Is dit Sibersich Lariks? (werkbank bouwen)

Atmoz

Actieve deelnemer
Beste houtkenners,

Weet iemand of dit Siberisch Lariks hout is?

benchcrafted328210c.jpg


Ik zou graag een eigen werkbank maken, en ben van plan (inmiddels goed gedroogd!) Siberisch Lariks te gebruiken.
Aangezien ik nog maar zéér weinig verstand van hout heb, zou ik hier graag willen vragen óf bovenstaand inderdaad ook datzelfde hout is, en wat jullie ervan vinden?
Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Atmoz
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Atmoz,

Ik vind het moeilijk te beoordelen, het zou kunnen, gelet op het lichte spinthout en het rossige kernhout. Hoe dan ook kun je er wel eem werkbank van maken. Natuurlijk is mooi hard en zwaar hout het allermooist, maar mijn grenen werkbank doet het ook prima. Let wel op dat lariks graag en veel werkt met de seizoenen. Nette verwerking met respect voor de jaarringen (om en om, dus de ene plank de ringen naar buiten en de plank ernaast met de ringen naar binnen) beperkt dit zeker. Ooh ja, stabiliteit is volgens mij het enige waarom het gaat, dus staar je niet blind op mooie bankschroeven etc. met een zwik gaten en een bankhaak kom je ook een heel eind.

Succes met dit mooie project,
Hans
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Beste Atmoz,

Ik vind het moeilijk te beoordelen, het zou kunnen, gelet op het lichte spinthout en het rossige kernhout. Hoe dan ook kun je er wel eem werkbank van maken. Natuurlijk is mooi hard en zwaar hout het allermooist, maar mijn grenen werkbank doet het ook prima. Let wel op dat lariks graag en veel werkt met de seizoenen. Nette verwerking met respect voor de jaarringen (om en om, dus de ene plank de ringen naar buiten en de plank ernaast met de ringen naar binnen) beperkt dit zeker. Ooh ja, stabiliteit is volgens mij het enige waarom het gaat, dus staar je niet blind op mooie bankschroeven etc. met een zwik gaten en een bankhaak kom je ook een heel eind.

Succes met dit mooie project,
Hans

Dankjewel voor je snelle reactie Hans.

Of het inderdaad Lariks op de foto is, is meer fijn/leuk om te weten. Het is belangrijker dat je hebt bevestigd dat ik met Lariks een werkbank kan maken.
Ik dacht eigenlijk wel dat Lariks al iets harder was?! Het is toch (veel) harder dan het vuren uit de bouwmarkt, right? (ik ben vanmiddag voor het eerst OOIT in een houthandel geweest, dus vergeef me dat ik dit allemaal niet weet).
Had ook het idee dat het redelijk zwaar was.

Hoe dan ook: zwaar zal de werkbank zéker worden. De maten worden 2.85 meter lang, 80cm diep en tussen de 90 en 105cm hoog (moet effe kijken wat een fijne hoogte voor mij is).

Bij de houthandel lagen balken van 5.70 meter lang, 17cm breed en 6cm dik. Deze wilde ik in de lengte doormidden (laten) zagen zodat ik precies 2x 2.85m over houd voor de lengte. Vervolgens wilde ik ze in de lengterichting ook nog laten zagen en door een vandiktebank laten halen die aan 2 kanten schaafde (heet dit dan nog een vandiktebank?). Uiteindelijk krijg ik dan balken van 2.85m x 6cm x 8.5cm (verliezen van schaven even niet meegenomen. Het blad wilde ik dan maken van die balken rechtop. 7 naast elkaar gelijmd, en dan een "open sleuf" zoals je dat bij veel werkbanken (zo ook die hierboven op de foto) en vervolgens weer 7 naast elkaar.

Dus uiteindelijk wordt de dikte van het tafelblad 8.5cm, en de breedte bestaat uit 2 "laminaten" van 7 stuks 6cm hout (+ die open sleuf in het midden).
Nu ik dat zo hier type denk ik dat dat best diep/breed is voor het werkblad. Dat zou 88cm zijn als ik de sleuf 4 cm maak. Is dat niet wat veel voor een werkbank? Wat als ik 2 "stroken" van 6cm weg laat, is dat niet beter?

Nogmaals dank voor de hulp :)

Mvg,

Atmoz
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik dacht eigenlijk wel dat Lariks al iets harder was?! Het is toch (veel) harder dan het vuren uit de bouwmarkt, right? (ik ben vanmiddag voor het eerst OOIT in een houthandel geweest, dus vergeef me dat ik dit allemaal niet weet).
Had ook het idee dat het redelijk zwaar was.

