Advies gevraagd mbt hoogslaper

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Goedendag,
Ik ben door een vriendin gevraagd of ik een hoogslaper kan maken met een bed eronder in een hoekopstelling. Zij verhuisd in oktober naar een wat kleiner huis en delen de jongens een kamer, om ruimte te besparen kwam ze met het volgende:

IMG-20160727-WA0005_zpsxfjvvczv.jpg


Niet een heel erg duidelijke foto maar ik begrijp het idee. Het onderste bedledikant wil bevestigen met bedhaken maar ik durf dat eigenlijk niet zo goed te doen met de hoogslaper (ook niet met wat extra schroeven erdoor zoals veel "steigerhoutboeren" doen). Maar waarmee zou ik de hoogslaper goed, degelijk en supervast kunnen bevestigen? En dan ook rekening houdend met het "zwevende" gedeelte?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Tjeerd
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Wat is er mis met bedhaken? de 3 voudige zijn beresterk, dat geeft juist flinke stevigheid aan het geheel. Door de haken iets krap te monteren trekt het perfect tegen elkaar aan en heb je echt nergens last van.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Die grote planken kun je op elke hoek met 12 schroeven vast zetten, eventueel met een dot lijm, of voor een extra stoer en stevig effect een paar dikke bouten. Het is een groot raakoppervlak, kan me niet voorstellen dat dat verkeerd gaat.
Een balkje of lat waar de lattenbodem op rust lijmen + schroeven, zo zat de lattenbodem van het lundia(?) bed wat ik had ook in elkaar, super simpel, maar als het werkt... :)

Of als ik het compleet verkeerd heb begrepen en het geheel alleen met bedhaken in elkaar mag, kan je misschien toch een bout toevoegen?
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik dacht om het geheel nog te voorzien van een draadeind of iets, zodat de liggers en de staanders net wat steviger staan dan enkel met een paar schroeven en een beetje lijm. Ik dacht er ook aan om kleine driehoekjes op de staanders vast te zetten en daar de ligger "op laten rusten" als het ware (uiteraard wel vast) omdat ik dacht dat een driehoek een vrij sterk draagvermogen kent?

Ik ben maar een hobbyist die het leuk vind om voor vrienden en familie zo eens wat te proberen maar bij een hoogslaper moet het vooral veilig zijn. Dan maar iets meer materiaal, gaten die weggewerkt moeten worden etc maar het moet staan als een huis.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Wellicht nog een lat of plankje in de lengte onderlangs.
Zijn steigerplanken niet 32mm? Dan kun je dus tig schroeven 6x60mm er in draaien. Ik vermoed dat als je een 2 stukjes plank met 2 van die schroeven niet van elkaar krijgt met een koevoet, zonder het hout te breken.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
De staanders kun je gewoon schroeven (en evt. Lijmen) ik gebruik meestal 4.5x50. De horizontale planken daarop schroeven van binnen. Met die trap erbij wordt dat super stevig.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank voor de antwoorden, het wordt dus gewoon schroeven.
Trap komt overigens aan de korte zijde (voeteneinde hoogslaper) om zo wat meer ruimte eronder te hebben. Tussen de 2 staanders komt over de breedte van het bed ook nog enkele planken om spullen op te bergen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb bij mij met 2 stevige schroeven/pluggen het geheel aan de muur bevestigd, staat letterlijk muurvast;)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Allereerst bedankt voor de reacties. Ondanks dat het pas in september/oktober klaar moet zijn toch alvast een begin gemaakt, had nog wat planken liggen van een eerder project.
Afijn.... Dus maar gewoon begonnen! De tips om te schroeven neem ik zeker mee maar omdat het kan wilde ik de staanders van de hoogslaper toch ook lijmen. En dan gebruik je een deuveltje (of 16 per staander)....

DSC_0671_zps50xrnhmq.jpg


Alles goed in de klemmen gezet met tussen de delen wat D3 houtlijm, niet dat het nat zal worden maar deze had ik nog staan.

DSC_0672_zpskjfb68ah.jpg


Daarna gisteren in een vrij uurtje de trap gezaagd en ook met deuveltjes en lijm vastgeklemd

DSC_0673_zpsgvcaknvl.jpg


DSC_0675_zpsfsgmlqyl.jpg


En vandaag het trapje afgemaakt en de 2 staanders aan elkaar gezet, de bovenste plank hangt inderdaad niet waterpas. Ik denk ook gezien het trapje dat ik hem een paar cm omhooggevallen plaats.

DSC_0678_zpssqmkkh0h.jpg


DSC_0679_zpspfrmpnb7.jpg


En nu was ik bezig met "opbergplanken" tussen de staanders in en gelijk lopend met de traptreden

DSC_0683_zpscr4w38fl.jpg


Maar nu liep ik tegen het volgende aan:

DSC_0685_zpsbrst7qmt.jpg


Planken liggen weliswaar nog los en er zit wel beweging in, lees ik kan hem naadloos duwen, maar dit is de vorm waarin het staat.... Ik heb helaas geen klemmen die zo groot zijn dat ik ze van staander naar staander vast kan zetten en dan alles geforceerd vast kan schroeven/lijmen.

Iemand een idee? Misschien dat als het geheel straks staat het alsnog meevalt maar dat weet ik dus niet zeker. Wat ik verkeerd heb gedaan weet ik ook niet? Stond haaks op moment van lijmen/klemmen, misschien door de druk toch wat uit zijn verband gegaan?

Tips om het weer strak te krijgen op een mooie nette manier zijn meer dan welkom!

Ik zal de rest van de bouw hier bijhouden als dat gewaardeerd wordt.

