Tafel voor kolomboor

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het plan is dus om een tafel te maken van essen of zo met pen en gat verbindingen moet gelijk een leerobject worden (misschien met toogpennen).
Nu heb ik dat nooit gemaakt het grootste tot nu toe was Kissie I en een poging tot kissie II dus heb ik advies nodig .
Denk eraan om de voorkant open te houden zodat ik er wat onder kan zetten bv het zuigertje met de groene stekker en een lade lijkt mij ook wel handig .

Maatjes: diep 51 cm breed 70 cm hoog 85

Hoe dik moeten de staanders en regels worden ?
Als ik de regels op gelijk hoogte wil hebben,kan ik het blad er makkelijk op leggen, dan zitten de pennen en gaten elkaar in de weg of ik moet het dikker maken of op ongelijk hoogte dus wat is beter.

Het mooiste zou zijn een sketchup tekening (HINT)

Hebben nog alle tijd want "mijn" cq "onze" hofleverancier gaat op vakantie !

 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een kolomboor is een wat smal ding maar hoog en behoorlijk wat massa dus een smalle hoge tafel of kist vond ik indertijd geen goed idee. (te onstabiel)
Ik heb toen gekozen voor een plateau op steunen aan de muur, veel stabieler.
Dan heb je ook nog ruimte eronder voor een lade en het zuigertje.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
De grondplaat van de boor zelf meet 400 mm (diep) bij 245mm (breed) als deze op een tafelblad komt te staan 700mm bij 700mm dan lazert ie toch niet om (51cm diep was niet genoeg, gemeten de voorkant van de boor tot en met de moter achterop is het 54 cm )
IMG_0559.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
kolomboren staan graag op een stug en zwaar frame vandaar zijn ze veelal van metaal
een houten frame zou ook kunnen als je het maar stug genoeg bouwt
houtafmeting voor het frame 90*90 mm bijvoorbeeld hardhouten schuttingpalen een inlandse hardhout als eiken is nog beter maar duurder
voor de houtverbinding met gelijke liggers is dit wel een goeie
attachment.php
attachment.php
 

Bijlagen

  • IMG_0550.jpg
    IMG_0550.jpg
    85,1 KB · Weergaven: 2.827
  • IMG_0551.jpg
    IMG_0551.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 2.825

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb er zelf een ladekastje onder gemaakt met wielen eronder van ongeveer 50 breed en 60 diep, op basis van een stuk keukeblad wat ik nog had liggen en wat platen van mijn keuken die verkeerd geleverd waren, alles reelijk stevig, met een wat dikkere achterwand erop geschroefd, staat goed stabiel en aangezien de machine zelf al een meter hoog is heb ik de kast op ongeveer 65 hoog gehouden.
IMG_20140709_164758.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ook een mooie praktische oplossing !
Zitten geen spannende houtverbindingen in die een goede oefening oplevert
Wel gemakkelijker en goedkoper te maken
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb zo het idee Fantic dat ie van jouw nog een slagje groter is als die van mij .
Dacht zelf dat de tafelhoogte van 85cm het zelfde als het werkbankje wel redelijk is in verhouding met mijn lengte (dacht iets van 176 cm )
Heb effe een selfie gemaakt ...was wel mikken (reuk orgaan in de richting van de boor zodat het duidelijk is ivm de hoogte het etensbakkie staat er wel duidelijk op maar die is dan ook niet te missen :p
neus.jpg
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Damn....komt die foto ook op t-shirts ? Ik wil er wel eentje met de tekst " I LOVE RENDEW" ;)

Qua dikte van het hout denk ik aan 45x45mm. En dan in de stijl van een barkruk. Daar komt gemiddeld toch wel een kilo of 80 op.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Yes!!
Eindelijk weer eens een project van René.
En hoewel er ook wat leedvermaak ;) bij zit, zijn het vaak leerzame projecten.

Essen is wel heel sterk hout, maar ook lastig om het met de hand te bewerken. Ik had steeds veel uitbrekers.
Misschien is gestoomd beuken ook een mooie optie?

