Eerste project: Wat heb ik nodig?

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
@Wim56, Ik was nogal opstandig op de Lagere School halverwege de jaren 50. Tijdens m'n laatste schooljaar werd ik getest om te zien wat ik na de Lagere School kon doen aan vervolgstudie. Het advies was LTS maar zelfs bij die opleiding had men nog enige reserves. De LTS fijnbankwerken werd met goed gevolg doorlopen evenals UTS vliegtuigbouw. Na m'n dienstperiode werd het HTS werktuigbouw. Met 26 vond ik het nu eindelijk tijd worden om te gaan werken alhoewel ik toegang tot TH Delft kreeg aangeboden. M'n vooropleiding heeft me op praktisch gebied een voorsprong gegeven op de HTS en zowel in m'n werk als zeker nu op hobby-gebied heb ik altijd veel profijt gehad van het gehele opleidingstraject.
Dat vanaf de 70er jaren praktische opleidingen met de nek werden aangekeken is een verkeerde houding waar we zowel in Europa als in de USA nog dagelijks de wrange vruchten van plukken. Er is een hele generatie handwerklieden verdwenen en die lacune wordt gedeeltelijk opgevuld door Oost-Europese respectievelijk Zuid-Amerikaanse klusjesmannen.

Vakopleidingen werden niet alleen de nek omgedraaid, maar er werd ook neergekeken op handswerklieden. Mijn vader (huisschilder) zei vroeger tegen mij dat je eerder 'meester in de rechten' bent dan 'meesterschilder'. Dat heeft voornamelijk te maken dat je handen en gereedschap 'één' moeten worden en daarnaast veel vakkennis moest opbouwen.
Zo sprak ik eens een functionaris P&O die het vreemd vond dat een metselaar meer verdienden dan zij met een HBO-P&O opleiding. Ik heb toen uitgelegd dat dit niet zo vreemd is. Voordat je een vakbekwame metselaar bent, heb je in de loop der jaren vele duizenden en duizenden stenen in een redelijk tempo moeten vermetselen, met als resultaat een strakke en vlakke muur, 'volzat' in de specie gelegd. Dat moet je niet alleen kunnen bij mooi weer, maar ook bij slecht weer, of als je eens niet zo lekker in je vel zit. Je zult naast de verschillende steenverbanden, ook technieken eigen moet maken van bogen metselen, stucadoren, voegen, stellen, eigenschappen van stenen kennen, specie maken die bij een steensoort hoort. Dan hebben we het nog niet over het metselen van gewelven of het metselen van wenteltrappen in bijvoorbeeld kerktorens.

Aan de andere kant moet ik ook zeggen dat ambachtslieden zelf ook niet zoveel doen om hun vakgebied te 'promoten' door bijvoorbeeld een beroepsvereniging, e.d.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Vakopleidingen werden niet alleen de nek omgedraaid, maar er werd ook neergekeken op handswerklieden. Mijn vader (huisschilder) zei vroeger tegen mij dat je eerder 'meester in de rechten' bent dan 'meesterschilder'. Dat heeft voornamelijk te maken dat je handen en gereedschap 'één' moeten worden en daarnaast veel vakkennis moest opbouwen.
Zo sprak ik eens een functionaris P&O die het vreemd vond dat een metselaar meer verdienden dan zij met een HBO-P&O opleiding. Ik heb toen uitgelegd dat dit niet zo vreemd is. Voordat je een vakbekwame metselaar bent, heb je in de loop der jaren vele duizenden en duizenden stenen in een redelijk tempo moeten vermetselen, met als resultaat een strakke en vlakke muur, 'volzat' in de specie gelegd. Dat moet je niet alleen kunnen bij mooi weer, maar ook bij slecht weer, of als je eens niet zo lekker in je vel zit. Je zult naast de verschillende steenverbanden, ook technieken eigen moet maken van bogen metselen, stucadoren, voegen, stellen, eigenschappen van stenen kennen, specie maken die bij een steensoort hoort. Dan hebben we het nog niet over het metselen van gewelven of het metselen van wenteltrappen in bijvoorbeeld kerktorens.

Aan de andere kant moet ik ook zeggen dat ambachtslieden zelf ook niet zoveel doen om hun vakgebied te 'promoten' door bijvoorbeeld een beroepsvereniging, e.d.

