Nyckelharpa eindelijk klaar!!

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Na bijna vier jaar mocht het wel eens...

De gebruikte houtsoorten zijn geriegelde esdoorn, vuren (bovenblad), kersen en indische pallisander.
De klankkast is gepolitoerd en de tangentenkast is afgewerkt met olie.
Op onderstaande link kan je horen hoe een nyckelharpa klinkt.

kw5vEZprxJ8[/MEDIA]]
... re=related


Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
wow dat ziet er goed uit. nou weet ik niet precies hoe een nyckelharpa er uit moet zien maar toch.

wat is geriegeld esdoorn?

heb je alle onderdelen zelf gefabriceerd?

rick
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
diep onder de indruk hoor.
die paardenkop is prachtig.
mooi dat je zo veel geduld hebt om er vier jaar mee bezig te zijn
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
rickkoorman zei:
wow dat ziet er goed uit. nou weet ik niet precies hoe een nyckelharpa er uit moet zien maar toch.

wat is geriegeld esdoorn?

heb je alle onderdelen zelf gefabriceerd?

rick

Geriegeld esdoorn wordt ook wel eens "fiddleback" of "gewaterd esdoorn" genoemd.
Het is eigenlijk een groeistoornis waardoor de houtdraad in kleine golfjes gaat.
Moeilijk te bewerken vanwege de opeenvolgende mee- en tegendraad maar het levert wel de mooie gevlamde tekening op.

Dit instrument is van ontwerp tot uitvoering volledig eigen werk. :cool: Enkel de stemmechanieken, stempinnen en snaren heb ik aangekocht.

Het klinkt ongeloofelijk mooi (al zeg ik het zelf) maar er op spelen zal nog wat oefening vragen.
Hopelijk geen 4 jaar... :D
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Wat een prachtig kunstwerk. Daar mag je echt heel erg trots op zijn.
Had nog nooit (van) een Nyckelharpa gehoord. Ik mag aannemen dat jij niet diegene bent die daar aan het spelen is, maar ik hoop dat je binnen afzienbare tijd net zo goed wordt.

Ronald
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Jokke.
Gefeliciteerd met zo'n instrument.
Verbluffend mooi en een prachtige klank (you tube).
Geen vragen - gewoon even genieten.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Wat een mooi instrument!
Hoeveel uur heb je er ingestoken?

Groeten Rudolf.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Dankuwel voor de mooie reacties! :)
Ik ben inderdaad niet die op het filmpje... Dat is wel één van de beste spelers uit zweden.
Vandaar is het instrument ook afkomstig...
Hoeveel uur ik er aan gewerkt heb is moeilijk te zeggen. Ik heb er vier jaar aan gewerkt maar natuurlijk ook niet constant. Ik moet terwijl ook nog ons huis afwerken en heb twee kleine kindjes van 5 en 3 jaar...
 
A

Athanor

Guest
Jokke, proficiat met dit fraaie resultaat!! Ik kan me voorstellen dat het een grote voldoening geeft nu je het project hebt afgerond. Mooie foto's heb je er van gemaakt, een plezier om naar te kijken.

Fons
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wauw, niet alleen een mooi stuk werk, maar ook een prachtig muziekinstrument!
Bespeel je em zelf? En hoe ben je er mee in aanraking gekomen?
Mijn zus speelt sinds kind af aan viool maar de Nyckelharpa kent ze denk ik niet.
Is een een typisch scandinavisch instrument? Het geluid neigt ook wel een beetje naar Britse folk :) .

Wat ik mij wel afvraag nav. wat bekijken wat van youtube filmpjes... ik mis een aantal snaren.
Heeft je nyckelharpa 4 of 16 snaren?
Een apart instrument is het wel, heeft wat weg van een accordeon, viool en gitaar in 1 :p .
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Okke zei:
Wauw, niet alleen een mooi stuk werk, maar ook een prachtig muziekinstrument!
Bespeel je em zelf? En hoe ben je er mee in aanraking gekomen?
Mijn zus speelt sinds kind af aan viool maar de Nyckelharpa kent ze denk ik niet.
Is een een typisch scandinavisch instrument? Het geluid neigt ook wel een beetje naar Britse folk :) .

Wat ik mij wel afvraag nav. wat bekijken wat van youtube filmpjes... ik mis een aantal snaren.
Heeft je nyckelharpa 4 of 16 snaren?
Een apart instrument is het wel, heeft wat weg van een accordeon, viool en gitaar in 1 :p .

Ik bespeel het zelf nog niet maar het is wel de bedoeling om het te leren.
Het is een typisch zweeds volksinstrument maar ondertussen is het in het folkmilieu wereldwijd verspreid. Ik kwam er het eerst mee in contact op een folkfestival in zweden.

Mijn instrument telt wel degelijk 16 snaren. Vier melodiesnaren en twaalf symphatische snaren.
Alleen lopen die laatste bij mij door de kam ipv naast de andere snaren zoals bij een traditioneel instrument.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wow, knap stukje werk!!!

Nog nooit van dit instrument gehoord, maar het ziet er erg mooi uit!
Heb je nog foto's van de bouw? Ik ben erg nieuwschierig naar de constructie.
En klinkt het ook naar tevredenheid?

@ Okke zo te zien zitter er 4 snaren boven en 12 onder, dus 16 in totaal
@ Rick in de wereld van de gitaar wordt riegel esdoorn tigerstripe- of flamed maple genoemd
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
224
18
Holten
Schitterend! echt mooi gemaakt (ook ik had nog nooit gehoord van het instrument)
Iets om écht trots op te zijn!
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
IK verbaas me telkens weer, als ik zie wat er voor een VAKMENSEN op deze aardbodem rondlopen.
en nu maar oefenen.

Groetjes Albert.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Dankjewel voor de mooie reacties! Ondertussen speel ik er al enkele melodietjes op (maar nog niet foutloos hoor... :) ).
Ik ga er waarschijnlijk een paar kleine dingen aan bijstellen die de klank nog ten goede moeten komen. Maar eerst ga ik langs enkele befaamde spelers in de hoop dat die mij nog wat extra tips kunnen geven.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ondertussen ben ik bij twee professionele muzikanten geweest die er beide ook les in geven. Een van de twee heeft er zelfs een internationale carriere mee weten uit te bouwen.
Zeer positieve reacties gehad wat betreft de afwerking van het instrument. Een veelbelovende klank die, net als goede wijn, beter wordt met de jaren.
En verder enkele tips gekregen wat het afstellen betreft.
Wel leuk om zo'n niveau muzikanten op je instrument bezig te horen. :cool:
Wat er op spelen betreft: Wat heb ik nog veeeeeeeeeel oefenwerk zeg!!! Ik zal mij maar onderscheiden in het bouwen er van... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.