Advies gevraagd mbt hoogslaper

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zo is het! Ik haal er zoveel plezier uit om iets te bedenken en het dan ook zo te maken dat ik er vast lekker op een vrij uurtje mee bezig ga.

De deuvels uitlijnen is niet heel moeilijk hoor. Ik boor met behulp van een boormal/deuvelaar (hand dingetje van wolfcraft)de gaatjes op de "smalle" kant, het liefst in een setje van vier en die dan meerdere evenredig verdeeld over de plank. Vervolgens heb ik van die pinnetjes die ik in de gaatjes kan stoppen en die stop ik aan het begin van de plank. Daarna strak passen op de andere plank, beetje aandrukken en je hebt een exact de punt gezet waar je je andere gat kan boren. Daar druk ik dan de eerste deuvels in en herhaal de procedure aan de onderkant. Zo werk ik naar het midden toe, ik steek alvast overal deuvels in zodat de planken mooi in lijn blijven zitten. Dus met 16 deuvels per kant herhaal ik de procedure dus 4X (1ste boven, 2de onder en dan naar het midden per 2 boven en onder). Alles steeds vastzetten/aandraaien met wat lijmklemmen anders krijg je het midden niet netjes uitgelijnd.

Misschien omslachtig, en onduidelijk omschreven maar het werkt wel, over 2 meter is het toch allemaal vrij naadloos aangesloten.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zo, dit draadje weer eens omhoog brengen. Alle delen van het bed zijn zo goed als klaar, het is echt een bouwpakket geworden.... Ik zal er straks nog eens wat foto's opzetten, altijd leuk!

Maar ik heb even een vraagje, wanneer ik de hoogslaper straks in elkaar zet wil ik de horizontale planken aan de staanders lijmen en schroeven, is het daarbij een idee om op iedere hoek 2 (of meer?) houtdraadbouten te gebruiken? Ik heb toevallig een doosje staan M6 50mm dus dat zou mooi van binnenuit geschroefd kunnen worden zodat je er weinig van ziet.... Is dit sterk genoeg? Boor ik die dan voor op 5 of 6mm?
Wanneer ik 2 houtdraadbouten per kant gebruik ben ik rondom klaar met 16 stuks, zou dat voldoende zijn? Moeten de staanders ook nog voorzien worden van zoiets of is de staander zoals ik hem heb gemaakt voldoende sterk?

Alvast bedankt voor de reacties.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Zou je dat niet gewoon kunnen proberen? Je hebt al een behoorlijk groot lijmoppervlak, met een paar schroeven erbij lijkt het mij al meer dan sterk genoeg. Doordat in je constructie alle contactvlakken van verbindingen erg groot zijn is lijmen alleen al super sterk, paar schroeven erbij voor de zekerheid... Die bouten toevoegen kan altijd nog, toch?

Ik meet altijd even met een schuifmaat de dikte van de schroef, tussen de draad, en met die dikte boor ik voor. Zeker niet groter voorboren, en niet veel kleiner, afhankelijk van hoe hard het materiaal is. In hard hout heb je kans op scheuren als je niet groot genoeg voorboort, maar in zachter hout wil je niet te groot voor boren want minder sterk.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Klopt, het contactoppervlak is redelijk (ongeveer 200x150mm) maar over een lengte van iets meer dan 2meter wil ik het zo sterk mogelijk hebben, te meer omdat het niet mijn kind is dat erdoor kan vallen. Bouten door en door vind ik optisch niet zo mooi, vandaar dat ik aan deze "oplossing" dacht. Misschien dat ik er voor de lange 3-4 per hoek gebruik
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Onlangs het bed waar ik als kind in sliep gedemonteerd (max gewicht tot 80 kg ofzo), de lange kant zat met 1 deuvel en 1 "aantrekschroef" (geen idee hoe zo'n ding heet, een schroef achtig geval aan een kant en zo'n rond dingetje waarmee je hem aantrekt in de plank).

Voor zo'n oppervlak is lijm al sterk genoeg. Maar waarom niet 9 gewone schroeven? Je kunt je afvragen hoeveel zin het heeft natuurlijk, maar voor je eigen gevoel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zo heb ik de achterkant en hoofdeinde gemaakt, gelijmd mbv deuvels

DSC_0773_zps3atagwjp.jpg


En zo heb ik het gisteren even buiten neergezet, morgen zal ik het in huis nog een keer passen voordat het weggaat.

DSC_0784_zpshs7crasg.jpg


DSC_0785_zpske3l5qci.jpg


DSC_0788_zpsgv9sqoeh.jpg


Ik zal morgen wanneer het bed geheel in opstelling staat nog enkele foto's posten.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Leuk project.
Ik ben na het in elkaar zetten van de Jungle Gym voor onze zoon en het "boekenplanken" project voor mijn vrouw wel overtuigd geraakt van de kracht van schroefverbindingen en de kracht van hout.

Het plateau van zijn uitkijktoren werd in het midden ondersteund door in eerste instantie één balkje 70x70 dat met een houtdraadbot op de kop vastzat in een rabatdeel. De vloer boog door als ik er met mijn 145kg op stond, maar piepte en kraakte niet. Met een tweede balk eronder gebeurt nu niets mee.
Bij de planken van mijn vrouw kom ik na wat koudwatervrees tot een zelfde conclusie. De verbindingen met deuvels, schroeven en lijm zijn heel sterk. Wat ik wel bij andere klussen gezien heb, is dat variabele belastingen niet zo lekker zijn voor deze verbindingen.

