Saksische schuur

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De gebinten komen op poeren van 50cm hoogte. Om afschuiven te voorkomen steekt er een stuk betonijzer van 18mm uit de poer waar de staander overheen valt.

De wapening van de poeren ziet er niet uit. Beschadigd en heel fragiel. Wat voor diameter heeft dit? Doe er in ieder geval nieuwe beugels omheen. Ruw het oppervlak op voordat je de opstorting maakt.
De centrale staaf die eruit gaat steken maak je uiteraard van RVS, maar dat heeft de constructeur vast al verteld.

Dakleer ertussen is niet nodig.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
De wapening van de poeren ziet er niet uit. Beschadigd en heel fragiel. Wat voor diameter heeft dit? Doe er in ieder geval nieuwe beugels omheen. Ruw het oppervlak op voordat je de opstorting maakt.
De centrale staaf die eruit gaat steken maak je uiteraard van RVS, maar dat heeft de constructeur vast al verteld.
Dakleer ertussen is niet nodig.

nounou Bijtel, da's straf geformuleerd.
Maar wel een terecht aandachtspunt.

Als je er een RVS draadeind o.i.d. in gaat steken zorg dan wel dat je dan niet rechtstreeks aan het staal verbind.
Je creëert dan galvanische corrosie die je wapening aantast.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
dank voor jullie reactie, daar gaat nog wel wat aan gebeuren.
De wapening is 5mm

De "beschadiging" is alleen aan de buitenzijde, waar de hoofdconstructie een meter uitsteekt en wordt relatief weinig belast
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
5mm is veel te weinig voor een opstorting. 8mm is het minimum!
Ik heb zo'n idee dat hier geen constructeur aan te pas is gekomen :confused:

Sorry voor de kortdoordebochtformulering, maar je mag verwachten dat iemand die zo'n schuur bouwt, dit zelf ook al wel gezien heeft/snapt. Het is immers geen simpel kippenhok oid.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Ik heb zo'n idee dat hier geen constructeur aan te pas is gekomen :confused:
Tja, dat hoeft voor heel veel constructies en bouwwerken dan ook niet.
Het zal je verbazen wat je tegenwoordig vergunningsvrij mag bouwen.

Heel veel constructies zijn natuurlijk ook overgedimensioneerd en met een flinke veiligheidsmarge gebouwd.
Ik heb zelf een nieuwbouwhuis en als je ziet wat voor een dikke balken er in de kapconstructie zitten dat is aardig wat.
Kijk eens bij een jaren 60/70 huis , en er zitten een paar dunne balkjes in, en dat blijft ook heel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als de poeren steens opgemetseld worden en er één staafje in het midden zit voldoet het ook, en dan zou ongewapend beton niet voldoen? Oftewel minimaal rond 8 in de hoek is onzin.

Let wel: vergunningsvrij bouwen wil niet zeggen dat je niet aan de voorschriften hoeft te voldoen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik vind kritiek helemaal prima maar hier vliegt iemand wel een beetje uit de bocht. De bestaande schuur is 12 jaar geleden precies zo gebouwd en er zit geen barstje in de vloer. Op zich boeit me dat ook nog niet eens zoveel, de hele constructie rust op betonnen poeren onder de vloer rond 30cm tot op de harde ondergrond. We hebben zandgrond hier onder de teelaarde waar je praktisch niet met een schop in komt.
Ben ervan overtuigd dat het geheel mijn achterkleinkinderen gaat overleven.

En ja, van huis uit ben ik elektronicus, heb wel 2 keer met weinig hulp een casco huis gebouwd en 2 andere huizen fors verbouwd, verbeeld me dat ik enige ervaring heb met alle disciplines.

In mijn eerste topic de beuken werkbank liep het een beetje anders, goede suggesties, veel complimenten, forumleden die vroegen hoe ik iets opgelost had, zo had ik het nu ook verwacht. Eerlijk gezegd, als de toon zo door gaat stop ik hiermee ( niet met de schuur uiteraard)
dit moest ik ff kwijt.
Bert
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Bert,
zou voor alle veiligheid toch de nodige zorg aan de poeren besteden, de wapening zal de trekkrachten moeten opvangen terwijl het beton op zich de drukkracht opvangt, op het eerste zicht lijken er alleen maar drukkrachten te zijn, namelijk de balk bovenop de poer maar als het hout gaat zetten kan deze de balk met de stang erin zijdelings verduwen waardoor er dan wel trekkrachten ontstaan in het beton en dan heeft het beton geen sterkte.

