Gaatje door spant boren strak langs muur

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Het probleem met dit soort handige dingen is dat het aandraaimoment ,dus de maximale kracht ,zeer beperkt is. Maar soms heb je mazzel. Je valt er geen buil aan.
Ja, ik verwacht er ook niet heel veel kracht op te kunnen zetten. Waarschijnlijk gaat boren (zeskant) met een scherpe boor nog wel.

Weet wel dat je balken die een dragende functie hebben enorm verzwakt als je aan de uiterste kanten gaat boren. Aan de ene kant heb je een trekspanning en aan de andere kant een drukspanning. Je hebt geen spanning in het midden van de balk. Je verzwakt de balk met de dikte van het te boren gat.
Maar misschien is dit je bekend, of is het geen probleem. Dakspanten moeten wel een druklast op zich nemen (dakbedekking, sneeuwdek en ook winddruk)
Klopt, zo heb ik het vroeger ook geleerd. Wel bedankt voor de waarschuwing. De krachten zijn in het midden van de overspanning het grootst, hier boor ik vlak tegen een van de dragende punten. Spant is waarschijnlijk zelfs overbemeten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.