Succes!!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik zou twijfelloos beuken kiezen. Goed te bewerken, sterk en niet te duur. Niet toevallig dat het binnen ""overal"" wordt toegepast

(Mooi dat je hier weer een project start. We hebben je gemist :)).


mvg
klaas0639
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.554
Gaanderen
Welkom Rene, beschouw het gewoon als een deel van kissie 2. Maten wat aanpassen. Komt ie toch voorover dan gewoon een paar zakken zand onderin.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Denk dat het iets gaat worden van (LXBXH) 700mmx700mm x850 met pen en gat .
Weet alleen nog niet met welke houtsterkte bedoel de maatvoering van de staanders en liggers dus jullie mogen(lees moeten) advies geven !!!!

Het boortje weegt 40 kg wat het tafeltje makkelijk moet kunnen dragen maar moet ook stijf genoeg zijn en uiteraad op wieletjes .

De vraag is: als ik de eerste 4 liggers ,daar waar het blad op komt te liggen , op dezelfde hoogte houdt is dan de maatvoering van de staanders Kops 45mmx45mm wel sterk genoeg .
(in elke staander komt dan op de zelfde hoogte alleen 90 gr ten opzichte van elkaar 2 gaten voor de pennen)

Dus 4 staanders met kopse maten van 45x45 en liggers van 25x45 ......of zit ik nu te koeterwalen (helup)

Moch iemand de drang voelen om een sketchup tekening te maken laat je dan vooral gaan he :)
 

tuoh

Oud hout
Voldoende draagvermogen gaat het probleem niet zijn, wel torsie of wringing in de constructie bij het verplaatsen. Een onderstel kan perfect in hout gemaakt worden maar wees niet te zuinig in sectie bij de diverse onderdelen.
Houtsoorten kunnen zijn: Beuk, Grenen, Oregon (fijnnervig Douglas), Lariks, Yellow Pine, etc... Keuze zat.

Afmetingen poten 43 x58mm of 58x58mm, bovenregels 22x100mm. Onderaan zowel de twee voorste poten als de twee achterpoten verbinden met een regel van 58 x 58mm waarbij de poten met een pen in deze regels vallen ( de poten staan op de regel) hier komen dan de wielen onder. Aan linker en rechter kant komt dan een regel te zitten van 22 x 100mm die telkens de voorste poot verbind met de achterste. Deze regels zou ik een 100mm hoger steken, de diverse pen & gat verbindingen zitten dan mooi gespreid.
Om het echt te maken zou ik geen lijm gebruiken maar de boel opsluiten met toongagels;) Je kan ook de diverse verbindingen opsluiten met een wig, kan je het onderstel vlot demonteren bij een eventuele verhuis.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Helemaal top tuoh !

Dus als ik het goed heb is het niet zozeer het draag vermogen maar de stijfheid van de constructie waar het om gaat.
Enne beuk lijkt mij prima .

Wou het aan de onderkant van de voorkant openlaten zodat ik het zuigertje met de groene stekker er onder past maar als ik het goed begrijp is dat niet jouw plan .
Maar kan natuurlijk het zuigertje over de regel tillen is in iedergeval een stuk lichter dan het boortje .


maar eeuh mis toch wel een tekeningetje (ben geen meubelmaker he ) kom laat je is gaan ;-)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb ook een tafeltje (voor slijpmachine en wetten). Ongeveer zelfde afmetingen en op wielen. Ik heb de voorkant wel open gelaten om er, net als jij wilt Rendew, wat onder te kunnen schuiven. Niet om het beter te willen weten dan Tuoh (zou niet durven :)), benadruk ik uit eigen ervaring het gemak daarvan.

Voorstel: Ik ben ondertussen redelijk los op sketch up. Ik kan een schetsje voor je maken uitgaand van Tuoh's matenplan maar zo aangepast dat het aan de voorkant open is. Is dat wat? We kunnen het hier op ww ter beoordeling voorleggen. Leren we beide van.

mvg
klaas0639

PS: je moet wel een paar dagen geduld hebben hoor, moet een paar dagen behandeld worden ;)
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Klaas waar wacht je nog op ....tekenen !!! :p

Enne wat ik graag ook wil weten wie wat waar bedoel de hout regeltjes .

Bedoel bv normaal is de pen 1/3 van de dikte dus 22/3 .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.