nieuwe gutsen

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ik heb weer een set gutsen af. beitels.jpg Gedraaid van hazelhout. 20160712_152551.jpg klaar voor mijn nieuwe project. 20160712_152539.jpg
 

Bijlagen

  • 20160712_152527.jpg
    20160712_152527.jpg
    98,9 KB · Weergaven: 189

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Mooie handvatten! Ziet er fraai uit zo'n set. Waar komen de gutsen zelf vandaan?

Het staal/ijzer komt van Dictum uit Duitsland. zij helen het uit china het is handgesmeed en kost ongeveer eur125.- (holzschiteisen heet het, even uit mijn hoofd)

Mijn vrouw noemt het een handje oud ijzer Maar met poetsen en aandacht word het iets moois waar ik lang plezier aan hoop te beleven.
ik hoop dat ze goed genoeg zijn voor mijn blok taxus.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Wow...ziet er goed uit !!

Gisteren heb ik ook eindelijk weer eens wat houtsnijwerk gemaakt... Mijn zoontje heeft het virus ook te pakken en wanneer hij ook maar bezig wil probeer ik tijd daarvoor te maken.

Heb je ook een foto van de gusten toen je ze kreeg ?>
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Wow...ziet er goed uit !!

Gisteren heb ik ook eindelijk weer eens wat houtsnijwerk gemaakt... Mijn zoontje heeft het virus ook te pakken en wanneer hij ook maar bezig wil probeer ik tijd daarvoor te maken.

Heb je ook een foto van de gusten toen je ze kreeg ?>


Ik heb geen foto's van de hele set net uit de verpakking.
Van de burijnen heb ik foto's gemaakt van de snijkant. Ze staan op dit forum onder (Chinese burijnen)

Het is ruw smeedwerk Ze zijn zwart van de kolen en een soort walshuid.Ik heb ze met een schuurborstel schoongemaakt geslepen,gewet en daarna gepolijst. Daarna het hout gezaagd en gedraaid. 24h in de rauwe lijnolie en afgewerkt met gekookte lijnolie.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ah ok dank. Ben inderdaad ook benieuwd naar de kwaliteit. Veel plezier ermee in elk geval!

volgens een review uit Amerika is de kwaliteit goed. Ik heb een andere set (van dezelfde smid) al een tijdje en die bevallen goed. al vind ik de dunste wat zwak. ik moet er langere handvatten voor maken zodat het ijzer minder ver uitsteekt net als orginele Chinese gutjes. Als je de prijs bekijkt is het al snel goed, al gooi je de helft weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.