Dewalt dw701

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb de aeg vd week op het marktplein gezien. En serieus getwijfeld om te bieden zelfs, maar was te enthousiast over deze zaag, met name door de inwendige telescoop waardoor ik ruimte bespaar, en wilde liever een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:

Berken

Nieuw lid
14 mei 2016
7
1
Ridderkerk
geleiders schoonmaken en evt ontroesten en opnieuw calibreren
Ik neem aan dat er geen speling in de geleiders zit of machine zit
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Got it  dws778

Net binnengekregen via MasterTools, die overigens dik 100 euro goedkoper was dan ToolNation..




Gave machine.

Hoezo ben je toch voor de 778 ipv de 774 gegaan. Is qua prijs nogal een stap. (ik ben namelijk ook op zoek naar een afkortzaag, met hetzelfde budget als jij origineel had).
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@Wim01, eigenlijk om 2 redenen.

De eerste reden was dat ik erachter kwam dat ik toch liever binnen wil zagen (ik heb een mooie lange garage waar ik nu een zaagstation om de dws778 heen ga bouwen, zodat ik aan beide kanten 2,5 meter planken kan afkorten), en ik meende op de website van DeWalt gelezen te hebben dat de stofafzuiging op de dws778 beter geregeld is dan de dws774, maar dit is puur op letters gebaseerd, en niet op ervaringen.

Ik heb het vandaag getest met mijn nieuwe Starmix stofzuiger erop, en het lijkt aardig veel stof tegen te houden (niet alles, maar ik maak nog een opvangbak achter de zaag).

Daarbij was mijn eis dat de zaag zo ver mogelijk tegen de muur aan kan staan (helaas hebben de DeWalts de stofafzuiging achterop zitten waardoor je alsnog je stofzuigerslang moet meerekenen maar het scheelt toch met een uitrekbare). Dit heeft de DWS774 ook, dus was geen heikel punt.

Als 2e en voornaamste reden had ik dat ik, als ik toch een behoorlijk bedrag uitgeef voor een afkortzaag, ik ging twijfelen tussen 210mm en 250mm, bij 210 kan je tot ongeveer 6cm diep zagen, wat ik voornamelijk doe met steigerhout, maarrrrrrr in de toekomst ga je vast ook balken zagen met deze machine, en met een 250mm blad (dws778) kan je tot 8/9cm diep zagen, dat is echt wel een verschil. De dws778 heeft overigens ook een vermogen van 1850 watt tegen 1600 van de dws774, al zal dit in de praktijk weinig verschil maken.

Ik zie de DWS778 als dezelfde zaag als de DWS774, maar net wat meer opties en iets beter geupgrade.

Overigens even los van het dws774/dws778 dilemma, is de geleiding van de graden (90 graden, 45 graden etc) zo ziekelijk strak afgesteld, dat het echt een wereld van verschil is met de Einhell afkortzaag die ik had waarbij ik na 2 planken zagen weer een mm verschoven was van 90 graden naar 89 of 91 graden.
Ik denk dat de dws774 deze strakheid ook wel hanteert, echt een DeWalt ding.

Nog een kleine tip, bij MasterTools was de dws778 echt aanzienlijk goedkoper dan bij andere websites, voor 525 inclusief had ik hem, dus 200 euro meer dan voor de dws774, je mist dan alleen een jaar garantie die ToolNation bonus doet.

Ik weet voor mezelf dat ik de goede keuze gemaakt heb, maar denk dat een dws774 ook perfect is hoor, alleen ik vond het zaagblad net te klein.
Ik denk dat als je hetzelfde budget hebt als ik oorspronkelijk voor ogen had, je of voor jezelf de beslissing moet maken een maandje door te sparen (mits je werkt), of je lekker voor de dws774 moet gaan. Is vast ook een superzaag.

Het probleem met keuze in afkortzagen is dat het zo supermoeilijk is, er zijn zoveel verschillenden, ik heb me zeker 2 maanden georienteerd. Ik heb goede ervaringen met DeWalt, maar ging voor steeds duurdere modellen kijken en uiteindelijk belandde ik in het Festool segment waarin ik me helemaal niet wilde bevinden. Ik zat serieus te kijken naar een Kapex (ook 2e hands maar dan had ik toch liever een nieuwe DeWalt) van 1300 euro, belachelijk als ik nu naar mezelf kijk. Deze DeWalt kostte de helft dan wel eenderde van die prijs en is een supermachine qua strakheid, zelfde zaagblad, nagenoeg dezelfde opties, schaduwlijn verlichting ipv lasers die telkens bijgesteld moeten worden en een redelijke stofafzuiging. Ik heb de goede keuze gemaakt voor mezelf!
 
