Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 24 EersteEerste 123412 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 237

Onderwerp: Saksische schuur

image.jpg

weer een stap verder, kantplanken op hoogte van de poeren (+50cm) gebracht. Even een laser van de loonwerker geleend die woensdag komt uitgraven, wat een gemak.
    Iets veroorzaakt hebben we een put, 9 meter diep. Heb nog 125 mm buis over, maar even de grond in om het water af te voeren.
    Het heeft heer weer eens gehoosd zoals in het nieuws was.
    Water kan mooi de put in.
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

Nog een vraag: binnenkort begin ik met de korbelen en de gebinten.

In mijn huidige schuur zitten korbelen van 65/125 en 80/135 kopmaat. Wat is een normalen pen dikte? Is dat 1/3 van de dikte van het hout? Dus 1/3 van 65 respectievelijk 80mm?
    En de pennen bovenop de staanders (200/200), ook 1/3 van de dikte van 200mm? En 100mm lang voldoen, dus half in de ligger.

Hoop dat de vraagstelling duidelijk is, anders maak ik wel even een schets.

De gebinten komen op poeren van 50cm hoogte. Om afschuiven te voorkomen steekt er een stuk betonijzer van 18mm uit de poer waar de staander overheen valt.
    Is het verstandig iets van dakleer tussen staander en poer te leggen. Denk ongebruikelijk in onze regio, ook niet gedaan bij bestaande schuur maar toch....?
    groet
    Bert

Hallo Bert,

1/3 van de balkbreedte is oké voor de pennen, voor de balken van 200x200 is 50mm goed genoeg.
    Voor de penlengte heb ikzelf 120mm genomen, wel het gat 5 mm dieper uitgehakt.
    Lees vooral ook eens het onderstaande verslag door, hier heb ikzelf heel wat uit opgestoken en daar dan nog wat hulp van andere forumleden bovenop en het komt zeker en vast in orde.
    In het verslag staat ook het antwoord op de vraag over de folie tussen balk en poeren ik denk rond pagina 14 ergens met die schetsen van Tuoh erbij.

http://www.woodworking.nl/showthread...eiken-tuinhuis

Mvg Bart

Dank Bart, daar zal ik zeker even goed naar kijken!
    groet
    Bert
    groet
    Bert

Vandaag weer een mooie stap verder.

De eik die onlangs omgezaagd werd op ons terrein werd in balken gezaagd. Helaas zat er in het onderste deel van de stam veel ijzer, paar 6 duimers, dat deel wordt brandhout.....
    image.jpg
    Verder is de bouwput uitgegraven en weer opgevuld en afgetrild met vulzand:

image.jpg
    Kan weer even verder

Maar nog wel een paar klussen voor er woensdag de betonwagen voor de deur staat

kantplanken op zijn plek, 25 rioleringsbuis in de grond ( loonwerker heeft mooi ff een geul gegraven, kost hem 10 minuten....) funderingsgaten uitgraven en beton storten. Nog wat waterleiding en elektra op zijn plek krijgen.

Groet
    Bert
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    groet
    Bert

Leuk topic Bert, die ga ik volgen. Mooi dat je hout uit eigen tuin kunt gebruiken. Geeft volgens mij dezelfde voldoening als biologisch koken met ingrediënten uit eigen moestuin. Succes de komende weken.

Dank je Mark!
    Bert
    groet
    Bert

Ziet er goed uit! Topic ga ik volgen!

Weer een stap verder.
    Bekistingkanken staan allemaal op zijn plek. Zandbad op hoogte gemaakt en gevlakt. Nu meer gevoel hoe groot het wordt.
    Toch maar even een motorische Grondboor gehuurd om 18 stuks 30 cm gaten tot op de harde grond te boren. Met zijn tweeën goed te doen al is. Het best wel pittig. In een uurtje gedaan.

Deel van de gaten volgestort met beton en wapening.

Dinsdag maar een dagje vrij aan mezelf gevraagd, collega's redden zich wel anders heb ik woensdag een probleem met beton storten.
    Betonmixer met 7 M3 is al besteld. Mooie deadline.
    groet
    Bert

zo, beste klus, 7 M3 beton erin geharkt. Vervolgens had de vlinder geen zin om te starten, stress niveau verhoogd......
    IMG_2846.jpg

Gelukkig begon hij toch te pruttelen. Al doende kwam ik erachter dat ik het water er beter eerst af kon halen. In de loop van de avond er een paar keer opnieuw overheen, resultaat mag er best wel zijn:
    IMG_2850.jpg
    Nu even een paar achterstallige klussen doen en dan met de poeren bezig. Volgens bericht kan wel een weekje of 2 op zich laten wachten.
    groet
    Bert

Forum Rechten