Groeten,
Tjeerd
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Goede tips zeg, dat ik dat zelf niet bedacht heb! Zo simpel kan het soms zijn.... Van de week maar eens proberen. Ben er tot nu toe ook niet ontevreden over.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ziet er leuk uit, en foto's altijd leuk om te kijken naar mijn mening.
Trek je trouwens niet alles recht met een schroef? Als je het zelf makkelijk sluitend kunt trekken met de hand trekt een schroef het ook makkelijk aan? Anders zijn de andere opties ook goed natuurlijk.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je geen groot genoege lijmtang hebt, kun je er dan niet met touw een lus omheen leggen, met wat blokjes om de hoeken te beschermen en een extra balkje bij de wijkende opening, en die lus touw dan met een schroevendraaier 'opwinden' zodat het strak komt te staan?

Anders wat blokjes op een balk schroeven en met wiggen kracht zetten?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Als je het met een schroef niet aantrekt, is er een kans dat het later weer losspringt. Gebruik een goede, lange schroef met het laatste stuk gladde schacht.

De opbergplanken gelijk met de tredes lijkt me niet handig. Dan schop je telkens de spullen weg.

Als je in het oorspronkelijk ontwerp de lades onder het onderste bed volledig wilt kunnen gebruiken, maak ze dan iets smaller zodat het trapje niet in de weg staat.
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
de opberg plankjes gelijk met de treden ziet er mooi uit, maar denk ik onpraktisch. als men de trap naar boven gaat lopen en er staat iets op de plank kan het zijn dat de voet het omduwt.

misschien achterkant ladder dicht houden?
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Wederom bedankt voor alle reacties.

Een schroef om het strak te krijgen heb ik niet veel vertrouwen in, ik heb het idee dat ik sterker ben dan dat een schroef kan samentrekken. Nou ja, dat zal niet snel maar de spanning is denk ik te groot.
Ik heb onder die plankjes driehoekjes geplaatst ter ondersteuning (die had ik nog ergens van over). Die zitten vast aan de 2 "zijkanten" van de staanders. Als ik die staanders wat geforceerd recht kan krijgen dan zat ik te denken om de liggende planken niet alleen te schroeven maar ook te lijmen en eventueel 2deuveltjes gebruiken per driehoek. En dan ook enkele schroeven in de zijkant schroeven van buiten naar binnen in het kopse hout van de liggende plank. Omdat het 4 liggers worden ieder op 30cm van elkaar dacht ik dat dat misschien wel zou kunnen werken? En dan zijn de meeste schroeven uit het zicht omdat het gelukkig de staander is van de muurzijde die dan vol schroeven zit.....

Geen idee of het logisch uitgelegd is?

Dat de liggers qua positie niet ideaal uitkomen met de trap weet ik, had zelf al voorgesteld om er een multiplex plaatje of mdf tussen beide te zetten maar dat was de bedoeling niet vanwege licht. Ik twijfel om er toch 2 spijlen tussen te maken zodat je er met je voeten niet doorheen schiet en dingen om stoot.

Wat betreft de lades van het lage bed, de trap komt aan de korte kant van de hoogslaper dus vrije inloop eronder. Lades kunnen dus geheel open.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Heb je wel eens geprobeerd om een schroef uit een plank te trekken? Tenzij je "sterkste man" wedstrijden wint vrees ik dat zo'n klein schroefje echt sterker is.

Ik vraag me af of deuvels en schroeven nodig om is, een van beide in combinatie met lijm is ruim voldoende. Je zou de driehoekjes ook van binnen kunnen vast schroeven door schuin te boren, zie je ook geen schroefgaten. (Pocket hole of slobgat verbinding). Je hebt er niet per se een "jig" voor nodig maar maakt het wel wat makkelijker.

Of je legt de planken niet op de driehoeken, maar op panlatten oid, die kun je van binnenuit met zo veel schroeven vast zetten als je wilt. Doe je de driehoeken onder en boven om het geheel haaks te maken.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ja, snap ik dat een schroef sterker is dan ik ben. Maar de ervaring leert me dat als ik een kier/naad met wat spanning vast wil zetten deze vaak toch in oude positie terugschiet, zeker als ik de schroef in de kopse kant draai van dat zachte hout. En dat is juist wat ik hier zou doen aangezien ik het vast zou schroeven aan de liggers.

Ik heb pas geleden voor een ander project inderdaad zo'n pockethole jig systeempje van kreg aangeschaft, dat werkt inderdaad handig en netjes. Is ook nog een optie dus.

Het hoeft ook pas eind september/oktober klaar te zijn dus ik heb nog even om wat te prutsen en te bedenken. Het bed zal sowieso nog niet geheel in elkaar staan hier, dat zou qua vervoer niet handig zijn.... Misschien dat ik het hele ding wel alvast maak en met behulp van deuvels in elkaar zet om te kijken of het lukt. Waarom deuvels en geen schroeven hoor ik jullie denken? Omdat ik de tijd heb en zo min mogelijk schroeven in het zicht wil hebben. Daarnaast vind ik schroeven niet echt de uitdaging, dan is het alleen alles op maat zagen en schroeven als een bouwpakket. Ik vind het dan leuker om na te denken, uit te lijnen,wat gaatjes te boren en dan straks alles zo met een houten hamer en hier en daar een klem het zo in elkaar te steken.
Gewoon ook leuk om lekker te prutsen! Schroeven komen er uiteindelijk ook wel in maar dat zal pas zijn bij de opbouw.

Ik weet dat het allemaal onlogisch is, veel meer tijd kost maar zolang ik er plezier in heb blijf ik lekker prutsen.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dat vind ik het beste argument om überhaupt dingen te doen: omdat je er plezier in hebt! :) En om geld te verdienen :p

Hoe lijn je die deuvels zo mooi uit eigenlijk?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.