Hoe dan ook: zwaar zal de werkbank zéker worden. De maten worden 2.85 meter lang, 80cm diep en tussen de 90 en 105cm hoog (moet effe kijken wat een fijne hoogte voor mij is).

Bij de houthandel lagen balken van 5.70 meter lang, 17cm breed en 6cm dik. Deze wilde ik in de lengte doormidden (laten) zagen zodat ik precies 2x 2.85m over houd voor de lengte. Vervolgens wilde ik ze in de lengterichting ook nog laten zagen en door een vandiktebank laten halen die aan 2 kanten schaafde (heet dit dan nog een vandiktebank?). Uiteindelijk krijg ik dan balken van 2.85m x 6cm x 8.5cm (verliezen van schaven even niet meegenomen. Het blad wilde ik dan maken van die balken rechtop. 7 naast elkaar gelijmd, en dan een "open sleuf" zoals je dat bij veel werkbanken (zo ook die hierboven op de foto) en vervolgens weer 7 naast elkaar.

Dus uiteindelijk wordt de dikte van het tafelblad 8.5cm, en de breedte bestaat uit 2 "laminaten" van 7 stuks 6cm hout (+ die open sleuf in het midden).
Nu ik dat zo hier type denk ik dat dat best diep/breed is voor het werkblad. Dat zou 88cm zijn als ik de sleuf 4 cm maak. Is dat niet wat veel voor een werkbank? Wat als ik 2 "stroken" van 6cm weg laat, is dat niet beter?

Nogmaals dank voor de hulp :)

Mvg,

Atmoz

Ik ben zelf een beginner en op dit forum heb ik al zeer veel opgestoken, dus hier ben je wel aan het goede adres.
Op dit forum heb ik al hele mooie werkbanken zien passeren, sommigen zelfs te mooi om er aan te werken :rolleyes:

Ik heb als eerste project een werkbank in elkaar gestoken (à la Steve Ramsey), simpel gemaakt met vurenhout en mdf.
Al snel zal je merken wat je zeker wilt hebben aan je werkbank en ook welke zaken je eraan mist (of beter hadden gekunnen) :)

Voor het verlijmen van je werkblad is volgend filmpje wel leerrijk: https://www.youtube.com/watch?v=Inb_2NWvTOY
Ik heb dit voor mijn tuintafel niet gedaan en ik heb dit aan de lijve kunnen ondervinden.
Weer een goede leerschool geweest :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Atmoz, zou je niet een systeem met gaten zoals de Festool MFT of het systeem van Veritas met parf dogs overwegen? Dus zoiets als hier. Dat is heel handig! Zelf gebruik ik dit systeem in mijn multi functional table. Let er wel op: er 2 systemen zijn, namelijk 20mm voor bv de MFT van Festool en 19 mm. Het is niet aan te raden om beide systemen door elkaar te gebruiken (zie deze uitleg). Zelf gebruik ik klemmen voor geleiderails en dat werkt super. Echter krijg je die niet door een blad dikker dan 20mm, waardoor het voor jou niet zo geschikt is. Voor een dikker blad kun je onder andere de klemmen gebruiken uit mijn eerdere link.

Lee Valley heeft ook plaatjes die je onder Bessey toggle klemmen (of soortgelijke klemmen, bv van Aliexpress) kunt zetten en daardoor passen die ook in werkbanken met een dikker blad. Iets soortgelijks is natuurlijk ook zelf te maken.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik ben zelf een beginner en op dit forum heb ik al zeer veel opgestoken, dus hier ben je wel aan het goede adres.
Op dit forum heb ik al hele mooie werkbanken zien passeren, sommigen zelfs te mooi om er aan te werken :rolleyes:

Klopt, ik kom hier écht mooie dingen tegen. Das natuurlijk ook één van de redenen dat ik me hier geregistreerd heb :)

Ik heb als eerste project een werkbank in elkaar gestoken (à la Steve Ramsey), simpel gemaakt met vurenhout en mdf.
Al snel zal je merken wat je zeker wilt hebben aan je werkbank en ook welke zaken je eraan mist (of beter hadden gekunnen) :)

Zo'n "simpele" werkbank zal zeker ook heel handig zijn, maar ik wilde het toch meteen wat "groter" aanpakken.
Meteen iets waar ik de komende 10, 20 jaar mee vooruit kan.
Mij lijkt de keuze voor Siberisch Lariks dan ook niet verkeerd. Ben zojuist nog eens terug geweest naar de houthandel om een "sample" stuk te vragen.
Kan ik mooi even testen straks hoe goed ik dat bewerkt krijg.

