Gutsensets

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Morning allen,

Aangezien ik te weinig ruimte heb voorlopig om een schuurtje in te richten met een aantal machines, ga ik eerst eens lekker binnen aan de gang en ik wil gaan kijken op het gebied van houtsnijden.

Nu heb ik 2 weken lang zitten lezen, filmpjes kijken en dergelijke en vooral Relief snijden lijkt me een prachtig iets. Echter, er zijn nogal wat verschillende draadjes waarin verschillende gutsen worden geadviseerd. Nu wil ik van de week ff langs Baptist of langs de beeldhouwwinkel in Den Haag maar wel met een strijdplan :). Dus mijn vraag is, welke onderdelen heb ik minimaal nodig, naast het hout :).

Ik zal werken aan een hoge bartafel, dus moet iets hebben om een houten plankje in vast te zetten. Zeg maar een spankop maar dan anders....
Daarnaast gutsen, maar welke, Baptist heeft bijvoorbeeld erg veel sets van Pfeil, en dan A en B versies en het verschil is me niet helemaal duidelijk tussen deze letters.
Een kloppertje welke ik zelf wel kan draaien evt.
Diamantvijl en lederen strop + polijstpasta

Oh en kan ik beter handpalm gutsen nemen of juist niet? Qua vorm lijken die me heerlijk maar ze zijn denk ik niet bestand tegen een klopper?
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Palm-gutjes zijn niet om te kloppen maar wel erg handig voor de details. Als het werk klein is zelfs voldoende. koop er ook een houtsnijmesje bij. Ik gebruik flexcut palm-gutjes en zelfgemaakte mesjes die erg lijken op flexcut, gemaakt van decoupeerzaagjes. Baptis verkoopt flexcut-gold, een polijst pasta in krijtvorm. Erg handig. even op papier krijten en je hebt een strop. wetten en slijpen doe ik bijna nooit.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Pel, die had ik zitten lezen inderdaad maar toch nog maar een keer gedaan :). Ik weet dan echter nog niet welke verschillen er in de A, B en L sets van PFeil zitten en zelf op e site van Pfeil zijn ze er ook niet echt duidelijk over. Of ik snap het niet, dat kan ook prima :).

Houtkever, bedankt voor de bevestiging. Ik zal inderdaad geen groot werk gaan doen verwacht ik, 25x25x4 cm is al vrij groot verwacht ik. Wellicht een wat grotere beitel voor het grovere eerste stuk waarbij we vooral uithollen en een handpalmen set voor het kleinere fijnere werk. En inderdaad een mesje uiteraard.
 
P

Pel

Guest
Ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoeld, serie 1 zijn rechte beitels sommige aan beide zijde geslepen, maar ik neem aan dat je al genoeg rechte beitels hebt? De serie 2 t/m 5 is holling 2 t/m 5 om te beginnen zou ik die nu nog niet kopen, kun je altijd nog. dan heb je de serie 6 t/m 11 daar zou ik om te beginnen guts holling 6 / 5 mm, guts holling 8 / 7 mm, en guts 8 / 16 mm, Burijn Model: recht Snede: V-vorm, 60º Breedte: 10 mm, en model: recht Snede: V-vorm, 90º Breedte: 10 mm. Daar zou ik mee beginnen Wim dan zie je van zelf of je er feeling voor hebt, je kunt immers een heleboel gutsen kopen maar als ze in de werkplaats liggen te verstoffen daar heb je ook niets aan. Je mag gerust eens bij komen kijken dan zie je waar we over praten, je bent altijd welkom.

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Wimmel,

handpalm gutsen zijn ontworpen om lino- en houtsneden mee te maken: komt dus uit de wereld van hoogdruk technieken . Daarbij moet zeer ondiep kleine hoeveelheid materiaal weggestoken worden op van een horizontaal liggend vlak. Het hout wordt hier vaak gedraaid tijdens het snijden. Daarna wordt er inkt over gerold en op papier afgedrukt.
Bij houtsnijwerk, ook reliëf, ligt het werk vast, en dan is het klassieke houtsnijgereedschap superieur, zeker ook wat wendbaarheid betreft. Ook heb je veel meer controle: als je niet met de hamer werkt, dan stuur je doorgaans met twee handen. Niet voor niets dat deze gutsen dubbel zo lang zijn, er moeten twee handen omheen.

