Meer praktische zelfbouw Powerhub in wording.

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
3x2,5mm² en 3600 watt gaat met een Festool Plug-it niet lukken. Dat is ook de rede dat de Kapex en de OF2200 een vast snoer hebben. Die trekken 2000 watt, en de Plug-it kan maximaal 1600 watt aan.
Bovendien is de Plug-it niet geaard.

Kijk voor 16A stekkers die je onder belasting kunt gebruiken naar Neutrik Powercon stekkers:

http://www.neutrik.com/en/audio/powercon/powercon/powercon-true1/

Onder andere verkrijgbaar bij Conrad en Bax-shop.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
je zou ook een klein freesmalletje kunnen maken voor de stopcontacten.

eerst een gat boren dan de mal erop en met kopierfrees netjes langs de mal.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Leuk project, ben benieuwd naar het resultaat. Maar ik zag dat je er vijf zekeringen van 15A in gaat bouwen, of heb ik dat verkeerd begrepen? Zelf zou ik voor een 16A trage zekering gaan en dan een voor alle stopcontacten in de hub. Apart afzekeren heeft in mijn ogen niet zoveel nut. Het probleem is dan dat je theoretisch 5x 15A kan trekken wat veel te veel is voor je snoer en de groep waar je op zit (is meestal 16A afgezekerd)
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Leuk project, ben benieuwd naar het resultaat. Maar ik zag dat je er vijf zekeringen van 15A in gaat bouwen, of heb ik dat verkeerd begrepen? Zelf zou ik voor een 16A trage zekering gaan en dan een voor alle stopcontacten in de hub. Apart afzekeren heeft in mijn ogen niet zoveel nut. Het probleem is dan dat je theoretisch 5x 15A kan trekken wat veel te veel is voor je snoer en de groep waar je op zit (is meestal 16A afgezekerd)

een trage zekering is in combinatie met de kemo master slave schakeling geen slim plan, deze kan maximaal 16+A aan voor maximaal 1 seconde. daarom heb ik voor supersnelle zekeringen gekozen. ik brand liever elke week een zekering door dan 1 keer in het jaar zon master slave schakeling. tevens heeft het idd geen zin om elk stopcontact apart te zekeren, 1 zekering bij de voeding is genoeg om alle combinaties te zekeren.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De waardes om af te zekeren moeten steeds verder oplopen als je verder in de keten komt. Op een 16A groep is het dus zinloos om ook 16A in jouw kast te zekeren. Dan is het een wedstrijd tussen wie de snelste is, daar wordt het niet veiliger van.

Zin heeft het ook niet om de afzonderlijke kanalen te zekeren, tenzij de waardes lager liggen. Bij twee kanalen bijvoorbeeld 2x10A, dan sta je maximaal 10A per kanaal toe, en zal bij teveel belasting de volgende zekering, namelijk die van de groep eruit gaan.

Beter is denk ik om de totale kast op 15A te zekeren. Dat heb ik met mijn master/slave kast ook gedaan, zodat ik onafhankelijk van de groepszekering kan werken. Om te voorkomen dat de zekering er telkens uitvliegt is gezond verstand ook nog altijd handig.

Voordeel van 1A lager zitten is dat je de zekering gewoon traag kunt nemen, een snelle zal er nog uit kunnen gaan bij het opstarten van machines, die dan een piek vragen. Met een stofzuiger van 1400 watt en een afkortzaag van 2000 watt zit je nog niet aan de max, maar bij opstarten kunnen ze een snelle zekering er toch uit laten klappen.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
Dat wordt in mijn geval even heeeeeeeel goed zoeken naar de specificaties van de master/slave in de CTL Mini. Die was ik namelijk van plan te gebruiken bij zagen, frezen en osscileren.
Enfin, wel weer iets geleerd. Ik ging er eigenlijk vanuit dat 16A FF snel 'eerder' zou inspringen dan de 16A B karakterisiek in de meterkast. Ik begrijp dat het in mijn geval beter is om 15A af te zekeren. Maakt het dan nog verschil (ja, anders bestonden ze niet) of ik zeer snel, snel, traag of zeer traag neem?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik zou voor traag gaan. Dat is afdoende. De CTL heeft gelukkig het voordeel dat die vertraagd opstart, dus de piek is kleiner.
Dan wordt het risico dat je overbelast gelukkig ook kleiner. Dat levert geen probleem op.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
OK, keuze gemaakt; Niet elke stopcontact apart afzekeren, misschien later 1 zekering voor de hub als geheel maar eerst zonder. Mooie RVS boutjes en moertjes inmiddels ook bijeen gegrabbeld in de lokale bouwmarkt. Gaten boor spulletjes zijn inmiddels besteld en verwacht ik eind deze week en dan kunnen we eraan beginnen :D. Ik ga voor de 'frees'-optie. Nooit eerder zo gedaan dus dat wordt spannend :eek:, ik zal klein beginnen.
De kabel (nu nog 26 meter) ga ik 2 meter inkorten en dat stuk gebruik ik 'vast' aangesloten om van de hub naar de stofzuiger te gaan.
Indien nodig kan ik de extra lengte gebruiken om de kabel van ofwel de stofzuiger danwel die van de hub te verlengen al naar gelang de situatie.
Dan nog de vraag hoe de stopcontacten aan de binnenzijde af te schermen van de kabel; Ik had gedacht dat met een kunststof plaat te gaan doen in plaats van hout.
Voorlopig blijft dat zo al denk ik dat de plaats uiteindelijk wordt vervangen door een stukje ABS kunststof.
 

JTG

Nieuw lid
12 jun 2016
16
0
Vandaag begonnen met de gaten in de systainer, het viel al bij al niet tegen.
Eerst even een malletje gemaakt op papier:
IMG_4086.jpgIMG_4087.jpg
Daarna overgenomen op de systainer en met een 2mm boortje wat referentiepunten geboord, ook voor het neon lampje:
IMG_4091.jpg
Toen aan de slag met een speedboortje voor het eerste, grove gat. Ik heb twee soorten speedboortjes geprobeerd, deze werkt uiteindelijk het beste:
download.jpg
Door de puntjes aan weerskanten maak je een mooie groef zonder dat de boor er direct 'doorheen' schiet.
Daarna met een klein freesje de randen net zover afgeschraapt tot alles mooi past;
IMG_4092.jpgIMG_4094.jpgIMG_4093.jpg
Tot zover, morgen weer een dag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.