Laatst bewerkt:

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Dank voor je uitgebreide toelichting. Ik denk dat ik DWS774 vanavond ga bestellen. Mocht ik sporadisch een keer een dikke balk hebben dan pak ik de handzaag:)
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Of van twee kanten bezagen met de dws774 ;-)

- - - Updated - - -

Die aeg op marktplein is ook niet verkeerd overigens, misschien kan je die voor een warm prijsje overnemen..
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Hier nog een meelezer, het blijft een lastige afweging inderdaad met zoveel keuzes. Ook ik overweeg een wat steviger zaag voor de dikkere balken die ik komende jaren vast wel tegen ga komen... DeWalt en Makita zijn merken die ik daarbij ken en overweeg (vooral tweedehands) maar het kan dus ook wel lonen om naar andere merken te kijken?
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ik heb al mn zaagmachines van DeWalt, op een Einhell na. Vind ik gewoon mooi staan en het is allemaal kwaliteit.

Ik heb het idee dat het vastzet systeem in graden van DeWalt echt niet beter kan, maar weet alleen van de winkel dat ik dit systeem van Metabo wat minder accuraat vind.

Verder zijn alle afkortzagen in de prijsklasse vanaf 500 euro (nieuwprijs) volgens mij echt wel haaks en accuraat, anders zou het het prijsverschil met bv een Parkside, Topcraft of Einhell niet godd kunnen praten. Zou persoonlijk niet zon probleem hebben met een ander merk, alleen ik heb bewust voor integrale geleiders gekozen zodat ik hem tegen de muur kan zetten, en hier heeft DeWalt meer keuze in dan Makita.
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Ik heb gisteren de dws774 ontvangen. Stuk beter dan mijn tweedehands ferm, zaagt een stuk soepeler en netter. Mijn reden voor dewalt is de goede reputatie, interne geleiderails en prijs.

Enige wat ik mis, ik dacht dat deze dat had, is de mogelijkheid om de zaagdiepte in te stellen, die had mijn ferm wel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
...
Enige wat ik mis, ik dacht dat deze dat had, is de mogelijkheid om de zaagdiepte in te stellen, die had mijn ferm wel.

Gefeliciteerd met deze mooie zaag! Goed blad erin en gaan met die banaan (ga er even vanuit dat er net zo'n k.. zaagblad in zit als in de zaagtafels van Dewalt).

Als ik goed naar de constructie kijk is het volgens mij inherent aan de interne geleiders dat je geen zaagdiepte in kunt stellen.
Immers de geleiders scharnier mee omlaag en dus zou je bij een dieptevergrendeling een toenemende zaagdiepte krijgen wanneer je deze blokkeert/begrenst.
Ik verwacht dus dat alle zagen met interne geleiders deze functie niet hebben.
Overigens heb ik nog niet veel afkortzagen gezien die dat heel nauwkeurig doen maar voor bouwkundige constructies als een halfhoutverbinding kan het wel heel makkelijk zijn.
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
Dank je. Het blad lijkt ok, maar zal zien als het echt ga gebruiken.
Is ook niet zo erg vd zaagdiepte, het betekent dat ik een reden heb voor een invalzaag :)
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik heb toch maar de DWS778 besteld, dinsdag zal ik hem ontvangen. Met de 5% extra vakantiekorting was ik 483 euro kwijt en zo goedkoop heb ik hem nog niet eerder gezien. Is het aan te bevelen om een ander zaagblad te monteren? Of levert Dewalt een redelijk blad mee?
 

Wim01

Actieve deelnemer
2 mrt 2016
43
11
Leiden
DAt is een goede deal.
Ik vind het blad van mijn 774 prima. Ik zou dit blad gewoon proberen en als het niet bevalt is een nieuwe snel besteld.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Volgens mij heb ik een CMT 285.060.10M op mijn DWS778 en dat blad is een stuk beter dan het bijgeleverde blad. Op Amazon.de is het blad veel goedkoper dan in Nederland.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.