Bij beeldhouwen en houtsnijden heb je veel meer afwisseling van snijrichting, toegepaste kracht, slagen met hamer(klopper) en er is veel meer afwisseling in de manier waarop het gereedschap vastgehouden wordt dan er met de handpalm comfortabel kan gewerkt worden ( naar boven steken met veel weerstand is al niet echt comfortabel). Hiervoor hebben we het klassieke houtsnij - beeldhouwgereedschap, en dat vind ik tot op heden onovertroffen voor dit soort werk. Ik begrijp de keuze van handpalm gutsen voor houtsnijden en beeldhouwen eigenlijk niet. Ik heb ze oog nog nooit op de werkbank van een professionele houtsnijder of beeldhouwer zien liggen. Ik ken ook geen serieuze opleiding houtsnijden, beeldhouwen waar met handpalmgutsen worden gewerkt, hetzelfde geldt voor flexcut.

Nog even een gouden regel bij het houtsnijden: gebruik steeds een zo groot mogelijke guts, als je voor het werk kan gebruiken. Dat geeft een minder prutserig resultaat


Mijn advies koop houtsnijgutsen voor houtsnijden en beeldhouwen en als je hoogdruk platen wil maken, koop dan handpalmgutsen.

Iedereen moet zelf maar besluiten waarmee hij of zij het vlotst en liefst werkt, ik deel slechts mijn kennis en ervaring.

o ja, Henry Taylor heeft ook handpalm gutsen.

Een reliëf kun je op een wat groter (tov het te snijden plankje) stuk multiplex plakken met een papier ertussen. Dit stuk multiplex wordt dan met ( minimum) twee kleine lijmklemmen tegen de werkbank vastgehouden. De bedoeling is dat de lijmklemmen zo laag mogelijk zijn. De kleinst en lichtste, volledig gesmede, gesmede Bessey klemmen voldoen hieraan ( zullen iets van 18 euro per stuk kosten). Er zijn andere mogelijkheden om een reliëf vast te zetten, maar dit is de meest universele, zeker als je aan een toog gaat werken.

Omdat het reliëf vastgemaakt is en het niet de bedoeling is dat het steeds in een andere positie wordt ingeklemd , zal de houtsnijder of beeldhouwer tweehandig moeten worden. Vooral indien er geen hamer wordt gebruikt , moeten de beide handen kunnen duwen en sturen. Het hand dat niet stuurt en duwt moet de guts geleiden: ook dit moeten beide handen kunnen.

Een diamantvijl? Neen, wetstenen heb je nodig.
En een slijpmachine, maar niet jouw hoogtoerige 200 mm droge slijpmachine. De kans op oververhitting is te groot. Gutsen voor houtsnijders kunnen heel wat minder warmte verdragen dan HSS houtdraaigereedschap.

groeten

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Altijd een heel duidelijke uitleg van onze meester snijder Ornament , u kunt het beter verwoorden als ik, waarvoor dank.

Groet Pel.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Ik begrijp eigenlijk niet wat je bedoeld, serie 1 zijn rechte beitels sommige aan beide zijde geslepen, maar ik neem aan dat je al genoeg rechte beitels hebt? De serie 2 t/m 5 is holling 2 t/m 5 om te beginnen zou ik die nu nog niet kopen, kun je altijd nog. dan heb je de serie 6 t/m 11 daar zou ik om te beginnen guts holling 6 / 5 mm, guts holling 8 / 7 mm, en guts 8 / 16 mm, Burijn Model: recht Snede: V-vorm, 60º Breedte: 10 mm, en model: recht Snede: V-vorm, 90º Breedte: 10 mm. Daar zou ik mee beginnen Wim dan zie je van zelf of je er feeling voor hebt, je kunt immers een heleboel gutsen kopen maar als ze in de werkplaats liggen te verstoffen daar heb je ook niets aan. Je mag gerust eens bij komen kijken dan zie je waar we over praten, je bent altijd welkom.

Groet Pel.

Nogmaals bedankt, dit maakt het een stuk duidelijker voor me, ik weet iets beter waarna te kijken. Oh, ik heb overigens nog geen rechte beitels :). Sta helemaal blanco. Maar wt een berg gutsen zijn er zeg, ik ben heel blij met je guideline. Klopt onderstaand rijtje zo (*edit: de 3e en de 4e zijn de Burijns, ik zie dat je dat niet kan zien op dat winkelmand lijstje, dus ik zet even de links hier: https://www.baptist.nl/houtbewerker...erie-12-13-14-15-16/pfeil-guts-10-mm-12-10mm- en https://www.baptist.nl/houtbewerker...erie-12-13-14-15-16/pfeil-guts-10-mm-13-10mm- )


Capture.PNG

Stamproy is helaas een flink stuk uit de buurt maar ik ga het zeker in overweging nemen om wellicht een keer in de vakantie te doen. Leuk :).
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Oops... Top, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Dan is het simpel en in het kader van niet proberen iets verkeerd aan te leren, zijn de handpalmen doorgestreept op het lijstje. En ook prettig dat er een duidelijke uitleg bij zit waarom ze niet verstandig zijn voor dit soort werk, dan is de aandrang om ze te kopen ook meteen weg :). De klem methode ga ik bekijken, dat klinkt zeer logisch maar ik had het zelf nooit bedacht...

