eiken balk (15cm) over lengte doorzagen

sjender

Nieuw lid
4 jul 2016
10
0
Hallo,

Ik ben een aantal kozijnen zelf aan het maken uit grote eiken balken.
Ik heb er al een aantal gemaakt, maar ik merk aan mijn Makita tafelzaag dat hij het niet fijn vindt om door 15cm eik heen te komen.
De tafelzaag komt ook maar tot 8cm, dus moet ik hem in 2 keer doen, en heb ik er wat beveiligingen af moeten halen om dit te doen.

Mijn vraag is, wat is het beste (huis tuin en keuken) gereedschap om dit te doen?

De balken zijn 15x15 en ik haal uit 1 lengte 2 kozijnprofielen van 110x70.

Voor de geïnteresseerden, dit is het eindresultaat (inclusief 3-dubbel glas):
IMG_20160418_131132.jpg
 
P

Pel

Guest
Door 15 cm dik eiken op een Makita hobby tafelzaag te zagen help je de zaag naar de knoppen, daar is dat zaagje niet voor gebouwd. Je zou het op een lintzaag door kunnen zagen, als je die zelf niet hebt, dan zou je een kunnen vragen aan een ZZP-er die de machines heeft. Een ander optie zou zijn een stedelijke werkplaats waar je tegen een geringe vergoeding gebruik kunt maken van de machines. Vraag, waarom heb je de boven en onder dorpel niet even dik gemaakt, en hoe zit het dubbel glas in het kozijn?

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
En als je het nu niet in twee keer doet, maar iets vaker over de zaag haalt.
Langzaam opbouwen naar 8cm, erna keren en herhalen?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
zelfs een taag met 500 watt zou hier door heen kunnen zagen, tis alleen hoeveel geduld je er voor heb. indien de zaag het niet luke vind om 80mm in een keer te zagen probeer het dan eens in stappen van 40mm indien dat nog moeizaam gaat probeer het dan in stappen van 30 of 20mm de zaag red het wel, nu jij het geduld nog.
 

sjender

Nieuw lid
4 jul 2016
10
0
Meerdere keren zou ik nog kunnen proberen.
Ik heb zelf geen lintzaag, maar die staat wel al een tijdje op de verlanglijst, kan je daar ook kaarsrecht mee zagen?

De onder en boven dorpel zijn wel even dik, misschien vertekent de foto.
Ze steken wel iets (2cm) uit op de zijkanten, dat is om het wat een robuustere uitstraling te geven.
Het driedubbelglas zit er in als bij ieder kozijn :)
Aan de andere kant zit een sponning en ik heb glaslatten gemaakt.
Glas heeft aan beide kanten glasband en is netjes afgekit, ook zijn er glasblokjes gebruikt.
 

sjender

Nieuw lid
4 jul 2016
10
0
Het blijft niet onbehandeld.
De binnenkant is met parketlak afgewerkt.
De buitenkant is gebeitst.
Wel loopt de onderdorpel en onderglaslat aan de buitenkant af onder een hoek van 10gr.
Op de foto zie je de glaslatten net bovenaan op de foto, die zijn van een ander kozijn uit dezelfde serie.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Tafelzaag iets uit het midden afstellen (zodat je door in de lengte omkeren een fractie meer dan de zaagdikte weghaalt). In twee, drie keer (met steeds een keer draaien) tot je maximale diepte zagen, de andere kant gelijk meenemen. Laatste strookje met de handzaag doen. Schaven. Klaar.

Door de zaagsnede iets breder te maken heeft de zaag minder weerstand te overwinnen. Een schulpblad helpt ook, trouwens.
 

sjender

Nieuw lid
4 jul 2016
10
0
@Maja158, Ik woon in Spijkenisse, dat is een beetje te ver :)

Ik denk dat ik met de genoemde tips een heel eind ga komen!
Bedankt voor het meedenken allemaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.