Een slijper voor de kettingzaag.

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Het lijkt of de meesten toch met de hand slijper. ikzelf slijp met een slijphulp van granberg. kettingslijper 2.jpg Deze bestaat ook als manuele slijper, met een vijltje dus.

kettingslijper 1.jpg

Omdat ik geregeld een ketting voor een blad van 150cm moet slijpen doe ik dit liever niet met de hand. Het gaat ongeveer 2 keer zo snel met het machientje. Een andere reden is dat m'n zaag soms gebruikt wordt als in een alaskan mill. Als de tanden niet uniform geslepen zijn hebben ze de neiging om naar links of naar rechts te trekken. Hierdoor komen er afwijkingen in de planken die ik zaag en dat wil ik niet.

Nu ik hoor dat zoveel mensen met de hand slijpen ga ik misschien ook weer eens proberen om dat op te pakken. Je weet maar nooit wanneer dat van pas komt
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als je met de vijl kettingen slijpt en het is niet goed, door ongelijk in beide richtingen vijlen bijvoorbeeld, merk je dat ook meteen zelfs met afkorten als de zaag niet in een recht lijn wil zagen. Ook leer je door gevoel als je het de ene keer het beter slijpt dan de andere keer, langzaam komen de beter keren vakkers voor. Elke keer weet je voor de volgende keer dat je moet beter je best doen. Dit is deels van het leer process. Misschien was der meerder houtforum lezers een paar jaar terug in België toen de Japanse slijpmester aanwijzing was voor zijn demonstratie. Hij heeft ook een ketting geslepen zittende op de grond, zonder geleider, met zijn eigen bijzonder kettingvijl, het was een mooi tafereel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Hallo,

ik gebruik een dremelachtige machine met passende slijpstift en hoekmal. Is afkomstig van een bekende zaagkettingleverancier maar Dremel heeft dat systeem ook zag ik later.
grtz
Hans van Wijk
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Ik sluit me aan bij René: door handmatig vijlen doe je veel langer met dezelfde ketting, en ben je veel minder geld kwijt. Ik gebruik deze vijl (eigenlijk zijn het 2 vijlen in een houder) van Stihl:
Bekijk bijlage 51095
Je hoeft enkel het bijgeleverd prentje te volgen. De juiste hoek zit al ingebouwd in de houder, dus je hoeft er enkel op te letten dat je de vijl horizontaal houdt. Wel goed het zaagblad vastzetten in de bankschroef voor optimaal resultaat. Is denk ik wel enkel bedoeld voor afkortketting. Misschien bestaat er iets gelijkaardigs voor schulpketting?
Die gebruik ik ook. Ideaal en binnen No Time gedaan.
 

dragoamn

Nieuw lid
13 aug 2016
4
0
Dit is waarschijnlijk vloeken in de kerk: bij de LIDL verkopen ze geregeld kleine slijpmachinetjes voor zaagkettingen, kosten rond de 30 euro. Ik heb er met een kleine Stihl (35 cm) erg veel plezier van, de zagen worden goed scherp en van 'ontharden' merk ik niets. Wel moet je ervoor zorgen dat je maar een minimale hieveelheid materiaal wegslijpt om slijtage en warmteontwikkeling zo veel mogelijk te beperken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.