Massief eiken houten hobbelpaard

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Het is een topic uit april 2013 ;) Maaaaaar gezien hij uit Overijssel komt, gok ik 1 van de vele hout handels? Mits in Overijssel dan zou ik eventjes naar Masave gaan ;) daar zit zo'n bebaard mannetje die nog wel eens iets doet met hout.
 

geert-janh

Nieuw lid
2 jun 2016
1
0
Beste Geertjun,

Toen ik op zoek ging naar bouwtekeningen voor een hobbelpaard voor mijn nichtje dat nog 'in de maak' was, kwam ik terecht op dit forum. Ik was erg onder de indruk van jou hobbelpaard en had al snel besloten dat dat mijn voorbeeld ging worden :cool:.

De tekeningen heb ik ook besteld in de VS (U-build) en als basismateriaal heb ik een beuken werkblad gebruikt van de gamma. Achteraf had ik beter naar de hout handel kunnen gaan voor een paar mooie planken, maar ik was ongeduldig om te beginnen en de houthandel is natuurlijk alleen open als ik op mn werk ben en andersom... Dan is het toch wel verleidelijk om naar de gamma te gaan die iedere dag tot 9 open is :rolleyes:.

Omdat er niet zoveel mooie hobbelpaarden (met wat uitleg) op het internet staan, dacht ik dit topic nog een beetje aan te vullen met mijn resultaat en ervaringen :). Ik ben een 'gemiddelde' klusser en heb niet zoveel ervaring met houtbewerking. Wat me erg tegen viel was de hardheid van het beuken (vooral met mijn 50 euro decoupeerzaag) en het aantal uren dat er in zit (veeeeel schuren), maar ik ben erg trots op het resultaat!

DSCN7554.jpg
De poten zijn gedeuveld aan de romp. De buitenkant van de poten zijn afgerond met een bovenfrees, maar de binnenkant heb ik alleen maar gebroken met een schuurpapiertje, zodat ze beter aansloten aan de romp.

DSCN7570.jpg
Ook het zitje zit met deuvels vast. Het voorste en achterste plankje heb ik net als Geertjun verzonken. De middelste drie zitten er boven op, vooral omdat dit een heeeeel stuk gemakkelijker is om te maken. Ik heb wel de plankjes 1 cm links en rechts over laten steken, vooral omdat ik het mooi vond.

DSCN7584.jpg
Het paard is drie keer afgelakt met glitsa meubel lak (ei-glans). Geeft een erg mooi resultaat.

DSCN7590.jpg
Op het middelste plankje staat de naam van m'n nichtje gecaligrafeerd (dit heb ik niet zelf gedaan, want dan was het niet meer te lezen :confused:). Onder het plankje staan de namen van mij en m'n vriendin van wie ze het gekregen hebben.

Als er ooit nog een tweede nichtje of neefje wordt geboren dan weet ik wel dat er op een plankje een extra naam wordt gezet, want de uren die in dit projectje gaan zitten had ik een beetje onderschat :rolleyes:.

Groetjes,
Geert-Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.