De fiets van gras...

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
... want bamboe is een grassoort!

Zoals sommige van jullie al hadden gezien ben ik bezig met het bouwen van een fiets uit bamboe.
Dat wil zeggen, ik hoop er volgende week op te fietsen.

Het bouwproces heb ik bijgehouden, bij deze een verhaaltje van foto's:

























In het kort:

Bamboe stukken op stalen donordelen van een normale fiets. Met epoxy aan elkaar gekleefd voor eerste hechting. Vervolgens met touw ingewikkeld, dit doordrengt in epoxy. Dit twee lagen, vervolgens glad geschuurd. toen een mengsel van epoxy met zaagsel als 'pap' erop, dit weer gladgeschuurd. Inmiddels bezig met de laatste aflaklaag van gladde epoxy met en snufje UV-blocker erdoor.

Voor de opbouw van de fiets: achterwiel met vaste overbrenging en een terugtraprem. Geen versnellings- en remkabels dus. Een standaard zadel, crank van campagnolo en een stuur van een bamboepaal (versterkt met epoxy en glasvezel).
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ja dat ziet er mooi uit en dat zal allemaal wel naar wens functioneren.
Alleen: zo te zien maak je de voorvork ook van bamboe. Vanwege de trillingen en de op te vangen klappen van het voorwiel ben ik wel benieuwd of dat materiaal in die functie straks sterk genoeg is.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Mooi projectje hoor :)
Een klein vraagje? waar laat jij de motor voor de trapondersteuning? Je weet toch dat ze in de TOUR tegenwoordig heel streng zijn.
Ik ben nu al een volger.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Bedankt voor jullie reacties!


Ja dat ziet er mooi uit en dat zal allemaal wel naar wens functioneren.
Alleen: zo te zien maak je de voorvork ook van bamboe. Vanwege de trillingen en de op te vangen klappen van het voorwiel ben ik wel benieuwd of dat materiaal in die functie straks sterk genoeg is.
Correct. Wat ik heb gedaan is de bestaande voorvork 8cm overhouden, daar de palen IN gestoken. Zo is er veel ondersteuning bovenop. de lugs, ofwel stalen inserts voor het voorwiel zijn in die palen gestoken. Alles weer verstevigd met touw en epoxy. Ik hoop dat het inderdaad sterk genoeg is, in de lengterichting kan bamboe zeer veel hebben.

Mooi projectje hoor :)
Een klein vraagje? waar laat jij de motor voor de trapondersteuning? Je weet toch dat ze in de TOUR tegenwoordig heel streng zijn.
Ik ben nu al een volger.
Haha. er zitten genoeg kamertjes in bamboe waar het een en ander aan doping kwijt kan :)
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Wat ik heb gedaan is de bestaande voorvork 8cm overhouden, daar de palen IN gestoken. Zo is er veel ondersteuning bovenop. de lugs, ofwel stalen inserts voor het voorwiel zijn in die palen gestoken. Alles weer verstevigd met touw en epoxy. Ik hoop dat het inderdaad sterk genoeg is, in de lengterichting kan bamboe zeer veel hebben.
:):):)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ontzettend leuk !
Wat ik jammer vind is dat de wikkelingen erg slordig overkomen (vooral op de laatste 2 foto's) ik zou hier meer aandacht aan besteden om een laatst laag strak en gelijkmatig te wikkelen, dat maakt het geheel wel af
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Ontzettend leuk !
Wat ik jammer vind is dat de wikkelingen erg slordig overkomen (vooral op de laatste 2 foto's) ik zou hier meer aandacht aan besteden om een laatst laag strak en gelijkmatig te wikkelen, dat maakt het geheel wel af

Hallo Toxiq,

Inderdaad, op de laatste twee foto's ziet het er erg rommelig uit inderdaad. Echter dit zijn de ruwe vormen. Ik heb ook geprobeerd zo constant mogelijk te wikkelen.
Na het gladmaken met het 'papje' en het opschuren is er een aantal lage blanke epoxy over gekomen, dit laat het touw erg mooi naar voren komen.
Ik wil snel een foto posten van het eindresultaat. Ik hoop dinsdag een proefrit te maken :)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Update:

Op deze prachtige dag in het Nederlandse fietswereldje (TOM _/-\o_ ), ook een update over deze fiets.


