Houtlijm (historisch perspectief)

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Als we nu een grote vlakke plank nodig hebben, nemen we een hoop balkjes, jagen deze door de schaafmachines en lijmen deze daarna zorgvuldig tegen elkaar.

Hoe deden ze dat vroeger? Neem een grote tafel uit de tijd van Louis XIV. De houtlijmen die nu gebruikelijk zijn stammen van na 1950. Vroeger hadden ze wel beenderlijmen maar ik denk niet dat deze het 350 jaar uithouden tot nu. Of worden deze tafelbladen om de zoveel jaar terug verlijmd?
Waarschijnlijk dat onderstaande foto wel een imitatie is, maar het is maar om het plaatje te verduidelijken.

AnticStore-Large-Ref-50535_06.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Beenderlijm houdt het wel langer uit. En je hebt ook nog huidenlijm, met iets andere eigenschappen. Daar was Toetankhamons meubilair mee verlijmd en dat zat na een paar duizend jaar nog in elkaar. Het belangrijkste is dat de lijm een aanvulling is op een mechanisch goed uitgevoerde verbinding. Niet zoals je nu af en toe ziet, dat een verbinding koud op de kopse kant wordt verlijmd en dat de lijm het dan maar moet bijeenhouden. En je moet de lijm niet nat laten worden. Maar droge huiden- of beenderlijm is zeer stabiel, daar gebeurt niks mee.
 

Ulrich

Nieuw lid
15 apr 2016
21
0
Bonheiden (België)
Ook van mijn kant al hartelijk dank.
Alweer heel wat wijzer geworden.
Ik ging er altijd van uit dat het meeste met wiggen ed. of met een zwaluwstaartverbinding zonder lijm werd vastgezet. Bij een tafelblad zag ik dit niet direct goed werken. Vandaar mijn vraag.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ulrich; natuurlijke lijm is het beste wat er is.
Natuurlijk niet voor industriëele toepassingen zoals vliegtuigbouw maar wel voor meubels die binnen staan en voor muziekinstrumenten enz.
Je kan dan later altijd weer wat restaureren zonder dat je delen moet afzagen, uitboren oid.
Ze gebruiken het ook voor fineren zodat je beschadigingen makkelijk kan oplossen.
Chinezen deden het nog anders (en Japanners) die verlijmden helemaal niet want de meeste mensen waren erg arm en waren dus heel zuinig op hun stoelen en tafels.
Doordat er niets verlijmd werd konden ze als er na een aantal jaren een poot wat speling had heel makkelijk dat door de meubelmaker opnieuw laten maken, zo kostte het niet veel, wat heet duurzaam?
En natuurlijk zoals je zelf al bedacht werd in bepaalde stromingen (arts en crafts movement bijv )door wiggen de boel bij elkaar gehouden.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.