Steeneik of toch niet?

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo allemaal,

Heb pas een klein proefstukje eiken uitgehold met de guts, dat ging redelijk goed.

Nu heb ik een balk eiken die ik ooit 2e hands heb overgenomen uit iemands schuur (een oud meubelmaker). Ik was van plan hieruit een mooie schaal te maken. Echter is het hout zeer hard en zwaar en ik kom er moeilijk in met de guts. Een heel verschil met het eerste stukje eiken.

Kan het zijn dat ik hier te maken heb met een befaamd stuk Steeneiken/Azijnhout? Hoe is het verschil vast te stellen met gewoon eiken?

Zal z.s.p.m. een foto plaatsen.

Wat zijn verder fijne houtsoorten om schalen uit te maken met handgutsen? Linde ken ik wel, maar dat vind ik qua uiterlijk minder.

Bedankt en groet, David
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
P

Pel

Guest
Dit is m.i. gewoon kwartier gezaagd eiken, azijnhout is fijner van nerf maar is op foto moeilijk te zien? Maar er zit wel wat verschil in eiken Noord Europees eiken of Zuid Europees eiken. Bijvoorbeeld Franse eiken groeien iets langzamer dan het inlands eiken en is daardoor een beetje harder, maar daar moet je met een houten hamer en guts goed in kunnen komen.

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Lijkt me ook gewoon eiken te zijn. Het kan een andere botanische soort eiken zijn. Maar zoals Pel zegt kan er binnen een soort ook veel verschil in dichtheid zijn, naargelang de groeiplaats. Hoe trager de boom groeit (meestal door kouder klimaat), hoe dichter de jaarringen bij elkaar staan en dus hoe harder.
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo,

het is misschien tegenstrijdig met wat je in eerste instantie zou verwachten maar hoe trager eiken groeit, hoe zachter en lichter het is.
Snel gegroeid (vaak inlands) eiken is harder en zwaarder.
Frans eiken is over het algemeen zachter dan inlands eiken.

Als ik naar de foto kijk, is het gewoon eiken, geen steeneik.

groeten Bo
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Oke dus overduidelijk gewone eik. Behoorlijk taai spul dus ook. Dan moet ik even zo een dissel? aanschaffen voor het grove werk, of een guts met een metalen ring zodat ik er met een hamer op kan slaan. Want met de guts steken met de hand duurt echt te lang en is te zwaar in eiken.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Dat lijkt mij ook gewoon eiken, heb hier ook een party liggen die al meer dan 30 jaar droog is. Dat krijg je bijna niet gezaagd, zo hard is dat geworden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.