Wat voor excentrische schuurmachine raden jullei mij aan

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb vorig jaar mijn Makita BO5030 vervangen door een Festool ETS 125 omdat ik met de Makita last van mijn polsen had. Met Festool heb ik dat niet meer, ook niet na lang schuren.
Tweede belangrijk pluspunt van de Festool vind ik het Plug-It stekkersysteem. Bij het opbergen of wisselen zit er geen snoer in de weg (en kan het ook niet beschadigd raken door te kort plooien). Snoer en stofzuigerslang heb ik samengebonden wat ook comfortabeler werkt. Bovendien hebben bij Makita verschillende machines een verschillende diameter aansluiting voor stofzuiger waardoor je telkens de geschikte adapter moet gebruiken.
Je betaalt wat meer, maar je krijgt meer machine en meer gebruikscomfort in de plaats.
 

celestron

Actieve deelnemer
13 jan 2015
25
0
Ik heb ook een bosch blauw gex 125-150 en ben daar ook heel tevreden van. Weinig trillingen en goed resultaat. Ook dat je de schuurplaat maat kan wisselen vind ik handig als je eens kleiner oppervlak wil doen dan ligt hij wat handiger in de hand.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb een paar jaar geleden van ruw gezaagd hout enkele werkstukken gemaakt.
Daarvoor moest ik wel alle planken eerst schuren.
Ik heb toen een Rotex 150 aangeschaft, en heb daar nog geen seconde spijt van gehad.
Het is een zware machine, maar hij schuurt als een tierelier.
Om veel af te nemen grof papier erin en t vliegt eraf.
Begon wel eens met korrel 24, en met sommige werkstukken eindigde met korrel 320, mooi glad om in de olie te zetten.
Het is even een uitgave, maar die machine die is zo machtig goed.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hier ook een Rotex 150, zéér tevreden over.
Dat ding is een beest en schuurt letterlijk alles.
Ik gebruik nu ook het schuurpapier van Ecotools, scheelt een pak in prijs en ik merk nauwelijks verschil :)

Je kan eventueel opteren voor de Rotex 125, voor het geval je later misschien nog een (lichte) ETS 125 zou bijkopen.
Deze kan je makkelijk met 1 hand bedienen en ik gebruik deze om te eindigen :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jammer dat mr. Yori niet meer reageert en verder ik gaat op het draadje, zo is de lol van iemand van advies voorzien er snel af (zie dit helaas wel vaker voorbij komen de laatste tijd)
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Hoewel ik niet de topic starter ben, volg ik dit draadje met heel veel interesse.
Heb na ruim 10 jaar afscheid moeten nemen van mijn groene bosch en hoewel ik slechts af en toe schuur wil ik toch graag een nieuwe en goede machine.
Voor mij is een festool helaas niet binnen het budget, anders had ik het wel geweten, dan was het een rotex 125 geworden.

Het meest wordt de machine gebruikt voor verflagen af te schuren in woningen.
Dus blijf maar komen met de tips....
 

Atmoz

Actieve deelnemer
De tips zijn in principe al gegeven:

Als je een zeer goede -enigszins betaalbare- machine wilt kun je bijvoorbeeld een Bosch GEX 115-125 halen :cool:
En als je nog meer wilt uitgeven neem je een Mirka of een Festool :eek:

[edit]

En je zegt het eigenlijk zelf al: je Groene Bosch (ben ik zelf geen fan van) heeft het al 10 jaar!!!! uitgehouden.
Hoe lang denk je dat zo'n Blauw Bosch het bij jou uit houdt? :D (ja, ik ben écht super content met mijn machine, valt 't op? hahaha)

Greetz,

Atmoz
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hoewel ik niet de topic starter ben, volg ik dit draadje met heel veel interesse.
Heb na ruim 10 jaar afscheid moeten nemen van mijn groene bosch en hoewel ik slechts af en toe schuur wil ik toch graag een nieuwe en goede machine.
Voor mij is een festool helaas niet binnen het budget, anders had ik het wel geweten, dan was het een rotex 125 geworden.

