Mini review Jet JWP12 vandiktebank

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heb de bank nu een aantal weken in gebruik en ik moet zeggen wat een heerlijke machine.
Doordat alles staal is weegt hij een aardig stuk, maar het voelt wel als kwaliteit.
Het schaven zelf gaat als een zonnetje.
Soms wel last van snipe, maar dat is met die lunchbox modellen toch nooit 100% tegen te gaan zoals ik lees. Als je de laatste paas licht doet dan valt het opzich mee. Niks wat met een schuurmachine P120 weg te schuren is.

Wat betrefd het vlakken met de bank.
De kleinere stukken leg ik vast op een stuk 18mm multiplex met dubbelzijdig tape.
Door de hoeken die "krom" zijn met rest stukjes te ondersteunen blijft het werkstuk dan vlak.
Het geheel door de machine halen totdat je een vlakke bovenkant heb.
Dan het stuk eraf halen en gewoon als normaal schaven.

De echt grotere stukken zet ik vast op me werktafel die nagenoeg vlak is.
Met een bovenfrees en hulpstuk frees ik eerst de bovenkant en dan verder door de schaaf heen.

Conclusie :
Is het een goeie machine?
Jazeker, zijn geld waard. Meer dan een HBM 10 of 12" (mijn mening)

Zou ik hem weer kopen?
Dit is een moeilijke. Hij doet wat hij moet doen en mocht ik nog eens in de toekomst een lunchbox moeten nemen, dan zeker.
Maar ondanks de trucjes voor het vlakken zou ik in de toekomst toch voor een combi vlak/vandikte gaan. Mits ik er de ruimte voor heb dan, want dan wordt het geen combi alá HBM 10" maar een grote stationaire machine.

Als ik een cijfer zou moeten geven, een 8,5.
Zoek je alleen een vandikte bank dan is dit een no-brainer.
Wil je ook vlakken en heb je de ruimte voor een stationaire machine, spaar dan ff door.
 
  • Leuk
Waarderingen: Virmian

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Viepert, zou je nog wat foto's willen plaatsen van de machine? ben erg benieuwd naar
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de review, ik ben nu aan het sparen voor een vandiktebank en had deze op het oog. Ik ben blij dat ie bevalt, nu nog een paar maanden sparen en dan staat ook bij mij in de ''werkplaats''
 
P

Pel

Guest
Ik zit eigenlijk ook allang te twijfelen of ik zo'n JET zal kopen, punt alleen is, dat ik hem waarschijnlijk maar weinig ga gebruiken. Maar het is denk ik wel eens makkelijk als ik wat op dikte moet schaven, maar van de andere kant is het jammer als zo'n machine alleen maar stof staat te vangen? kortom ik weet het nog niet?

Groet Pel.
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Ik heb ook na de aankoop van VIEPERT lang zitten twijfelen om de jet te kopen, zelf keer wezen kijken bij vdh bv.
Uiteindelijk vorige week zondag een scheppach hm2 opgehaald bij mij in de buurt. deze had ik via mp voor 150 euro bemachtigd.
en moet eerlijk zeggen niks geen spijt van mijn aankoop.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik zal vanavond even wat foto's uploaden.

@Pel
Ik had hem in het begin eigenlijk gekocht voor de "heb" en omdat ik dacht dat het voor sommige projecten wel van pas kon komen. Heb er tot nu toe geen enkele spijt van.
Vroeger deed ik met de bandschuurmachine het voorwerk, nu is het simpel ff door de Jet heen en het is alleen nog ff afschuren met P180 en klaar. Zo mooi is het resultaat, afgezien van de snipe dan. Maar dat calculeer je in zodat je dat met de afkortzaag eraf haalt.

@Niek
Zodra de tijd komt dat er een nieuwe moet komen en ik heb de ruimte. Dan komt er ook zo'n soort machine. Al zat ik eerder naar de EB hc260 te kijken. Maar dat is toekomst muziek.
Voorlopig voldoet deze nog prima!
 