Ik wil (ongeveer) dezelfde werkbank gaan maken zoals in de TS.
En dan dus +/- 2.80m breed en (na wat denkwerk) +/- 76cm diep. Niet dieper omdat ik dan niet meer gemakkelijk aan de tool-wand kom.

Voor het verlijmen van je werkblad is volgend filmpje wel leerrijk: https://www.youtube.com/watch?v=Inb_2NWvTOY
Ik heb dit voor mijn tuintafel niet gedaan en ik heb dit aan de lijve kunnen ondervinden.
Weer een goede leerschool geweest :)

Thanks! Das inderdaad een zeer helder/duidelijk filmpje.
Ga ik zo doen :)


Atmoz, zou je niet een systeem met gaten zoals de Festool MFT of het systeem van Veritas met parf dogs overwegen? Dus zoiets als hier. Dat is heel handig! Zelf gebruik ik dit systeem in mijn multi functional table. Let er wel op: er 2 systemen zijn, namelijk 20mm voor bv de MFT van Festool en 19 mm. Het is niet aan te raden om beide systemen door elkaar te gebruiken (zie deze uitleg). Zelf gebruik ik klemmen voor geleiderails en dat werkt super. Echter krijg je die niet door een blad dikker dan 20mm, waardoor het voor jou niet zo geschikt is. Voor een dikker blad kun je onder andere de klemmen gebruiken uit mijn eerdere link.

Lee Valley heeft ook plaatjes die je onder Bessey toggle klemmen (of soortgelijke klemmen, bv van Aliexpress) kunt zetten en daardoor passen die ook in werkbanken met een dikker blad. Iets soortgelijks is natuurlijk ook zelf te maken.

Ik was inderdaad van plan om her en der 19mm gaten te boren. Die plaatjes voor onder de Bessey toggle klemmen zijn wel heel handig zeg! Bedankt, ik wist niet dat zoiets bestond. Echt mooi spul, ook die Veritas klemmen. Wow, man echt super gaaf!! (die 19mm "boor-hulp" is overigens ook echt een fijn/makkelijk ding!)

Thanks thanks thanks weer heren :cool:

Grtz,

Atmoz
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2

Atmoz

Actieve deelnemer
Dag Atmoz,


Ik heb 2 bouwverslagen (voornamelijk foto's en video) van de Roubo bank die je in je openingspost heb staan, op het forum hier staan.
Wellicht aardig voor je om te bekijken: http://www.woodworking.nl/showthrea...-split-top-werkbank-met-Benchcrafted-hardware en http://www.woodworking.nl/showthrea...werkbank-in-hard-maple-en-walnut-Met-tooltray


De eerste in beuken, de tweede in hard maple.


Goed weekend, Guido


Hallo Guido,


Bedankt voor je bericht. En wat een prachtig mooie werkbanken. Oei joei joei, wat is het toch fijn om zoiets zelf te kunnen maken!
Als ik de mijne al eens half zo mooi krijg, dan klap ik al in m'n handjes :) Die Benchcraft Leg Vises had ik mezelf ook al uitgezocht van de week. Ik wilde de verchroomde gaan nemen (M) lijkt me echt prachtig om te hebben. Dat idee met die "leg" uit 2 soorten hout vind ik ook erg gaaf, dat ga ik van je pikken.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van de kleur van Siberisch Lariks, ik vind dat beuken van jou véél mooier. Maar is dat niet meteen ook veel duurder? En is het een beetje te bewerken met wat beitels, zagen en een bovenfrees? Ik heb geen grote/zware werkplaatsmachines, dus e.e.a. zal een beetje "behelpen" zijn. Ik ben benieuwd wat je hierover te zeggen hebt. (Is het haalbaar, etc...)

Alvast bedankt voor je antwoord, en nogmaals: echt ontzettend gave werkbanken wat je hebt gemaakt. Ik zou het 100% snappen als je iedere week diverse telefoontjes/mails krijgt van mensen door 't hele land die vragen of je voor hun ook zo'n werkbank wilt maken, en wat het kost etc...

Groet, en ook fijn weekend,

Atmoz
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Hallo Guido,


Bedankt voor je bericht. En wat een prachtig mooie werkbanken. Oei joei joei, wat is het toch fijn om zoiets zelf te kunnen maken!
Als ik de mijne al eens half zo mooi krijg, dan klap ik al in m'n handjes :) Die Benchcraft Leg Vises had ik mezelf ook al uitgezocht van de week. Ik wilde de verchroomde gaan nemen (M) lijkt me echt prachtig om te hebben. Dat idee met die "leg" uit 2 soorten hout vind ik ook erg gaaf, dat ga ik van je pikken.

