Dewalt dw701

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Mannen, ff advies..

Heb nu een einhell radiaal/afkortzaag met trekfunctie, maar gebruik hem vaak en krijg het idee dat ie niet erg haaks is (over een meter vaak 1 mm verschil op kopzekant. Hij klikt wel in 90 graden, maar zit toch wat beweging in en is gewoon niet erg zuiver.

Nu had ik mn oog laten vallen op de dewalt dw770/dw777 (kosten tussen 3 en 400 euro nieuw) omdat de dw's goed bekend staan qua betrouwbaarheid en nauwkeurigheid (weinig poespas veel kwaliteit).. Echter kan nu een 2e hands 701 voor 175 euro kopen. Ik ken de dw701 niet, is dit de voorloper van de 770/777? Wat zijn de verschillen? Is hij nauwkeurig voor regelmatig werk met steigerhout? Tussen welke jaren werd de 701 geproduceerd? Is 175 euro een goede prijs? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Kwaliteit zaagblad ken ik niet maar moet vast een nieuwe op.
 
Laatst bewerkt:

elmo 45

Actieve deelnemer
25 mrt 2016
73
3
Noord Holland
Hallo BasRonin,

Ik heb er jaren 1 gehad fijne machine. Ik mis hem soms nog wel (is bij inbraak gejat). In zover ik weet was bij de iets duurdere
het toerental regelbaar.Dit was vooral fijn bij aluminium en kunststof. Verder goed in stelbaar en na stelbaar. De afzuiging en de aanslag was bij zijn voorganger (ELU) wel beter en misschien door de bank genomen iets degelijker maar dat kan ook elu sentiment zijn.
Als je veel steiger hout zaagt hier een goed blad voor kopen. En een fijnere voor het fijnere werk. (negatieve tand voor aluminium).
Als de machine er netjes en heel uitziet en er geen spelling op de bewegende delen zit. Waarom niet. Een nieuwe kost het dubbele.

Groet.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Nieuw kom ik ze dus niet meer tegen.. Of zijn dat gewoon de dw770/777's?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ja, nieuw zijn dat nu de modellen. Meer vermogen en verbeterde afzuiging. Mijn vader heeft de 707 en die functioneerd prima. Nastelbaar en degelijk gebouwd. Alleen de stofafzuiging is matig, alhoewel je een set met 3 aansluitingen kunt kopen, die heeft mijn vader niet, die gebruikt alleen die achter het blad zit.

Je schrijft dat je hem voor steigerhout wilt gebruiken, en daar voldoet die uitstekend voor.

Hou met de leeftijd rekening dat die zeker 10 jaar oud is. De prijs is juist als de staat goed is.
Zoals gezegd kun je de stofafzuigset nog kopen, is dezelfde voor de nieuwe types, maar ook de onderstellen bijvoorbeeld kun je gebruiken. Bovendien zijn de 216mm zagen zeer gangbaar, en ook zeer betaalbaar.

Ik vermoed dat de 701, omdat er een 1 in het type zit, dat deze regelbaar toerental heeft. Dat zou je na moeten kijken.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Thanks for the tips men!

Zou het een superieure machine zijn ten opzichte van een nieuwe einhell 190mm 1500watt zaag?
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Geen ervaring met Einhell, maar Dewalt heeft zéér goede afkortzagen.
Ik zou, persoonlijk, voor de Dewalt gaan.
Mijn 2 nonkels zijn schrijnwerker (al 60 jaar lang!) en beiden hebben een afkortzaag van Dewalt uit hun jongere jaren.
Deze zagen zijn ondertussen al gemakkelijk 40 jaar of ouder.
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
het verschil tussen de 770 en de 777
de DW770 Bevat in vergelijking tot de DW777 geen verticale materiaalklem, geen hulpstukken ten behoeve van stofafzuiging en een ander zaagblad

Technische gegevens DW770
Opgenomen vermogen : 1500 Watt
Afgegeven vermogen : 1100 Watt

