Saksische schuur

P

Pel

Guest
Dit niet alleen een mooie, maar ook een zeer degelijke schuur, Bert ik vind hem heel mooi van vorm en de verhoudingen kloppen, soms zie je een bouwsel waar de verhoudingen totaal niet kloppen, och het is toch maar een schuur wordt er dan gezegd. Maar mijn instelling is, als je iets maakt, maak het dan ook meteen goed. Vraag, hang je er nog een goot aan?

Glroet Pel.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank beiden!
Wij noemen het oude holle pannen. Nadien kwamen de verbeterde Hollandse, daarna opnieuw verbeterde.
De schuur is wat betreft maten aangepast op de camper. Lengte 7M85 inwendig, hoogte 305. De camper is 285 hoog en 740 lang dus past prima.

En Pel, dat jij hem mooi vindt is een dubbel genoegen! Ik ben al gevoelig voor verhoudingen maar mijn vrouw helemaal, die heeft ons huis getekend, niet dat ze bouwkundige is, al helemaal geen architect, maar daar heb ik wat aan, ze heeft best meer pluspunten:eek:
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Had jouw vraag over de goot nog even gemist Pel...

Dat is wel de gedachte die bij ons opkwam, met name om opspatten tegen de camper tegen te gaan.
Uiteraard zink. Mastgoot. Het was handiger geweest om de beugels eerder t monteren maar daar kom ik wel uit.

Eerst de wanden, morgen begin ik met de 50cm muurtjes, zelfde gevelsteen als bestaande schuur en woonhuis.
Regelwerk erboven komt komende week. In de muurtjes komen stukken draadeind in de bovenste 2 steenlagen om de muurplaajjes vast te zetten. Heb de intentie om het regelwerk als geheel in elkaar te zetten en per vak te plaatsen.
Daarna gepotdekselde eiken planken.
 
P

Pel

Guest
Die goot kun je er altijd nog aan hangen Bert, de onderste rij pannen omhoog en de beugels langs een touwtje plaatsen. Dat regelwerk zou ik ook van tevoren maken en dan er tussen plaatsen, kwestie van meten en plaatsen. Zal mooi worden met die gepotdeksels eiken planken, ga je die ergens mee behandelen?

Groet Pel.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Pel.
Eiken laat ik onbehandeld, vergrijsd mooi en zal me wel overleven:)
op de bestaande schuur zitten ze er al 14 jaar op, zijn nog 100%. Alleen de windveren gaan iets achteruit
 
P

Pel

Guest
Ja Bert, die hebben ook het meeste te lijden, die moet je toch eens in de zoveel tijd vernieuwen.

Groet Pel.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Eerlijk toegegeven, via familie een lang gepensioneerde metselaar gevraagd, was er zelf druk mee om hem bij te houden. Na ja, je moet ook niet beslist alles zelf willen doen......
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Machtig mooie schuur! Stukje muur vind ik gelijk weer een hoop toevoegen aan het geheel.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
een lang gepensioneerde metselaar gevraagd, was er zelf druk mee om hem bij te houden.
De bouwwet van Jimbo:

Er zijn maar twee dingen echt zwaar in een bouw:
1) Een goede metser 'dienen' - zorgen voor stenen en mortel;
2) De facturen betalen;

Wat een stervensmooie schuur ben je trouwens aan het bouwen...
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je Bart!

vandaag dagje vrij. Metselwerk is klaar. Regelwerk voor de wanden bijna, schiet op:
image.jpg
Binnenzijde ga ik toch aanrapen, stenen zijn kennelijk vrij onregelmatig wat betreft breedte, aangeraapt worden de muurtjes ook nog beter van. Binnenkort ook invoegen, rest vorsten en pannen erop, eiken potdekselwerk, goten ( nog even zien of ik genoeg doorrijhoogte overhou.........)
kortom, nog genoeg te doen....
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Prachtig weer vandaag! Lekker opgeschoten. Regelwerk voor de wanden is klaar. Alles behalve hogeschool timmerwerk maar ook wel eens een keer lekker, verstand op ( bijna ) 0 en gaan.

En op een klein stukje na alle muurtjes aan de binnenzijde aangeraapt.
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    21,6 KB · Weergaven: 782

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Even stil geweest maar niet helemaal stilgezeten.
Vorsten en dakpannen zitten erop (op een dozijn pannen na, toch wat tekort....)

En in bijna 4 van de 9 vakken zijn de gepotdekselde eiken planken vastgeschroefd, een heel ander gezicht buiten en binnen :)

IMG_4713.jpg
Planken van het vak helemaal rechts moeten even weer los, de bovenste plank is net als de andere 20 cm breed maar die heeft geen overlap, de andere 8 wel, moet even wat smaller gemaakt worden zodat ze allemaal even breed ogen.

Deze week alle planken erop moet lukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.