Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 24 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 237

Onderwerp: Saksische schuur

Saksische schuur

Hoi allemaal,
    Het is erg stil geweest sinds mijn werkbank (http://www.woodworking.nl/showthread.php?10127-Werkbank) klaar is maar nu een geheel andere klus.

Ik ga een (tweede) schuur bouwen van eikenhouten gebinten op betonpoeren. Hij gaat erg lijken op de eerste, daarvoor heeft een timmerman de gebinten gemaakt, de rest heb ikzelf gedaan. Nu wil ik alles zelf gaan doen.

Het zal allemaal wel een paar maanden gaan duren, nog steeds ( te ) druk met mijn bedrijf en regelmatig op reis.

Zal nog schetsen posten maar het wordt een L vorm. 1 poot wordt 4,5 bij 8 meter, de andere 5 bij 5.
    Hij komt er anders uit te zien maar de stijl is op de foto te zien:
    image.jpg
    Inmiddels staan de piketten in de grond, binnen 1-2 weken hoop ik dat het grondwerk gedaan is, dan de bekisting maken voor de betonvloer. Daarvoor nog gaten maken voor fundering onder de 20/20 eiken staanders. Harde grond zit op min 75 cm, dat valt mee
    deel van het eiken komt van eigen bodem, heb nog een aantal 20/20ers liggen, vandaag is er een dikke eik omgezaagd waar ter plekke met een mobiele zaag nog zoveel mogelijk uitgehaald wordt, goedkoper hout is er niet.

Met zoekterm gebint nog mooi wat inspiratie op dit forum opgedaan!

heb er zin in!
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ben benieuwd, lijkt mij een super gaaf project!

Ziet er een heel mooi project uit, eentje om te volgen.

Mvg Bart

Dank voor de eerste reacties, gaande het project heb ik vast wel vragen
    Even foto's gemaakt van de bestaande schuur
    :image.jpg

daar gaat ie op lijken, wordt wel meer open voorlopig.
    En hier moet het komen:
    image.jpg
    Alvast 2 stevige schragen gemaakt om de gebinten op te leggen tijdens bewerken
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    groet
    Bert

En even een paar schetsen:
    Bijlage 50453
    D hoofdconstructie wordt van 20/20 eiken gebinten, voor en links/rechts loopt de kap nog een stuk naar beneden, daar ter ondersteuning 15/15
    hij wordt best hoog, vrije doorgang links ongeveer 310 zodat er een camper in past, rechts zakt de kap een stuk aan de voorzijde.

Nog een vooraanzicht:
    Bijlage 50454
    Nog ruwe schetsen, uitgebreid tekenen ben ik niet van plan, is ook vergunningvrij als hij maar niet hoger dan 5 meter wordt. Met een 45 graden kap red ik dat net.
    groet
    Bert

Nog een 42 jarige Lescha betonmolen gekocht voor €30.
    Was een duw nodig om te gaan draaien. Aanloopcondensator voor een paar euro vervangen, probleem opgelost. Hiervoor kun je niet huren
    hij ziet er niet fraai uit maar dat maakt niet uit.
    image.jpg
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    groet
    Bert

Zaterdag de volgende stap, hoogtes met een laser uitzetten en kantplanken op +50cm (hoogte poeren)
    Aanstaande woensdag uitgraven en aanvullen met vulzand, aftrillen en daarna bekisting voor de betonvloer.

Nog een vraag: ter plaatse van de poeren ga ik strakke gaten graven tot op de harde onderlaag om daar fundering in te storten.
    Is het gebruikelijk / noodzakelijk daar ook plastic tussen beton en grond te hebben? Denk eventueel aan vuilniszakken
    groet
    Bert

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert2 Bekijk Berichten
    Zaterdag de volgende stap, hoogtes met een laser uitzetten en kantplanken op +50cm (hoogte poeren)
    Aanstaande woensdag uitgraven en aanvullen met vulzand, aftrillen en daarna bekisting voor de betonvloer.

Nog een vraag: ter plaatse van de poeren ga ik strakke gaten graven tot op de harde onderlaag om daar fundering in te storten.
    Is het gebruikelijk / noodzakelijk daar ook plastic tussen beton en grond te hebben? Denk eventueel aan vuilniszakken
    Hoi Bert,
    Het is gunstig om de bekisting waterdicht te maken zodat de bodem geen vocht aan de mortel kan onttrekken. Dus een vuilniszak eronder is beter.

Hallo Bert,

Je doet er best een plastic in en niet alleen eronder maar ook langs de zijkanten, de plastic zorgt ervoor dat het water in de beton blijft en niet in het zand trekt waardoor het beton door te snelle uitdroging zou verbranden en niet goed afbinden = kwaliteitsverlies.

Mvg Bart

dank beiden, foto's volgen !
    groet
    Bert

Forum Rechten