Het meest wordt de machine gebruikt voor verflagen af te schuren in woningen.
Dus blijf maar komen met de tips....

verflagen afschuren of opschuren? indien je je afschuurt zou ik niet twijfelen en alles op alles zetten om een rotex te kopen. voor opschuren is een ets principe al genoeg. het afschuren kost veel kracht en schuurwerk voor een apparaat, dan is iedere hulp welkom. paar weken geleden zag ik een filmpje op instagram, daar liet iemand zien hoe een rotex 150 een blok hout mat verf kaalschuurde. matter of seconds... daar kan zelfs mijn verfkrabber niet tegenop.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ik vraag me af hoe vaak je binnen alles kaal moet maken? Schilderen van kaal hout kost je veel tijd meer wat goed vast zit opschuren en plamuren waar nodig. Rotex fijne machine maar als de machine kantelt op smal lijstwerk moet je plamuren. Er zit natuurlijk een gewone excenter in. Maak een goede afweging.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
246
3
Merendeel is het af en opschuren van kozijnen en meubels tafels/stoelen en kasten.
Is een rotex 90 dan aan te bevelen, of de 125?

De 150 lijkt me te groot en zwaar voor deze klussen.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil binnenkort ook een excentrische schuurmachine kopen. Ben alleen aan het twijfelen tussen een rotex 125 en 150. Ik overweeg naar de 125 te gaan ivm omdat je dan beter in hoekjes kan komen. hoe is de ervaring van de rotex 150 gebruikers hiermee en het gewicht van de machine?

Bedankt!
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Merendeel is het af en opschuren van kozijnen en meubels tafels/stoelen en kasten.
Is een rotex 90 dan aan te bevelen, of de 125?

De 150 lijkt me te groot en zwaar voor deze klussen.

dan zou ik voor de 90 gaan. Als het echt vooral meubels en kozijnen zijn heb je daar meer aan, ook omdat je daar een driehoek op kan zetten. Met de 125 zou het ook lukken maar is wel aan de grote kant daarvoor en er kan geen driehoek op.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik wil binnenkort ook een excentrische schuurmachine kopen. Ben alleen aan het twijfelen tussen een rotex 125 en 150. Ik overweeg naar de 125 te gaan ivm omdat je dan beter in hoekjes kan komen. hoe is de ervaring van de rotex 150 gebruikers hiermee en het gewicht van de machine?

Bedankt!

Met de RO125 of 150 kom je nergens in de hoeken :)
Heb mijn Rotex al zo'n 6 jaar denk ik en ben er nog steeds zeer tevreden over.
Het is geen lichte machine.
De rotex-mode icm met bv K40 is wel wat intensief, maar zéér efficiënt.

Als je louter wil opschuren van meubels dan zou ik ook eens kijken naar de ETS150 :)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Met de RO125 of 150 kom je nergens in de hoeken :)
Heb mijn Rotex al zo'n 6 jaar denk ik en ben er nog steeds zeer tevreden over.
Het is geen lichte machine.
De rotex-mode icm met bv K40 is wel wat intensief, maar zéér efficiënt.

Als je louter wil opschuren van meubels dan zou ik ook eens kijken naar de ETS150 :)

Dank voor je reactie.

Ik heb de DTS400 en wil 1 zwaardere machine erbij en waarbij ik zo'n groot mogelijk deel van schuurwerkzaamheden afdek.
Waarvoor ik hem nu wil gebruiken: het weg schuren van verf op boeidelen ,reparen en afwerken. Het afwerken van deuren. Het glasschuren van douglas. Dat zijn best wat m2.

Ik denk dat, dat prima gaat met een RO-150 of ETS150/5 alleen als je later besluit om later nog nog een andere machine erbij te kopen is de ETS150/5 een slechte keus. de RO-150 is een (te) zware en grote machine dus je bent nergens met hoeken/ niet horizontaal werk. Een compromis zou de RO-125 zijn.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De DTS400 kan je gebruiken voor de hoeken, het schuuroppervlak van de RO150 is groter, dus zal je sneller grote(re) vlakken kunnen opschuren :)
Het zijn wat afwegingen :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Koop de duurste Makita vlakschuur, die is ook excentrisch en kom je ook mee in de hoeken.
Geschikt voor Velcron maar ook met klemmen voor papier van de rol, da's lekker goedkoop als je veel schuurt.
Of als je heel veel groot werk doet een bandschuurmachine met papier met een fijne korrel, niets gaat sneller dan dat.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.