Ik denk dat we, zoals anderen al constateerden, wat te voorzichtig zijn:)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zo, vandaag het bed als een bouwpakket weggebracht en in elkaar gezet. Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben met het resultaat. Het is uiteraard geen hoogstaand werk, sommige van jullie zullen het zelfs niks vinden (oude planken uit de steigerbouw).
Maar voor mij is het toch weer een leuke uitdaging geweest om met beperkte middelen, kennis en kunde toch dit te kunnen maken.
Het bed is voor 2 jongens en ik denk (hoop) dat ze nog een aantal jaren plezier van gaan hebben...

De achterkant, zijkant en hoofdeinde zijn gelijmd en voorzien van deuvels.
De pilaren zitten gelijmd voorzien van 16 deuvels per pilaar en nog 4 houtdraadbouten M6 voor de zekerheid.
Het lage bed is geschroefd langs de zijkant en ook alle hoeken zijn voorzien van bedhaken.
De hoogslaper is geschroefd en per hoek voorzien van 4 houtdraadbouten M6.

Ik hoop dat het stevig genoeg is? Ik heb er met mijn 120¿ kilo aangehangen en het gaf geen krimp, kraagje of piepje.... Ik zakte wel door de trede heen hahaha dus die heb ik nogmaals voorzien van extra schroeven.
Ik twijfel of ik het nog extra had moeten lijmen??? Maar dan is het niet meer demontabel.... Wat is wijsheid? Toch nog lijmen?

En dan nog wat plaatjes bij het praatje:

DSC_0813_zpsb6ph84ag.jpg


DSC_0815_zps9ysfblzf.jpg


_20161111_142120_zpszsbzbzby.jpg



Al met al weer een leuke ervaring!
 
P

Pel

Guest
Je hebt de tredes van de ladder koud tegen de stijlen geschroefd, dat dit is geen sterke verbinding is had je al ondervonden, die had je in moeten zagen in de stijlen. Dan had je een ijzersterke verbinding gehad, maar ik vind het ontwerp wel mooi.

Groet Pel.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Je hebt de tredes van de ladder koud tegen de stijlen geschroefd, dat dit is geen sterke verbinding is had je al ondervonden, die had je in moeten zagen in de stijlen. Dan had je een ijzersterke verbinding gehad, maar ik vind het ontwerp wel mooi.

Groet Pel.
en hoever moet je dat inzagen? De helft van de dikte van de staande plank?
 
P

Pel

Guest
en hoever moet je dat inzagen? De helft van de dikte van de staande plank?

Als je ± een derde van de houtdikte aanhoud van de stijlen dan zit je goed, als je hem voor de helft zou inzagen dan verzwak je de stijlen veel teveel.

Groet Pel.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Wat een onwijs gaaf bed. Paar kleine schoonheidsfoutjes die allen jezelf opvallen. Ben helemaal niet zo van die steigerhout cultuur maar dit is wel enorm mooi uitgevoerd.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt voor de positieve reacties! Ik ben er zelf ook zeker wel tevreden over, wat hierboven al werd gezegd de kleur is mooi (doorleeft).

@ Pel: klopt wat je zegt, zouden te trede erin zitten dan gaat het nergens meer naar toe. Het enige probleem was dat ik maar 1 enkele foto had als voorbeeld en moest de maten schatten (niet heel moeilijk hoor). Alleen daardoor heb ik ervoor gekozen om de trede te schroeven, we moesten even kijken of die korte beentjes de trap op konden...
Gaat er nu weer iemand doorheen dan ga ik wel kijken of ik de trede er nog iets in kan laten liggen (stukje uitfrezen ofzo?)
 
P

Pel

Guest
Je kunt ook latten van ± 3 x 4 cm aan de binnenkant van de stijl, van bovenkant trede naar de onderkant volgende trede schroeven dan is het probleem opgelost. Je moet er toch niet aan denken dat een volwassene de ladder opklimt en een been of erger breekt.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Goed idee, minder mooi maar zeker minder werk. Als het er maar steviger op wordt.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Een plank halveren in de dikte, deze in dezelfde afmetingen van de binnenkant van de stijl zagen en dan aan weerszijde erop lijmen/schroeven zou ook kunnen toch? Dan heb je "hetzelfde idee" als wanneer je ze in de stijlen zou maken. Namelijk 1,5cm dat de tree er aan beide zijde in valt.

Of is dat te simpel gedacht?
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik vind het erg cool geworden, daar gaan ze vast veel plezier aan beleven!

Kun je er niet 1) dikkere schroeven in draaien en de koppen verbergen of 2) een stuk of wat gaten van 1cm diameter boren en daar deuvels in drukken (per meter te koop) of een hardere houtsoort rondhout? Al denk ik dat Pel z'n oplossing iets makkelijker is.
 
P

Pel

Guest
Door er meer schroeven en deuvels en wat al niet meer in te draaien verzwak je de constructie alleen maar.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.