Advies gevraagd mbt hoogslaper

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Trap is gemaakt zoals ik had omschreven, wel wat kieren maar ja wel sterk genoeg.


Nu heb ik het volgende.... De deur van de slaapkamer ging niet volledig open. Ze hebben me gevraagd om de liggers van het lage bed in te korten van 200 naar 195cm. Dat heb ik gedaan, op zich geen probleem....

Maar! Nu is het voeteneind bij ingebruikname losgeschoten! Ik zeg nu dat dat niet komt door mijn schuld maar dat ze in een ledikant van 90x195 geen matras van 90x200 moeten proppen..... Ik geef de optie of 2 nieuwe planken van 200cm of een matras van 195. Zij denken zelf dat iets grotere schroeven zal volstaan. Maar bestaat daarmee niet de kans dat het alsnog los zal schieten? Het zat met bedhaken vast geschroefd. En als het dan los schiet dan is dat voeteneind natuurlijk ook zo gaar als een tientje en blijft er geen enkele schroef meer inzitten.....

Wat is wijsheid? Meegaan in wat zij willen of mijn eigen optie?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Kijk, dit bedoel ik. Het matras is duidelijk groter dan het ledikant. Dat trek je met een grotere schroef toch niet vast?

IMG-20161117-WA0002_zpsclayfxo3.jpg
 
P

Pel

Guest
@Korte, hout verbindingen zijn meestal ijzersterk, schroeven, spijkers zijn middelen om de verbinding op zijn plaats te houden. Door er nog meer schroeven in te jagen maak je de constructie alleen maar zwakker. Daar komt bij, dat het hout wat je gebruikt hebt, waaibomen hout is, althans zo noemden wij dat hout vroeger, m.a.w. niet de beste kwaliteit hout.

Groet Pel.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat begrijp ik pel, maar ik heb meerdere ledikanten (2) gemaakt voor andere bekende en voor hier thuis. Die zitten op dezelfde manier (bedhaken) aan elkaar. Maar de ledikanten heb ik 90x200 gemaakt waar eenzelfde matras in gaat. Nu denk ik dat de spanning van het matras (90x200 in een ledikant van 90x195) te groot is geweest.

Wat je zegt over de schroeven begrijp ik, het is erg zacht hout en nog meer schroeven zal het niet ten goede komen, zeker niet wanneer het te grote matras erin wordt gepropt. Dan blijft er straks niks meer over van de achterkant en moet die ook opnieuw.

Mijn oplossing is of een matras van 195 erin of het ledikant vergroten naar 200. Dan krijg ik dat met bedhaken en misschien een extra latje wel weer vast.

Wat denk jij?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dat zou zeker nog een optie zijn. Maar dan moeten ze niet een te groot matras in het ledikant proppen, dat zal dan opnieuw fout gaan....
 
P

Pel

Guest
Een matras van 200 cm in een bed van 195 stoppen is niet verstandig, als er iemand op gaat liggen wordt het matras ook nog iets breder en wat langer. Misschien dat je het kunt oplossen door een matras op de goede maat, en wat je al zegt een extra lat in de hoek van het achterschot, zijplanken. Of langer zijplanken en tevens ook die extra lat erin, de keus is aan jou of de opdrachtgever. Je moet in de gaten houden dat steiger planken erg zacht hout is met een grove structuur daarom houden schroeven en spijkers niet zo goed in dit hout, daar komt bij dat het eigenlijk helemaal geen meubel hout is, maar ja het is een mode verschijnsel. De enige manier om met dit hout wat te maken is, door houtverbindingen te maken of extra klampen en klossen in bijvoorbeeld hoeken te zetten, zodat je van twee kanten kunt schroeven, dan heeft het nog enigszins verhoudt.

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Of een matras van 195 of langere planken maar dan gaat de deur niet open.
Je ziet het goed, gewoon bij je eigen idee blijven.
Of als laatste optie: de deur 10 cm smaller maken.....:p
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Nee helaas, scharnierpunten zitten vast in het kozijn. Daar kan verder niets eenvoudigs aan gedaan worden. Maar ja, wat is nu de moeite om er een kleiner matras in te leggen? Er slaapt een 7-jarige op dus die heeft voorlopig de lengte nog niet nodig.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Esthetisch minder mooi, maar bouten, moeren en ringen om de bedhaken vast te zetten zouden ook nog een optie kunnen zijn.
Of een balkje aan de binnenzijde (dus waar de hoek van de matras komt) aan het voeteneind lijmen waardoor je langere schroeven kan gebruiken voor de bedhaken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Om nog even op de deur terug te komen.
Op pagina 3 ziet het eruit alsof de deur in ieder geval voor 3/4 open kan dus dat laatste stukje moet toch geen probleem zijn.
Met een paar langere planken past de matras of ze moeten de matras ruilen, dat laatste is makkelijker denk ik.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Ten eerste vind ik het idioot om 195cm bed te vragen en er dan een 200cm matras in te leggen. Da's toch vragen om problemen, en dan is 'sorry' een betere reactie dan 'los het maar op'. Misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar dat was een beetje hoe het op mij overkwam :)

Ik zat nog eens te kijken, en bedacht me dat -wanneer het matras niet geruild kan worden- je misschien aan de andere kant nog een stuk uit het hoofd/voetenschot kunt zagen, zodat het matras daar wat cm extra ruimte heeft. Ik weet het; doodzonde van je werk, superlelijk, maar misschien wel een oplossing.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Mee eens dat het onhandig is om een matras van 200 in een ledikant van 195 te proppen. Ik was het ook niet eens met de oplossing maar heb er (om verder gezeur te voorkomen) toch een paar dikke schroeven doorheen gedraaid vanuit de achterkant en tot zover blijft het allemaal zitten.
Ik heb ze wel verteld dat de oplossing ligt in een passend matras kopen, of ze dat doen is niet aan mij maar daarmee is het bed ook mijn probleem niet meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.