Afgelopen donderdag de fiets geschuurd en in een laatste laag epoxy met UV blocker gezet.
Vanavond maar eens grotendeels afgemonteerd!



















Ik ben best trots O+


In principe moet alleen nog de ketting erop, en dan is het fietsbaar!
Puntjes ter aandacht:
- voorzijde. De twee voorvorken liggen niet in 1 lijn, hierdoor moet het wiel er onder een bepaalde hoek in gezet worden. De bamboe en verbindingen zijn nu te stijf om hier iets aan te kunnen doen.
- Het stuur. Zoals sommige van jullie al wel denken, voldoet het stuur denk ik niet. Ik heb een paar rondjes door de straat gereden, en hierbij voel je het stuur een beetje doorbuigen als je er kracht op zet. Ik vertrouw het niet helemaal. Dit zou ik willen vervangen door een normaal fietsstuur, waar ik er drie van heb liggen. Maar deze zijn w.b.t. vorm niet echt mooi. Ga hier aankomende week wel even naar kijken.


Dat was het wel verder. Het achterwiel past perfect, en als ik het zo inschat is de kettinglijn recht :*)


Tot de volgende!
 
P

Pel

Guest
Je zou het stuur eventueel van essenhout kunnen maken?

Groet Pel.
 

Joerai

Actieve deelnemer
28 jan 2015
39
0
Je zou het stuur kunnen vervangen voor een houten stuurtje, die kan je met alle fixie-projectjes tegenwoordig wel op internet bestellen (bij Aliexpress volgens mij ook wel voor een goed prijsje). Of je maakt zelf wat, dat doet de fiets nog meer eer aan!

Ik vindt hem erg mooi geworden! Gaaf project. Ik zou er alleen voor gekozen hebben om hem af te werken met sportievere stalen trappers en een bruin leren zadel van brooks o.i.d. ik denk dat hij daar nog mooier van wordt! Maar dat is slechts mijn nederige mening :)
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Je zou het stuur kunnen vervangen voor een houten stuurtje, die kan je met alle fixie-projectjes tegenwoordig wel op internet bestellen (bij Aliexpress volgens mij ook wel voor een goed prijsje). Of je maakt zelf wat, dat doet de fiets nog meer eer aan!

Ik vindt hem erg mooi geworden! Gaaf project. Ik zou er alleen voor gekozen hebben om hem af te werken met sportievere stalen trappers en een bruin leren zadel van brooks o.i.d. ik denk dat hij daar nog mooier van wordt! Maar dat is slechts mijn nederige mening :)
Het stuur komt goed! En inderdaad stalen trappers en een bruin zadel passen er erg mooi op. Maar ik wil het ook realistisch houden, hij zal elke dag gebruikt worden dus in dat opzicht is het zaak om de 'jatbaarheid' zo laag mogelijk te houden :)

Wel komen er nog spatborden op en een kettingomlijsting.

Mooi geworden!
Kleine vraag: heb je hier nu een gewichtsbesparing mee bereikt?
Pfoe. Ik heb het niet gewogen vooraf. Maar ik denk wel een aantal kilo. Echter hier is het mij niet om te doen geweest.
De donorfiets is een stalen frame dus dat helpt sowieso al niet mee aan het gewicht :)

Simpelste oplossing lijkt mij om een rvs staf in het stuur te plaatsen om daarop vervolgens je bamboe te monteren.
Dit idee heb ik inderdaad ook. Ik heb nog een staf liggen, die ga ik hier in plaatsen en het overige volspuiten met epoxy.

Lugs zijn de manchetten waar de hoofdbuizen mee aan elkaar gesoldeerd worden. Die uitvaleinden aan (voor- en achter)vork waar de wielassen in komen heten patten.

Bedankt :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.