Wim56; ik volg met interesse je verhaal wat je hier houdt.
Volgens mij zijn metselaar en stucadoor 2 verschillende beroepen of heb ik het mis?
Nou zal een goede metselaar wellicht nog wel een wandje kunnen stucen maar volgens mij als je zo'n ouderwets plafond met net moet stucen dan doet dat toch niet de metselaar, laat staan het echte meesterswerk zoals die plafonds die je in grachtenpanden en bijv het rijksmuseum of het paleis op de dam tegenkomt.
Ben benieuwd hoe dat nou eigenlijk zit.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Wim56; ik volg met interesse je verhaal wat je hier houdt.
Volgens mij zijn metselaar en stucadoor 2 verschillende beroepen of heb ik het mis?
Nou zal een goede metselaar wellicht nog wel een wandje kunnen stucen maar volgens mij als je zo'n ouderwets plafond met net moet stucen dan doet dat toch niet de metselaar, laat staan het echte meesterswerk zoals die plafonds die je in grachtenpanden en bijv het rijksmuseum of het paleis op de dam tegenkomt.
Ben benieuwd hoe dat nou eigenlijk zit.

Daar heb je ook wel gelijk in, maar toen ik voor metselaar leerde, hoorde daar ook stucwerk bij. Dan gaat het meer om het berapen van vuil metselwerk met specie. Stucadoor is idd 'een vak apart'. Met name ontwikkelt in Duitsland en Italie. Hetzelfde geldt voor voegen, dat nu ook een vak apart is en tegels zetten (in de specie).
 

Dirtyolero

Nieuw lid
4 aug 2016
2
0
Ja dan krijg je wel zin om aan de slag te gaan. Als is voor mijn gevoel nog lastig wat eerst, in ieder geval een plankje om de diamant platen op kwijt te kunnen en dan een paar paul sellers projecten en dan hopelijk wat leuk houten speelgoed!

Wat zou een goede manier zijn om de diamant stenen in hout te plaatsen? Als ik het plaatje van Paul Sellers bekijk is het multiplex?
Paul Sellers wooden holder for diamond stones.jpg
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Zo te zien heeft hij de randen over de volle breedte uitgezaagd. En daarna vermoedelijk uitgediept met bijtel en grondschaaf (zie poor mans router)
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
ik had nog geen strop en dacht maak die zelf. Geen leer bij de hand en winkels dicht. Dus heb ik een leren riem in 2en gedaan en 2 stroken hiervan langs elkaar op stukje multiplex geplakt.
De 2 stroken sluiten wel aan maar het is niet 100% egaal. Dit lijkt me wel een probleem voor de strop?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Pak gewoon alleen het hout. Het is niet het leer, maar de compound waarmee je polijst.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Dus gewoon compound rechtstreeks op het hout. Wist nie dat dan ook werkt. Leer is van vroeger? Wilde westen messen slijpen op je leren riem?
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
3 diamond plate binnen.
Scherpen lukt nu redelijk, nog niet helemaal als een spiegel maar scherp genoeg om weer vooruit te komen 👍🏻
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
ik wil een sharpening plate houder maken en had nog multiplex 22mm liggen.

Klopt dat je dit laag voor laag met de beitel moet verwijden (wil het 3mm uitdiepen).

Op deze foto is te zien dat het niet heel soepel gaat ;-)
 
P

Pel

Guest
Er uit frezen of gewoon massief eiken of vuren hout gebruiken.

Groet Pel.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Ok heb alleen hand gereedschap.
Kan wel laagje voor laagje met beitel? Heb anders alleen een vuren houten timmerpaneel.
 
P

Pel

Guest
Ik weet niet wat je aan het maken bent, iets met scherpen of wetten, ik lees vaak Engelse benamingen terwijl er waarschijnlijk ook een Nederlandse naam voor bestaat, maar ik zou gewoon hout gebruiken?

Groet Pel.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Multiplex is niet zo geschikt om met beitel uit te hakken. Het kan wel hoor, laagje per laagje. Als je een grondschaaf hebt, zou ik die gebruiken op het laatste. Met bovenfrees zal het overigens ook niet altijd mooi zijn. Veel hangt af van de kwaliteit van je multiplex. Soms zitten de laagjes beetje geplooid of zelfs met holtes, waardoor je lelijk resultaat krijgt. Ik zou ook massief hout kiezen indien mogelijk.
 

trekker25

Actieve deelnemer
4 apr 2016
102
2
Ok heb alleen een vuren timmerpaneel op dit moment, kan ook mee?

Hoe stel je de diepte van een Grondschaaf in?stel ik wil 3mm, doe je dat op zicht?
 
P

Pel

Guest
Door te meten, als je er een plaatje triplex of een stalen liniaal op legt tegen het beiteltje aan kun je exact meten hoeveel hij moet zakken. Maar als je een plaatje van 3 mm op de werkbank legt dan heb je ook de hoogte.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.