Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Zaagblad los maken.

Zaagblad los maken.

Hey,

Ik heb sinds kort een zaagmachine spm magic. Ik mis alleen een speciale haak om het zaagblad los te kunnen draaien. weet iemand waar ik zon haak kan kopen? wan de hele tijd een lijmklem op het bladzetten en dan los en vast draaien vind het zaagblad ook niet echt fijn denk ik.

alvast bedankt.

Martijn

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008

Re: Zaagblad los maken.

Hoogstwaarschijnlijk zit er op je zaagmachine een voorziening om de as te blokkeren.

Ik heb zelf een zaagtafel van een ander merk, maar bij mij zit er in de tafel, een beetje rechts van het blad, een uitsparing, met daarin een knop, als ik dan aan het blad draai terwijl ik op die knop duw, dan komt het blad op een gegeven moment vast te staan, en kan ik, terwijl ik met een hand de knop induw, met de andere de moer losdraaien.

Deze foto doet vermoeden dat het bij jouw machine hetzelfde werkt.

Dan zal ik nog eens goed gaan zoeken naar de asblokkering maar ik denk dat die er niet is.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008

Die foto had ik gevonden via google-en op "spm magic", hij is een beetje onduidelijk, maar op de plaats waar ik hier een pijltje bij gezet heb; lijkt het also er een ronde uitsparing in het tafelblad zit.

Bij mijn zaag (een SCM geloof ik) zit op ongeveer die plaats (maar dan meer naar het blad toe) ook zo'n uitsparing. Als het zaagblad in z'n hoogste stand staat, kan je dan in die uitsparing een knop naar beneden duwen.

Attached files

je kan een houtje tegen de tand drukken om te blokkeren
    de meeste zagen hebben wel ergens een as-blokkering
    goed zoeken

gr ronald

http://www.boesmachines.com

Ik heb fff een fototje gemaakt van hoe het los gemaakt moet worden. met een houtje gaat prima maar zoon haak is toch wel makkelijk maar, ik kan nergens zoon haak vinden.

goededag Tijntje ik kan hem wel leveren
    heb wel de diameter van de moer nodig
    mvg iwan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iwan
    goededag Tijntje ik kan hem wel leveren
    heb wel de diameter van de moer nodig
    mvg iwan
    Het gaat erom dat er een haak in die 2 inkepingen komt.
    Wat is de prijs? en wat moet ik op meten, de afstand van die inkepingen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008

Ik heb zo'n ding in het gereedschapsetje van m'n motor zitten om de veervoorspanning van de achtervering in te stellen. Ik heb net wat gezocht en blijkbaar heet zo'n ding een "haaksleutel", waarschijnlijk hebben ze dat wel bij de lokale autoparts handel.

/edit: de afstand tussen de inkepingen doet er niet toe, (er zit maar 1 haak aan zo'n sleutel), maar zoals Iwan al aangaf de diameter van de moer met de inkepingen.
    Link met voorbeelden: link

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Het is inderdaad een haaksleutel. Van belang is de buitendiameter van de moer en de afmeting van de groeven. Maar ik verwacht dat de moer geheel volgens de norm gemaakt is. Dan moet een haaksleutel met de goede diameter passen. De diameter van de sleutel kan wel een paar mm kleiner zijn dan de moer maar beslist niet groter. Bij het loshalen zal je wel even met een hamer moeten tikken.

Mensen, probeer een beetje op de grootte van de foto's te letten. Sommige foto's zijn zo groot dat ik er een tweede scherm naast moet zetten. Even de foto's tot het aangegeven maximum verkleinen en niemand hoeft meer heen en weer te scrollen.

Forum Rechten