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van de kleur van Siberisch Lariks, ik vind dat beuken van jou véél mooier. Maar is dat niet meteen ook veel duurder? En is het een beetje te bewerken met wat beitels, zagen en een bovenfrees? Ik heb geen grote/zware werkplaatsmachines, dus e.e.a. zal een beetje "behelpen" zijn. Ik ben benieuwd wat je hierover te zeggen hebt. (Is het haalbaar, etc...)

Alvast bedankt voor je antwoord, en nogmaals: echt ontzettend gave werkbanken wat je hebt gemaakt. Ik zou het 100% snappen als je iedere week diverse telefoontjes/mails krijgt van mensen door 't hele land die vragen of je voor hun ook zo'n werkbank wilt maken, en wat het kost etc...

Groet, en ook fijn weekend,

Atmoz

Hoi Atmoz,
Dank voor de complimenten, altijd fijn ;-))
Beuken is prima te bewerken met handgereedschap en gewoon electrisch gereedschap. goed scherp en goed afgesteld en elke schaaf en beitel kan dat prima en zonder problemen aan.
Ook je bovenfrees: scherpe freesjes en normale afname hoeveelheden en je bent "in buisiness".
Egens tussen de posts van die werkbanken staat een PDF met een hele fijne bouwbeschrijving van Guido Henn - die kun je vrijwel helemaal volgen om tot hetzelfde resultaat te komen.
Lariks is vast lager in prijs ten opzicht van beuken. Ik stond destijds soortgelijk te denken: ik wilde hard maple, maar koos toch voor beuken vanwege het prijsverschil.
Ik denk dat beuken een betere keus is dan lariks: beuken is traditioneel de keuze voor werkbanken in Europa. Maar ja, het hangt natuurlijk van je budget af, echter je keuze voor Benchcrafted is zeker ook niet de goedkoopste....(wel een van de mooiste).

Kortom: beuken is ook met gewoon, maar scherp, geredschap geen behelpen - in tegendeel, ik denk zelfs makkelijker om het mooi te krijgen dan zachter hout - als ik eens iets maak in grenen is het altijd erg moeilijk strak, scherp en splinter vrij te werken - in de meeste hardhout soorten gaat het veel makkelijk een goed resultaat te verkrijgen.

Goed weekend!

Gr. Guido
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
En als alternatief voor een Benchcrafted tail vice vind ik de HNT Gordon Tail Vice een goede. David Barron heeft m, Tom Fidgen in zijn school. Lijkt me praktischer dan iets met een groot wiel of hendel & ze lijken redelijk betaalbaar (135 tot 174 euro, zoiets). Zie hntgordon.com.au
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Hoi Atmoz,
Dank voor de complimenten, altijd fijn ;-))
Beuken is prima te bewerken met handgereedschap en gewoon electrisch gereedschap. goed scherp en goed afgesteld en elke schaaf en beitel kan dat prima en zonder problemen aan.
Ook je bovenfrees: scherpe freesjes en normale afname hoeveelheden en je bent "in buisiness".
Egens tussen de posts van die werkbanken staat een PDF met een hele fijne bouwbeschrijving van Guido Henn - die kun je vrijwel helemaal volgen om tot hetzelfde resultaat te komen.
Lariks is vast lager in prijs ten opzicht van beuken. Ik stond destijds soortgelijk te denken: ik wilde hard maple, maar koos toch voor beuken vanwege het prijsverschil.
Ik denk dat beuken een betere keus is dan lariks: beuken is traditioneel de keuze voor werkbanken in Europa. Maar ja, het hangt natuurlijk van je budget af, echter je keuze voor Benchcrafted is zeker ook niet de goedkoopste....(wel een van de mooiste).


Kortom: beuken is ook met gewoon, maar scherp, geredschap geen behelpen - in tegendeel, ik denk zelfs makkelijker om het mooi te krijgen dan zachter hout - als ik eens iets maak in grenen is het altijd erg moeilijk strak, scherp en splinter vrij te werken - in de meeste hardhout soorten gaat het veel makkelijk een goed resultaat te verkrijgen.


Goed weekend!


