uitslag schuurpapier test

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Bijtel jouw voorstel geeft in ieder geval een redelijke indicatie. Ik heb voorlopig echter geen tijd om dit uit te voeren. In september of oktober denk ik weer meer tijd te hebben.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Nee de prioriteit ligt even ergens anders. Bij mij start de verkoop van vuurwerk. Zie www.kluck.nl. De site veranderd deze week. Kijk nu bij shop. Ik moet voor de echte winkel nu een balie gaan maken. 7 stuk van 120 cm. Komt draadje van.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Kan wel een update geven over het gebruik van het festool granaatpapier. Had een lastige schuurklus en hieruit bleek dat het festool papier 4x langer meeging dan dat van ecotools. Ook schuurde het de helft sneller.
Ook is de levensduur van granaat papier niet langer bij mechanische beschadingen. Ik bedoel dat het bij ruw gebruik net zo snel kapot gaat als het geodkopere.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ben thuis de lak (Glitsa) van een beuken parketvloer aan het schuren. Het grote verschil tussen Ecotools en Granat is met name dat Granat langer scherp blijft. Voor de prijs vind ik Ecotools echt goed schuurpapier op eenRotex 150, het loopt niet vol en scheurt niet maar het wordt al snel minder agressief qua afname op een harde lak.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb voor mijn festoool deltaschuurmachine recentelijk "Sia deltastrook 1950 siaspeed 320p 100x147mm + 7 stg" gebruikt omdat deze per 50 vellen te verkrijgen is ipv 100. Heb deze nu in gebruik om verse Sikkens bl Rezisto primer mee te slijpen en ben verbaast hoe lang dit dunne papier meegaat. Het blijft scherp en loopt nauwelijks vol. Even met de hand erover en alles is er af. Voor de prijs per stuk hoef je het wellicht niet te doen, maar sommige groftes zijn voor een particulier alleen in te grote verpakkingsmateriaal krijgen bij Festool.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb voor mijn festoool deltaschuurmachine recentelijk "Sia deltastrook 1950 siaspeed 320p 100x147mm + 7 stg" gebruikt omdat deze per 50 vellen te verkrijgen is ipv 100. Heb deze nu in gebruik om verse Sikkens bl Rezisto primer mee te slijpen en ben verbaast hoe lang dit dunne papier meegaat. Het blijft scherp en loopt nauwelijks vol. Even met de hand erover en alles is er af. Voor de prijs per stuk hoef je het wellicht niet te doen, maar sommige groftes zijn voor een particulier alleen in te grote verpakkingsmateriaal krijgen bij Festool.


Bedankt voor deze aanvulling. Grondverven zijn over het algemeen veel makkelijker te schuren dan aflak. Je hebt hier een watergedragen grondverf die snel droogt en uithard. Het resultaat van dit papier op een natuurlijke lijnolieverf kan compleet anders zijn. Ik vind trouwens dat je een erg fijne korrel gebruikt voor grondverf. Ik ga meestal niet fijner dan 240 of 180 bij grondverf.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Het soort verf en de leeftijd vd verf maakt inderdaad heel veel uit en deze grondverf is inderdaad makkelijk. Ik heb alleen begrepen dat acrylverf bij het schuren door de warmte kan gaan plakken en daar heb ik geen last van gehad. Moet wel het toerental bijstellen dat de machine net niet resoneert en ook niet volgas draait.