Specificaties DW777
Opgenomen vermogen 1800 Watt
Afgegeven vermogen 1100 Watt


en er is ook nog de DWS777

Het klassieke ontwerp van de telescopische afkortzaag is nog verder verbeterd en aangepast aan de eisen van de hedendaagse gebruiker
Nieuwe 1800 Watt motor voor uitstekende zaagprestaties in alle materialen XPS schaduwlijnsysteem zorgt voor een altijd accurate zaaglijn door middel van een schaduw.
Fijnafstelling is niet nodig.
Sterke eenpunts stofafzuiging met Airlock aansluiting (TNO gecertificeerd)
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
De verschillen tussen de dw770 en de dw777 zijn me bekend, maar wat is het verschil tussen opgenomen en afgegeven vermogen eigenlijk?

Stofafzuiging bij een afkortzaag is toch altijd drama, en 1500 watt is voor mij genoeg..
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Kleine edit aan die vraag; waarom neemt dw777 1800 watt op als hij maar 1100 watt geeft.. En de 770 maar 1500 watt opneemt en ook 1100 watt geeft.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Kleine edit aan die vraag; waarom neemt dw777 1800 watt op als hij maar 1100 watt geeft.. En de 770 maar 1500 watt opneemt en ook 1100 watt geeft.
Dat is het product van opgenomen vermogen * elektromotor rendement * mechanisch rendement.
Van de opgenomen 1700 watt wordt dus 1100 watt aandrijfvermogen bij je zaagblad gebracht en de rest is warmte.

De factor afgegeven/opgenomen vermogen geeft dus een indicatie van het totaalrendement van de machine.

Overigens is het totaal niet relevant want die machines hebben bij gebruik van een goed zaagblad toch allemaal meer dan genoeg vermogen, ook de lichtste modellen.
En aangezien een afkortzaag nou niet bepaald veel uren maakt zul je het voor je elektrafactuur ook niet hoeven te doen.

En daar komt nog bij dat het opgenomen vermogen het maximale opgenomen vermogen betreft, dat gebeurt alleen bij vollast.

Kortom, vergelijken op deze waarden brengt je geen stap verder.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Kleine edit aan die vraag; waarom neemt dw777 1800 watt op als hij maar 1100 watt geeft.. En de 770 maar 1500 watt opneemt en ook 1100 watt geeft.
dat is waarschijnlijk een foutje, op een andere site staat de DW770 met 800 watt afgegeven vermogen.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Goeie tips! Thanks. Ik ga denk ik voor een nieuwe 770 of wellicht een 770 met shadowline systeem en zonder speling kliksysteem (circa 70 euro duurder)
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Ja ik zit nu te kijken voor de dw774 die kost maar 330 dat is 30 meer voor een 770 met schaduwlijn en verbeterd kliksysteem. Iemand ervaring met deze?
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Best tevreden is niet superenthousiast .. Wat zijn de nadelen behalve de stofafzuiging?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Ik heb de DW778. Het verschil met de DW770 is dat 778 een groter blad heeft en wel de schaduwlijn. Die laatste zou ik echt niet willen missen. Het zagen gaat veel sneller en nauwkeuriger. Je kunt met de 778 ook dikker hout zagen, maar het ligt aan jouw gebruik of dat meerwaarde heeft.

De stofafzuiging is niet het allerbest, maar ook niet slecht. Er is er maar 1 die dat echt op orde heeft en dat is de Festool Kapex en daar betaal je flink voor. Bij de 778 schiet er stof naar achter en ga een soort opvangbak maken waar het in schiet. Ik heb een Y-stuk voor mijn afzuiging en wil een deel aansluiten op de 778 en de ander op de bak. Dan zou verreweg het meeste stof opgezogen moeten worden.
 

flemishwoodworker

Nieuw lid
2 jun 2016
11
0
Ranst/Belgie
de zaagdiepte (haaks op je zaagblad) vindt ik juist iets te weinig verder werkt het heel goed de stofafzuiging is op drie punten en naargelang hoe je zaagt werkt het perfect. best tevreden is eigenlijk wel enthousiast hoor :)
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Waarvoor gebruik jij hem dan dat het te weinig is? Hij is toch uitrekbaar tot circa 30cm? Meeste planken halen dat wel toch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.