Gr. Guido

Ha Guido,

Wederom bedankt voor je reactie.
Super om te horen dat beuken zo goed te bewerken is. Then beuken it is :)
Ik ga zometeen eens zoeken naar die PDF, lijkt me super handig om als "rode draad" aan te houden.

Kan niet wachten tot ik hiermee kan beginnen. Maar het nadenken erover is ook al fijn!
Straks lekker klommelen op m'n eigen gemaakte werkbank :cool:

Wat ik me wel nog even afvroeg -en dat kon ik volgens mij nergens op je foto's zien- is hoe jij die schuinte bovenaan bij de "leg" hebt gemaakt. Ik was al aan het denken om een soort frame te maken voor m'n bovenfrees, maar wellicht dat er een makkelijkere oplossing voor is?



Atmoz, misschien een beetje gekke opmerking; bij Ikea koop je een beuken werkblad van bijna 4 cm dik en 1,86 m lang voor 79 euro.
Als je er 2 koopt dan zaag je de tweede door, verlijm het met de eerste en maak je een wat breder werkblad en van de rest maakt je een prima rand om je werkblad en je bankschroef. (althans het houten deel dan natuurlijk)
Is misschien minder leuk dan zelf een werkblad zagen en verlijmen maar voor nog geen 160 euro een volledig beuken blad is natuurlijk wel lekker voor de portemonnee.
Wat Guido zegt; beuken is meestal de keus voor een werkblad omdat het heel rustig stabiel hout is, dus daar kan je niet verkeerd mee gaan, krijg je geen spijt van.
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10202446/

Thanks voor de reactie en het meedenken Willem.
Maar helaas is alleen de bovenste laag (3.5mm) beuken, de rest is spaanplaat.


Grtz,

Atmoz
 

Atmoz

Actieve deelnemer
En als alternatief voor een Benchcrafted tail vice vind ik de HNT Gordon Tail Vice een goede. David Barron heeft m, Tom Fidgen in zijn school. Lijkt me praktischer dan iets met een groot wiel of hendel & ze lijken redelijk betaalbaar (135 tot 174 euro, zoiets). Zie hntgordon.com.au

Hallo Bert,

Dat ziet er inderdaad goed uit. Maar dan wel voor op de kopse kant van m'n werkbank. Aan de voorkant moet écht die Benchcrafted komen, veeeeel te mooi om niet te hebben :rolleyes:
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Atmoz; vroeger was het massief bij Ikea maar je had m'n bericht al gelezen voor ik het verwijderd had.
Ze hebben trouwens wel massief eiken bij Ikea zag ik voor 119 dus loopt het wat meer op
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70273799/
ik zag beuken planken op mp 250 bij 35 en 5 cm dik voor 25 per stuk, dus 4 planken en je maakt een mooi blad.
http://www.marktplaats.nl/a/doe-het...23389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=15

Ah, ik zie het inderdaad, de reactie is er niet meer :p
Maargoed, ze hebben het dus wel... (Had zelf al niet meer verder gekeken daar).

Die beuken planken klinkt goed, alleen hoe bedoel je dat met die 4 planken? 2 op elkaar, en 2 naast elkaar? Is dat niet wat dik dan, 10cm? En is dat stevig, gewoon "recht" op elkaar gelijmd? Dan ziet er in het midden toch een breuklijn die makkelijk kan scheuren/uit elkaar gaan, of valt dat mee? (Er zit natuurlijk lijm tussen alle delen, maar toch).

Of begrijp ik je niet helemaal goed?

Thanks voor het meedenken (allemaal) trouwens!! :D
 

Atmoz

Actieve deelnemer
ik ga deze even volgen :)
kom vast nog wat leuke ideeën tegen

:cool:

Ik heb er in ieder geval veel zin in!


Ik denk niet dat het hout lariks is, maar essen.

gr john

Hmzz, ok. Tja, ik hoorde de man in de houthandel (BE) waar ik gisteren ben geweest ook al twijfelen (weet niet meer wat hij eerst dacht) maar erna kwam ik dus met Lariks.

Hoe dan ook: het gaat sowieso geen Lariks worden. Beuken vind ik veel mooier.

Wie weet welke houtsoort wordt gebruikt bij de Workbench van Fine-Fools? (zie onderstaand filmpje)
https://www.youtube.com/watch?v=3pfm6URciYc

Is dat ook toevallig beuken? Wat een prachtkleur in ieder geval :eek:
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
U roept, wij vinden. Het hout is "hard maple”. Volgens google is dat Suikeresdoorn in het Nederlands. Klik hier voor een PDF met uitleg en plannen en hier voor de link naar de pagina van Fine-Tools.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.