Ben je het overigens eens met het advies van Pel of heb je aanvullingen? Ik ben nog wel benieuwd naar welk mesje ik er eventueel nog bij kan kopen.

En qua wetstenen, welke korrel? En heb je het dan over de Arkansas bijvoorbeeld of de Japanse?

En geweldig dat je weet welke slijpmachine ik heb, zeer knap :).

Hallo Wimmel,

handpalm gutsen zijn ontworpen om lino- en houtsneden mee te maken: komt dus uit de wereld van hoogdruk technieken . Daarbij moet zeer ondiep kleine hoeveelheid materiaal weggestoken worden op van een horizontaal liggend vlak. Het hout wordt hier vaak gedraaid tijdens het snijden. Daarna wordt er inkt over gerold en op papier afgedrukt.
Bij houtsnijwerk, ook reliëf, ligt het werk vast, en dan is het klassieke houtsnijgereedschap superieur, zeker ook wat wendbaarheid betreft. Ook heb je veel meer controle: als je niet met de hamer werkt, dan stuur je doorgaans met twee handen. Niet voor niets dat deze gutsen dubbel zo lang zijn, er moeten twee handen omheen.

Bij beeldhouwen en houtsnijden heb je veel meer afwisseling van snijrichting, toegepaste kracht, slagen met hamer(klopper) en er is veel meer afwisseling in de manier waarop het gereedschap vastgehouden wordt dan er met de handpalm comfortabel kan gewerkt worden ( naar boven steken met veel weerstand is al niet echt comfortabel). Hiervoor hebben we het klassieke houtsnij - beeldhouwgereedschap, en dat vind ik tot op heden onovertroffen voor dit soort werk. Ik begrijp de keuze van handpalm gutsen voor houtsnijden en beeldhouwen eigenlijk niet. Ik heb ze oog nog nooit op de werkbank van een professionele houtsnijder of beeldhouwer zien liggen. Ik ken ook geen serieuze opleiding houtsnijden, beeldhouwen waar met handpalmgutsen worden gewerkt, hetzelfde geldt voor flexcut.

Nog even een gouden regel bij het houtsnijden: gebruik steeds een zo groot mogelijke guts, als je voor het werk kan gebruiken. Dat geeft een minder prutserig resultaat


Mijn advies koop houtsnijgutsen voor houtsnijden en beeldhouwen en als je hoogdruk platen wil maken, koop dan handpalmgutsen.

Iedereen moet zelf maar besluiten waarmee hij of zij het vlotst en liefst werkt, ik deel slechts mijn kennis en ervaring.

o ja, Henry Taylor heeft ook handpalm gutsen.

Een reliëf kun je op een wat groter (tov het te snijden plankje) stuk multiplex plakken met een papier ertussen. Dit stuk multiplex wordt dan met ( minimum) twee kleine lijmklemmen tegen de werkbank vastgehouden. De bedoeling is dat de lijmklemmen zo laag mogelijk zijn. De kleinst en lichtste, volledig gesmede, gesmede Bessey klemmen voldoen hieraan ( zullen iets van 18 euro per stuk kosten). Er zijn andere mogelijkheden om een reliëf vast te zetten, maar dit is de meest universele, zeker als je aan een toog gaat werken.

Omdat het reliëf vastgemaakt is en het niet de bedoeling is dat het steeds in een andere positie wordt ingeklemd , zal de houtsnijder of beeldhouwer tweehandig moeten worden. Vooral indien er geen hamer wordt gebruikt , moeten de beide handen kunnen duwen en sturen. Het hand dat niet stuurt en duwt moet de guts geleiden: ook dit moeten beide handen kunnen.

Een diamantvijl? Neen, wetstenen heb je nodig.
En een slijpmachine, maar niet jouw hoogtoerige 200 mm droge slijpmachine. De kans op oververhitting is te groot. Gutsen voor houtsnijders kunnen heel wat minder warmte verdragen dan HSS houtdraaigereedschap.

groeten

Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
P

Pel

Guest
Er staan totaal 3 gutsen bij Wim, guts holling 6 / 5 mm, guts holling 8 / 7 mm, en guts 8 / 16 mm, en twee burijntjes 1x Snede: V-vorm, 60º Breedte: 1x 10 mm, en model: recht Snede: V-vorm, 90º Breedte: 10 mm. Mocht je in de buurt van Stramproy komen kom gerust aan.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Er staan totaal 3 gutsen bij Wim, guts holling 6 / 5 mm, guts holling 8 / 7 mm, en guts 8 / 16 mm, en twee burijntjes 1x Snede: V-vorm, 60º Breedte: 1x 10 mm, en model: recht Snede: V-vorm, 90º Breedte: 10 mm. Mocht je in de buurt van Stramproy komen kom gerust aan.

