Ankerbalk verbinding

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De ankerbalk in een ankerbalk gebint constructie, denk aan de ouwe Gelderse schuren bijvoorbeeld, is met de stander verbonden met een pen die door de stander gaat en aan de buitenkant geborgen is met twee wiggen die liggen dwars op de stander, maar, en dit is mijn vraag, de pen is ook vak getoogd met een of twee toognagels. Waarom de dubbel borging, wiggen en toognagels?
 
P

Pel

Guest
Door twee toogpennen te gebruiken en nog eens twee wiggen door de pen tegen de staander lijkt mij zwaar overdreven Ernst, misschien dat het is gedaan voor de sier, of voor de leek, van kijk eens hoe sterk we het maken? Maar het wordt er m.i. echt niet sterker op.

Groet Pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Door twee toogpennen te gebruiken en nog eens twee wiggen door de pen tegen de staander lijkt mij zwaar overdreven Ernst, misschien dat het is gedaan voor de sier, of voor de leek, van kijk eens hoe sterk we het maken? Maar het wordt er m.i. echt niet sterker op.

Groet Pel.
Het lijkt inderdaad overdreven en toch is het een sort standaard in de oude ankerbint constructies. Daarom vermoed ik dat er een specifiek reden voor is, maar wat kan het zijn?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Werd vermoedelijk gebruikt bij constructies welke onderhevig zijn aan een hogere windbelasting dan normaal. Hoge schuren in een open en winderige omgeving zonder natuurlijke beschutting (bos)
Dat is interessant en ik begon ook in die richting - boven normaal krachten op de constructie - aan te denken tijdens het lezen over een bepaald soort rosmolen waarin dit constructie lijkt een belangrijke rol te spelen. Kun je iets specifiek verder zeggen over dit deel van jouw commentaar André, "winderige omgeving". Komt de ankerbint voor al vaker in gebieden waar in het algemeen de sterker wind heerst? Voor mijn weten in Nederland zie je dit vorm vaker in delen van Gelderland en Drenthe niet bepaalde ontbost gebieden maar het is niet onbekende ook in Groningen en Friesland, buiten Nederland in Westfalen en Wallonië.
 

tuoh

Oud hout
Die hogere belasting op de constructie kan ook komen van sneeuw (meer gewicht) of een onstabiele ondergrond (verzakkingen) Zelfs het type dakbedekking (totaalgewicht) kan misschien een factor geweest zijn om deze dubbele zekerheid in te bouwen. Of de grote van een overspanning in combinatie met hoge dakspanten, (hoge spatkrachten!!!)
In het geval van een (ros)molen zullen de inwerkende krachten van de bewegende delen op het geheel ook een (grote) rol gespeeld hebben. De bouwers moeten toentertijd vermoedelijk willen anticiperen hebben op een bepaalde (externe) invloed van welke aard dan ook. Hoe langer je erover nadenkt hoe meer variabelen er opduiken:p
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ook niet te negeren of te onderschatten is cultuur of gewoontes die ongetwijfeld in beeld komen. Die verbinding was op een gegeven moment geadopteerde en vanaf dat moment in zwang geraakt.
Als het een kwestie van een versterking is, of beter gezegd, in en rond de kwestie van versterking er moeten op een gegeven moment gedacht aan worden wat zijn de gevolgen op de stander want door een gaat helemaal door de stander te hakken is die op een zeker maat verzwakt.
Voor mij een voor de hand liggende antwoord - maar in werkelijkheid is er geen enkele antwoord maar wij moeten altijd beried zijn een achterliggende verantwoording kunnen geven voor de verbinding keuzes die wij maken - moeten komen door zijn essential rol in de ankerbalk van de rosmolen waarop de koningspil steunt en de aard van de werkende krachten die vrijkomen door de operatie daarvan.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.