je dus een beetje hol. wellicht moet ik vanwege de constructie met shims werken of het hele ding samengesteld laten vlakken.
- De elektromotor is nog top, een echte Creusen (2900 rpm, 0,92kW). Beetje poetsen en smeren. deze motor wordt in de toekomst onder de vlakbank geplaatst zodat het een zeer compact geheel wordt.
IMG_20160811_211715516.jpg
- Ik denk dat ik het hele bouwsel dan op een kastje ga zetten waar ik ook spaanopvang en naar keuze afzuiging op aan kan sluiten.

Ik zal af en toe een fotootje uploaden als men dat iets interesseert.
Ik ben tot nu toe erg tevreden en kan me voor dit geld geen buil vallen denk ik.

Gr. Hans
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Inmiddels wat verder gedemonteerd:
IMG_20160812_212909675.jpgIMG_20160812_214625853.jpg
Iemand een idee hoe ik deze schroef eruit ga krijgen? Heb er al een gaatje doorheen geboord om vanaf onderen met een parker los te draaien, parker afgebroken...
IMG_20160812_222716286.jpg
Misschien maar zo'n speciale schroefverwijderaar kopen? of is er een goedkopere/snellere truuk?
Het klassieke ram en beukwerk is natuurlijk als geprobeerd. Helemaal uitboren wil ik niet want dan is de draad ook kapot.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Natuurlijk heb je ook al kruipolie geprobeerd.
Oude schroevendraaier erop zetten en flinke tikken met hamer op de schroevendraaier (ofschoon ik nooit heb kunnen geloven dat het helpt, toch werkt het soms).
Paar keer warm maken en afkoelen.
Die schroefverwijderaars heb ik geen ervaring mee.

mvg
klaas0639
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Nou, gat ruimen tot je er draad in kunt tappen en dan los draaien vanaf de onderkant. De oude draad kun je dan meten en klaar ben je.
Van schroefverwijderaars ben ik nooit blij geworden.

Groet en succes.

Luc
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik zou een schroef verwijderaar proberen.

Is het niet zo dat als je vanaf de onderkant een draadje tapt in deze schroef (niet helemaal door) , waar je dan vanaf onderen een bout in draait, als je deze aandraait je hem dus eigenlijk vanaf boven gezien los draait?
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Als je een lasapparaat hebt, kun je een klein rondje lassen op de boutkop. Bij afkoelen krimpt de las en komt de bout losser. Je kunt er ook een moer oplassen en met een sleutel losdraaien..

Succes, Willem
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Wellicht een stomme vraag, maar hoe helpt een beetje slagschroevendraaier als er geen "kop" of hoe je dat ook noemt in de schroef zit? Ik dacht dat zo'n ding helpt als je een schroef heel vast wilt draaien, of los draaien, maar dan moet het bitje wel pakken?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wat eventueel ook kan is alleen de kop uitboren en dan het bovenste deel eraf nemen. Dan blijft de rest van de metaalschroef in het onderste gedeelte zitten wat je dan met een tang los kan draaien.
Dit kan alleen als er geen schroefdraad in het bovenste deel zit, dat is te controleren bij de andere schroeven die er al wel uit zijn.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou 'm eerst even een nachtje in de kruipolie zetten, dat maakt misschien iets makkelijker los en dan zoals al eerder gezegd is aan de onderkant gaatje boren, draad tappen, boutje erin en dan los draaien.
Op een boutje heb je wat meer grip dan een schroef.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
De gleuf die er nog in zit is voldonede houvast voor een goede passende bit van een slagschroevedraaier.
In de metaal worden voor dit soort zaken ipv schroefverwijdersetjes vaker linkse tappen gebruikt, deze lopen taps toe, waardoor ze zich echt helemaal vastzetten in de bout.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Als alle voorgaande methode's gefaald hebben de bout er uitboren en een HELICOIL draad er in zetten .
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
De gleuf die er nog in zit is voldonede houvast voor een goede passende bit van een slagschroevedraaier.
In de metaal worden voor dit soort zaken ipv schroefverwijdersetjes vaker linkse tappen gebruikt, deze lopen taps toe, waardoor ze zich echt helemaal vastzetten in de bout.
Hoewel de naam linkse tap veel gebruikt wordt is het niet de juiste naam. Tapeind uithaler is de juiste. Bij technische groothandel of gereedschap verdwaasden geeft de verkeerde naam verwarring.
 

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Wel een ernstige waarschuwing m.b.t. linkse tap of tapeind-uithaler:
Ze zijn gemaakt van heel hard staal. Als de linkse tap afbreekt (en dat gebeurt eerder dan je denkt) krijg je het restant heel erg moeilijk uit het draadeind dat dan nog vast zit.
Vraag me niet hoe ik dat weet :rolleyes:.....

In mijn ervaring is de reeds genoemde methode van een moer oplassen op het draadeind de allerbeste methode!

Veel succes!

GGHM
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Wat eventueel ook kan is alleen de kop uitboren en dan het bovenste deel eraf nemen. Dan blijft de rest van de metaalschroef in het onderste gedeelte zitten wat je dan met een tang los kan draaien.
Dit kan alleen als er geen schroefdraad in het bovenste deel zit, dat is te controleren bij de andere schroeven die er al wel uit zijn.

Dat heb ik uiteindelijk ook gedaan :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.