Mvg Bart
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Bert,

Had nog niet alles gelezen, laat de moed niet zakken en ga hier zeker mee door hier op het forum sommige reacties komen misschien raar over maar op welke manier ze ook geplaatst worden ze zijn er naar mijn mening wel als hulp, de manier waarop doorheen kijken en de nuttige dingen eruit halen.
Kop op man ;)

Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Bart, was ff frustratie, opmerkingen zijn zeer welkom, ook van Bijtel, wil alleen niet weggezet worden als een onbenul.
 

tuoh

Oud hout
Niks van aantrekken, is het verschil tussen theorie en praktijk. Heb hier zelf 35jaar geleden een stuk atelier bijgebouwd van 6 x 6m wat als fundatie enkel een gestorte betonplaat zonder enige wapening heeft. Die plaat heeft in al die jaren nog geen krimp gegeven. Veel hangt immers af van de ondergrond ter plaatse.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ben wel eens wezen helpen een muurtje slopen in een kelder. Zat een stalenbalk achter waarop de draagmuur van een huis opstond. In het midden boog deze 15 cm door. Zat al vele jaren. Wil ik overleggen met de aannemer , ik stopte meteen met werken, komt de gemeente inspecteur binnen. Meteen een bouwstop. Eind van hetvverhaal er kwam na maanden een h balkin van 30 cm. Nu lijkt mij 30 cm weer overkill maar ik heb dan ook geen verstand van deze berekeningen. De moraal is dan ook met gezond verstand en een beetje extra zekerheid kom je er wel.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je, heb enorm veel zin in het werken met de gebinten en vervolgens de kap, zal allemaal nog wel wat tijd kosten, mag ook nog wat tijd besteden aan mijn vrouw, kinderen, kleinkinderen, forse tuin, eigen bedrijf........
eerst maar ff wat aan de poeren doen, op de vloer kun je in ieder geval biljarten zonder dat het te glad is geworden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik wil je er zeker wel mee helpen! Ik vind het een beetje jammer dat de bouw zo onderschat wordt. Vakmanschap wordt overal gewaardeerd, maar bouwen moet opeens iedereen kunnen. Als je zelf de kennis niet hebt, zorg dan dat je de kwaliteit op andere manieren waarborgd. Bijvoorbeeld door het inschakelen van een constructeur, of iemand die over je schouder meekijkt.

Die opmerking over geen constructeur nodig hebben als het vergunningsvrij is, daar zakt mijn broek van af :(
Hetzelfde over dat allerlei constructies (die niet voldoen) al jaren zo staan. Hoeveel instortingen (we hebben er al best veel gehad in NL) hebben we nodig om het te gaan leren?
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Maar gezien ik de opmerkingen wel serieus neem :)
Daar waar de wapening voor de poeren wellicht wat zwak is keilbouten in het beton M8 of M10 en er 50 cm draadeinden in?
En aantal per poer, 4? Wordt wel wat druk in de poer.

Verder: klopt mijn gedachte dat de vloer constructief weinig doet, de gebinten staan via de poer, vloer en fundering direct op de (knetterharde) ondergrond, even een schets:

Naamloos.jpg
aangevuld: onder de vloer zit uiteraard een pakket flink aangetrild vulzand
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Maar gezien ik de opmerkingen wel serieus neem :)
Daar waar de wapening voor de poeren wellicht wat zwak is keilbouten in het beton M8 of M10 en er 50 cm draadeinden in?
En aantal per poer, 4? Wordt wel wat druk in de poer.

Verder: klopt mijn gedachte dat de vloer constructief weinig doet, de gebinten staan via de poer, vloer en fundering direct op de (knetterharde) ondergrond, even een schets:

Bekijk bijlage 50909
aangevuld: onder de vloer zit uiteraard een pakket flink aangetrild vulzand

Hoi Bert, als je de wapening wilt verzwaren kun je denk ik het beste aan aantal stekken boren.
Dit is eenvoudig en snel te doen.
Voorbeeld:
- boor op de juiste locaties in bestaande vloer onder de poerbekisting (dus waar nu die dunne bewapening zit) 12mm gaten, zo'n 10cm diep.
- maak de gaten goed schoon (borsteltje en leegblazen). En gebruik een chemisch anker (bijvoorbeeld dit)om er een 10mm wapeningstaaf in te verankeren.
- Dit doe je bijvoorbeeld op 4 punten rond het midden, je kunt de staven naar wens plooien als een U of aanvullen met beugels.

Dit is een minivariant van wat in betonbouw bij bijvoorbeeld bruggen en kelders veel wordt toegepast om twee niet gelijktijdig gestorte delen te verbinden.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
ah super Hans, had ik even naar gekeken maar dacht dat het met bijbehoren draadstangen moest.
wapeningsstaaf er dan in slaan of beter met een boormachine?
En eventueel een punt aan het betonijzer slijpen?
 

Bart vv

Actieve deelnemer
25 mei 2015
172
0
Herzele
Hallo Bert,
De oplossing van HansB lijkt me perfect en is nog simpel om uit te voeren, gewoon op de 4 hoeken ong. 3 à 4 cm van de rand zou ik gewoon rechte wapeningstaven 10 mm = hoofdwapening plaatsen en hier rond 6 mm (plooit vrij makkelijk) bijwapening plaatsen, een paar keer naargelang de hoogte van de poeren.
wel de bijwapening in 1 stuk maken.

Mvg Bart
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Bart. Uit 1 stuk: neem aan dat je bedoelt per laag, zoiets:
IMG_3377.JPG
Bij 50 cm hoge poeren 2 of 3?

Op de eerdere foto's niet goed te zien maar bij de 20cm poeren zit nu de 5 mm bewapening, van een net had ik een koker gemaakt van een meter lang op bovenstaande manier, helft zit onder de vloer, de rest erboven. Dat zal ook wel wat doen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.