Niekosss

Actieve deelnemer
9 jun 2013
107
1
Enschede
nl-nl.facebook.com
Viepert,

jou machine is ook super. heb er echt vaak aan gedacht om hem op te halen. maar keek ook wekelijks op mp naar vandiktebanken, als er dan een leuke machine langs komt voor 150 euro durf ik het risico wel te nemen. de hc260 heeft het zelfde idee als de scheppach.
Ik heb deze week een aanbouw freesmodule er bij gekocht kijken of dit wat is als ik heb dit weekend ophaal. dat lijkt mij het vordeel van de scheppach.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Viepert,

jou machine is ook super. heb er echt vaak aan gedacht om hem op te halen. maar keek ook wekelijks op mp naar vandiktebanken, als er dan een leuke machine langs komt voor 150 euro durf ik het risico wel te nemen. de hc260 heeft het zelfde idee als de scheppach.
Ik heb deze week een aanbouw freesmodule er bij gekocht kijken of dit wat is als ik heb dit weekend ophaal. dat lijkt mij het vordeel van de scheppach.

Als ik jou was en je maakt regelmatig pen en gat verbindingen dan zou ik nog een langgatboormodule kopen als je 'm tegenkomt.
Die had ik vroeger ook op m'n combimachine en dat werkt echt fantastisch.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Sorry, de ochtenddiensten halen meestal alle puf uit me.
Ik zal morgen wat detail foto's schieten zodat jullie de inner workings kunnen zien.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Goed review Viepert.
Duidelijk met de foto's enzo.
Fijn dat je tevreden bent met je aankoop.
Wel jammer dat je misschien toch te snel voor dit hebt gekozen ipv nog wat doorsparen voor een combibankje.
Nou nog met je mooie zebranohout wat moois maken.
Als ik van dikte schaaf doe ik de laate rit ook alijd 0,1 mm, dat geeft het mooiste resultaat en hoef je ook niet veel meer te schuren.
Groet Willem
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
mooie review! ben eigenlijk ook best benieuwd naar het kastje dat je er onder gemaakt heb...
kan je daar iets meer van vertellen\/ laten zien?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ja Willem, hoemeer we er over praten hoe meer ik eigenlijk een combi wil hebben.
Misschien dat deze wel binnenkort te koop staat ;)

Dat kastje is een werktafel/outfeed waar me zaagtafel ook op staat.
Is opzich van constructie super. Sterk, mobiel en nagenoeg vlak. Maar voor het mooie is ie eigenlijk een beetje over-engineerd. Had hem ff een maatje kleiner moeten maken. Maargoed dat kan altijd nog.
Een werkplaats is ook nooit klaar he :D
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
een wp is idd nooit klaar :) recentelijk mn stofafzuiging opgehangen, maar dan pak je meteen alles aan :(
Is die delta vlak machine dan niks voor je op het mp? dan heb je iig beide machines/ mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Er staan vaak Scheppach combi banken op. Wordt verkocht door iemand die ze restaureerd. Volgens mij zit hij ook hier op het forum(?) Heb al gecommuniceerd dat ik wel op de wachtlijst wil. Afhankelijk van prijs/uitvoering natuurlijk.

PS ik bedoel het echte MP dan.
Die Delta had ik ook gezien, maar als er wat "nieuws" komt dan wordt het een combi ivm ruimte en financiën.
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
oeh dat wist ik niet.
grootste probleem vind ik altijd de ruimte.
geld kan ik meestal wel vrij maken voor een leuk "noodzakelijk" gereedschap. een garage is zo vol... en moet je erg creatief in zijn.
yt biedt daar wel veel uitkomst! vandaar ook mijn interesse in je onderstel voor de jet :)
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
@Knutselaertje
Dit is die werkbank cq outfeed tafel.
Binnenkort ga ik hem in lengte een stuk inkorten.
En een foto van het rol mechanisme.



 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Gezien in een aflevering van The New Yankee Woodshop. Werkt opzich heel goed. Ik had alleen andere wielen moeten nemen. Deze zijn een beetje te klein.
 

peterl

Actieve deelnemer
21 sep 2013
126
0
Beste viepert

Ziet er goed uit ben nu momenteel een schetsje aant maken een flip top table zeg maar. Het is de bedoeling om daar ook een jet (die ik nog moet aanschaffen) op te plaatsen.
Zou je de buiten maten van de jet op willen meten. Die kan ik zo gauw niet vinden op de site

Alvast hartelijk bedankt

Gr peter
 

Bijlagen

  • 20160907_211851.jpg
    20160907_211851.jpg
    48,2 KB · Weergaven: 592

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.