Beginneling stelt zich voor

Aeschere

Nieuw lid
24 jul 2016
21
1
Hallo,

Eigenlijk kan ik mijzelf nog geeneens een beginneling noemen aangezien ik nog niks met houtbewerking heb gedaan. Wat ik wel heb is een flinke interesse in het vak en ik ben me dan ook druk aan het inlezen. Er is ontzettend veel informatie te vinden waardoor het nog wel eens lastig is om uit te vinden waar je mee kan beginnen. Paul Sellers is in ieder geval al gevonden.

Ik ben een man van 34 uit de omgeving Utrecht die werkzaam is in de IT en op zoek is naar iets waar ik wat meer voldoening uit kan halen. Houtbewerking heeft zeker die potentie maar dan wel "authentiek" met geen tot zo min mogelijk elektrische apparaten. Vroeger werkte het ook dus waarom zou het tegenwoordig niet kunnen? Het kost dan wel iets meer tijd maar in deze hectische tijd is een beetje meditatief werk wel een welkome afwisseling.
Ik moet zeggen dat wat Casper doet erg inspirerend is maar ik eigenlijk nog geen idee heb waar ik moet beginnen.
Waarschijnlijk is de eerste stap het vinden van een goed boek en een boodschappenlijstje maken voor gereedschap. In kader van de authentieke bewerking zou ik ook graag ouder gereedschap willen gebruiken en eventueel opknappen zodat het nog enkele jaren dienst kan doen.

Heb ik misschien wat over het hoofd gezien of is er nog geen "bibliotheek" draadje waarin een opsomming wordt gegeven van boeken, tijdschriften, artikelen en filmpjes die gelezen/gezien moeten worden?
Een suggestie voor een boek waarmee ik kan beginnen is dan ook zeer welkom. Tot die tijd speur ik het internet wel af op zoek naar informatie en gereedschap :)
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Hallo Aeschere, welkom op dit leerzame forum. Wat je boodschappenlijstje voor gereedschap betreft zul je bij Paul Sellers hebben gezien dat je voor houtbewerking eigenlijk niet veel gereedschap nodig hebt. Een zaag, een paar beitels, houten hamer, een schaaf. Meer is het in essentie niet. (als je de ruimte hebt zou een kleine werkbank met klemmogelijkheid ook mooi zijn) De eerste vraag is natuurlijk, welke zaag en welke beitels. Wel, die keuze hangt af van wat je wilt gaan doen. Eerst een projectje bedenken en dan gereedschap uitzoeken, dat is de volgorde. Het project is altijd leidend. Belangrijk om een project succesvol af te ronden, is het nemen van voldoende tijd. Nooit van te voren denken: Dat krijg ik vanavond wel af. Lekker rustig werken zonder tijdsdruk, dat is houtbewerking op z'n mooist. Succes. Vraag alles dat je wilt weten en laat daarna graag eens wat zien.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Welkom! Ik vind het nieuwe boek van Paul Sellers een goeie leidraad voor handgereedschap, zowel naar boodschappenlijstje toe als goeie uitleg over de werking van dat gereedschap. Dat zou dus een goeie plek zijn om te beginnen lezen. Maar bekijk zeker ook de houtbewerkingstechnieken die je nodig hebt op zijn Youtubekanaal. Zelf gebruik ik ook hoofdzakelijk handgereedschap, maar ik zaag mijn hout wel soms op maat met een zelfgemaakte tafelzaag. Doordat ik die tafelzaag slechts sporadisch gebruik heb ik niet die overmoedigheid die soms tot onoplettendheid en bijgevolg ongelukken leidt. Iedereen kan een stuk hout door een machine duwen, maar voor handbewerking moet je oefenen, oefenen, oefenen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Welkom!

Herkenbaar verhaal. Ik ben zelf ook ooit begonnen met een klein beetje gereedschap en een basaal idee. Wanneer je gewoon begint met een project, dan leer je vanzelf steeds iets bij en kom je er achter warvoor gereedschap je nu echt nodig hebt. Iets van een theekistje van mooi hout met zwaluwstaarten.

groet,
meron
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.