Groet Pel.

Dat zijn precies diegene welke ik nu heb aangevinkt, thanks. Een persoonlijk advies als dit is 9 van de 10 keer beter dan een complete set kopen of advies in een winkel (sommige daargelaten).
 
P

Pel

Guest
@Wim, als bij de lidll de steekbeitels in de reclame zijn misschien kun die erbij kopen, omdat je zegt dat je geen platte beitels hebt, die voldoen redelijk?

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Nogmaals bedankt, dit maakt het een stuk duidelijker voor me, ik weet iets beter waarna te kijken. Oh, ik heb overigens nog geen rechte beitels :). Sta helemaal blanco. Maar wt een berg gutsen zijn er zeg, ik ben heel blij met je guideline. Klopt onderstaand rijtje zo (*edit: de 3e en de 4e zijn de Burijns, ik zie dat je dat niet kan zien op dat winkelmand lijstje, dus ik zet even de links hier: https://www.baptist.nl/houtbewerker...erie-12-13-14-15-16/pfeil-guts-10-mm-12-10mm- en https://www.baptist.nl/houtbewerker...erie-12-13-14-15-16/pfeil-guts-10-mm-13-10mm- )


Bekijk bijlage 50368

dit lijstje is onleesbaar, het is in een " verkeerde taal ". Wat is een " guts 5 mm ( 5-6mm)"': welke vorm heeft die?

De lijst van Pel is wel correct leesbaar: met een vorm ( nummer) en een breedte definieer je immers een guts.

Als je het over een bijvoorbeeld over een rechte rechte burijn van Pfeil hebt van 60° en van 10 mm ( ik heb een lichte een voorkeur voor een 6 of 8 mm om mee te beginnen)
dan is de juiste omschrijving:

vorm nr 12 / 10mm

De lijst van Pel , dat zou zeker een goede keuze zijn, al zou ik zeker vorm nr 13/10mm ( V-vorm, 90º Breedte: 10 mm. ) elimineren. Twee burijnen is teveel van het goede om te starten, vind ik. Ik vind de 90° trouwens maar heel beperkt inzetbaar. Het werk daarvoor kan makkelijk door de universelere 60° worden gedaan. De vraag is zelfs of je wel een burijn zou nemen om te starten. Reden: voor een beginner is die beestig moeilijk op een correcte wijze te slijpen. Twee sneden met een rechte bijtel vangt alvast een deel van de functie op.

Wetstenen : hard arkansas steentjes (set van 4) met petroleum voor de binnenkant
coticule met water of spuug voor de buitenkant.

Ik zou eerst maar eens Aldibeitels proberen te slijpen. Vlakken van beitels hoeft niet voor houtsnijden.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Sorry voor de verwarring, het lijstje was netjes overgenomen en vervolgens had ik een copy geplaatst van de artikelen in het boodschappenwagentje, echter dat maakte het er niet duidelijker op, mijn fout. Ik weet nu dankzij jullie hulp wat ik nodig heb, bedankt hiervoor.

De aanschaf laat echter even op zich wachten, ik heb van de week een aantal bezichtigingen van huizen omdat ik eindelijk de beslissing heb genomen om een huis te gaan kopen en dat krijgt prioriteit ;). En ja, eentje met een schuurtje, maar dat zal zo'n 9-12 vierkante meter zijn afhankelijk van op welk huis mijn oog zal vallen, niet veel maar nog altijd beter dan de 2,5 meter welke ik nu heb ;). In ieder geval voldoende ruimte voor een werkbank, lintzaagje, draaibank en degelijke afzuiging.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
@Wimmel; natuurlijk zijn een goed stel gutsen en beitels onmisbaar bij het bewerken van hout in reliëf.
Toch kan ik je naast het handgereedschap ook een Dremel of andere multitool met flexibele as aanraden.
Ik vond het indertijd bij het beeldhouwen en reliëfwerk in hout heel prettig om het erbij te hebben, vooral als je in de details komt.
Zie hier voor wat voorbeelden; https://www.youtube.com/results?search_query=woodworking+dremel
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hoi,

naast alles wat al is gezegd zou ik een guts 1S van Pfeil adviseren, breedte 10 mm; deze is schuin en dubbel geslepen en perfect voor het schoonsnijden van binnenhoeken. Maar allereerst wat duidelijk krijgen wat relief snijden betekent, bijv een koekplank kan met rechte figueen opgebouwd worden maar als je aan wilde druivetakken denkt wordt het een ander verhaal voor je gutsen en burijen.

Als je in de buurt bent kom gerust langs, dan kun je het even uitproberen. (Etten-Leur).


Hartelijke groet, Hans van Wijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.