Ik ben MDF keukenfrontjes aan het gronden, ben nu met de 2e laag bezig. Wanneer ik dat machinaal met p180 zou schuren, schuur je ook zo door een 2e laag heen en blijf ik aan de gang. Het lijkt erop dat ik het tot 2 (gerolde) lagen kan beperken. Het valt me ook op dat het gele handschuurpapier van SIA lang meegaat, op MDF en deze grondverf. Het p320 handschuurpapier gebruik ik op de kantjes en loopt wel iets vol, maar dezelfde in p180 niet. Mijn vader gebruikte vroeger al gele SIA voor de hand maar ook op zijn schoenmakersschuurmachine.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Nog even een update over schuurpapier. Moest vandaag een open Trap schuren en dacht zal is even timen. Zo'n mooi bruin geval met treden van 20cm x90cm (geschat)
Inmiddels heb ik een mirka kloon met schuuruitslag van 5 mm merk metabo en deze is nagenoeg gelijk aan de mirka. Ik verwacht wel problemen met de lak die er sinds de jaren 70 opzit. Na het schuren van de eerste treden kwam ik tot de conclusie dat de onderzijde een keer gelakt was en de bovenzijde 2 keer.
Begonnen met abranet hd p80 Ik kon met een velletje 2.5 trede schuren. Dat viel mij erg tegen maar dat kan met glitsa achtige oude lakken.
Hierna festool granat p 80 Ik kon hiermee 2 trede schuren.
Hierna ecotool groen p80 hiermee kon ik een trede schuren.
Conclusie de standtijd is bij deze lak erg kort. Je zou denken dat abranet hier als winnaar uit kwam. Maar ik heb alleen voor de test d helft van de derde trede geschuurd.
Bij de snelheid word het duidelijker. Met abranet deed ik over de eerste kant bijna 5 minuten over. Met festool granat ging dit in 2.5 minuut. Ecotools bijna 5.5 minuten. De onderzijde ging bij alle merken ongeveer een derde sneller. Granaat was bij de tweede plank nog 3/4 minuut sneller bij de onderzijde van de tweede plank was de schuurtijd gelijk aan die van Abranet. Ecotools papier was dusdanig bot dat ik deze niet op een tweede plank wilde testen.
Abranet deed er bij de derde plank (2.5) er 8 minuten over.
In deze situatie is voor mij granat de snelste manier en vervangen naar 1.5 trede.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
220
26
Twente
En dan ben ik benieuwd welke metabo een mirka kloon is? ;)
Heb hier ook wat festool Granat schuurpapier, bevalt erg goed. Alleen jammer dat het gatenpatroon niet geschikt is voor m'n makita.
Heb er nu met een holpijp maar extra gaten in gemaakt. Of is festool schuurpapier ook met het andere gatenpatroon verkrijgbaar?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Tja.... dat is waarschijnlijk ook waarom Granat wordt aanbevolen voor het schuren van oude verflagen :).
Goed om te lezen dat de marketing eens een keer de realiteit volgt.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
En dan ben ik benieuwd welke metabo een mirka kloon is? ;)
Heb hier ook wat festool Granat schuurpapier, bevalt erg goed. Alleen jammer dat het gatenpatroon niet geschikt is voor m'n makita.
Heb er nu met een holpijp maar extra gaten in gemaakt. Of is festool schuurpapier ook met het andere gatenpatroon verkrijgbaar?

Deze Metabo SXE 150-2,5/5 is dezelfde als Mirka Deros 625/650/680.
metabo-sxe-150-25-bl-excenterschuurmachine-klium.jpg

000033361.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Dat is hem inderdaad. Het verschil zit in de elektronica. Bij mirka kan je op je telefoon het toerental zien en of je niet te hard drukt. Het verhaal was dat je machine zonder deze elektronica overbelast zou raken. Nu ik schuur al een tijdje en heb dit genoegen nog niet gehad. Ik heb lang geleden een demonstratie/verkooptraining van metabo gehad. Hier kreeg ons personeel uitleg over schuurmachines.
Het enige wat mij er nu nog van bij staat is dat de vertegenwoordiger vertelde dat je de machine niet stil kreeg. Hij vroeg wie de zwaarste was (eind jaren 70 was ik niet de zwaarste:rolleyes:) Herbert mocht met zijn 100 kg erop gaan staan en de machine bleef draaien. Nu vind ik dit geen verkoopargument maar toch. Een professionele machine moet wel ergens tegen kunnen.

Het gaten patroon komt helemaal niet overeen met dat van mirka. Het zou dus kunnen dat het granatpapier nog iets beter zou kunnen presteren. Nu heb ik ook nog een oude festo et2e ook 150mm/2.5mm. Hier heb ik ook mee getest. Het gatenpatroon komt ook bij deze machine niet geheel overeen maar wel een stuk beter. De test uitslagen waren in principe ongeveer gelijk.
Behalve dan dat de schuurtijd voor dat je het hout kaal had. Maar dat is te verklaren 5mm versus 2.5mm schuuruitslag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.