Hoekverbinding constructie tuinhuis

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Beste houtbewerkers,

We zijn inmiddels een tijdje bezig met voorbereiden van het maken van een tuinhuis. Nu hebben we als staanders 15x15 eiken balken en liggers van 6x16. We twijfelen nog over de hoekverbinding, met betrekking op het trekken van de kap. Zou onderstaande verbinding voldoende zijn of is een hoekijzer vereist voor de stevigheid?

Groeten, Bas
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dag Bas,
Laat 1 van de experts zoals André hier maar op antwoorden maar zelf vind ik de combinatie van eiken en hoekijzers jammer. Neem aan dat het zicht werk is?
Groet
Bert
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
Goedemiddag bert,

Dank voor het snelle antwoord, Leuk! Ik denk er exact zo over, als het enigszins niet hoeft, liever zonder hoekijzers. Maar veiligheid/stevigheid moet wel gegarandeerd zijn. Daarom nemen we het in overweging.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Een klassieke houtverbinding is steviger en gaat vele jaren langer mee dan een hoekijzer :) .
 

tuoh

Oud hout
De oplossing zoals op de tekening gaat wel werken in dit geval, wat rest van de staander (90x90mm) is ruim voldoende om de krachten de baas te kunnen. Zet beide balken vast met telkens één bout en moer (M10) door het verjongde deel van de staander en klaar.
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
hartelijk dank beide voor de reactie. Aan de hand van jullie advies gaan we dan toch voor de verbinding zonder hoekijzer. als we wat verder zijn zal ik het resultaat posten

groeten, Bas
 

Baswess99

Actieve deelnemer
16 dec 2014
60
1
ruurlo
volgend probleem: wij waren aan het denken hoe we de dakconstructie willen gaan maken. nou volg ik hier verschillende projecten van tuinhuizen, maar het lijkt alsof niemand het dak isoleert. klopt dit? is er een oplossing om dit wel te doen, en toch de constructie mooi tot zijn recht te laten komen? het liefst zouden we het zicht op de spanten behouden, en toch isolatie toepassen.

groeten, Bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.