Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Nyckelharpa eindelijk klaar!!

Na bijna vier jaar mocht het wel eens...

De gebruikte houtsoorten zijn geriegelde esdoorn, vuren (bovenblad), kersen en indische pallisander.
    De klankkast is gepolitoerd en de tangentenkast is afgewerkt met olie.
    Op onderstaande link kan je horen hoe een nyckelharpa klinkt.

http://www.youtube.com/watch?v=kw5vEZprxJ8&feature=related[/video]] ... re=related

Attached files

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

Re: Nyckelharpa eindelijk klaar!!

wow dat ziet er goed uit. nou weet ik niet precies hoe een nyckelharpa er uit moet zien maar toch.

wat is geriegeld esdoorn?

heb je alle onderdelen zelf gefabriceerd?

rick

diep onder de indruk hoor.
    die paardenkop is prachtig.
    mooi dat je zo veel geduld hebt om er vier jaar mee bezig te zijn

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rickkoorman
    wow dat ziet er goed uit. nou weet ik niet precies hoe een nyckelharpa er uit moet zien maar toch.

wat is geriegeld esdoorn?

heb je alle onderdelen zelf gefabriceerd?

rick
    Geriegeld esdoorn wordt ook wel eens "fiddleback" of "gewaterd esdoorn" genoemd.
    Het is eigenlijk een groeistoornis waardoor de houtdraad in kleine golfjes gaat.
    Moeilijk te bewerken vanwege de opeenvolgende mee- en tegendraad maar het levert wel de mooie gevlamde tekening op.

Dit instrument is van ontwerp tot uitvoering volledig eigen werk. 8-) Enkel de stemmechanieken, stempinnen en snaren heb ik aangekocht.

Het klinkt ongeloofelijk mooi (al zeg ik het zelf) maar er op spelen zal nog wat oefening vragen.
    Hopelijk geen 4 jaar...

Wat een prachtig kunstwerk. Daar mag je echt heel erg trots op zijn.
    Had nog nooit (van) een Nyckelharpa gehoord. Ik mag aannemen dat jij niet diegene bent die daar aan het spelen is, maar ik hoop dat je binnen afzienbare tijd net zo goed wordt.

Ronald

Jokke.
    Gefeliciteerd met zo'n instrument.
    Verbluffend mooi en een prachtige klank (you tube).
    Geen vragen - gewoon even genieten.
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl

Wat een mooi instrument!
    Hoeveel uur heb je er ingestoken?

Groeten Rudolf.

Dankuwel voor de mooie reacties!
    Ik ben inderdaad niet die op het filmpje... Dat is wel één van de beste spelers uit zweden.
    Vandaar is het instrument ook afkomstig...
    Hoeveel uur ik er aan gewerkt heb is moeilijk te zeggen. Ik heb er vier jaar aan gewerkt maar natuurlijk ook niet constant. Ik moet terwijl ook nog ons huis afwerken en heb twee kleine kindjes van 5 en 3 jaar...

Athanor
    Guest

Jokke, proficiat met dit fraaie resultaat!! Ik kan me voorstellen dat het een grote voldoening geeft nu je het project hebt afgerond. Mooie foto's heb je er van gemaakt, een plezier om naar te kijken.

Fons

Wauw, niet alleen een mooi stuk werk, maar ook een prachtig muziekinstrument!
    Bespeel je em zelf? En hoe ben je er mee in aanraking gekomen?
    Mijn zus speelt sinds kind af aan viool maar de Nyckelharpa kent ze denk ik niet.
    Is een een typisch scandinavisch instrument? Het geluid neigt ook wel een beetje naar Britse folk .

Wat ik mij wel afvraag nav. wat bekijken wat van youtube filmpjes... ik mis een aantal snaren.
    Heeft je nyckelharpa 4 of 16 snaren?
    Een apart instrument is het wel, heeft wat weg van een accordeon, viool en gitaar in 1 :P .

Forum Rechten