To Festool or not to Festool

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Heb op dit moment een lappendeken aan merken als het op gereedschap aankomt. Veel van mijn gereedschap is ook draadloos en het feit dat ik dus een heel arsenaal aan accu's, gaspatronen en opladers heb is soms wat jammer. Dacht dat het wel mooi zou zijn om alles van een merk te hebben. Daardoor een mooie aansluiting te hebben, uitwisseling van stukken en een uniform opbergsysteem.
Dus feitelijk had ik uitgemaakt dat alles van Festool ging zijn.... Enkel de tacker dan bijvoorbeeld ;) , want daarvoor moest ik naar Bostitsh. En eventueel andere...

Hoe dan ook het idee is er nog. De eerste stap zou zijn de nieuwe bovenfrees. Op dit moment werk ik met een oude Hitachi. Heeft me altijd goed geholpen, maar ook enkel standaard dingen mee gedaan.

Maar dus een Festool bovenfrees. OF101, OF1400, OF2200. Heb daar zo lang naar zitten kijken dat ik in de tussentijd een andere zag de CMT 7E (heb ze hier op het forum ook al gezien al Triton, weet enkel niet of ze 100% identiek zijn).
Hetgeen mij aanstond van de CMT was het feit dat je de diepte ook kunt instellen van onderaf, voor als de frees in een tafel vastzit. En dat ze bij CMT best leuke oplossingen daarvoor hadden.
Dus daar begint het Festool idee iets te wankelen. Aan de andere kant heeft Festool ook een tafel systeem voor meerdere gereedschappen en is het misschien iets mobieler.

Via dit forum zag ik ook het Leigh D4R systeem. En dat ziet wel weer wat interessanter uit dan de Festool VS600. Ook de Leigh FMT ziet er interessant uit.

Nu heb ik al via de zoekfunctie geprobeerd het een en ander uit te vinden, maar "bovenfrees" en "beste bovenfrees" geven te veel resultaten zodat het forum niets weergeeft. En misschien onder het excuus dat er in de tussentijd misschien weer nieuwe producten op de markt zijn kom ik met deze vraag.

Welke bovenfrees zal ik nemen en blijft er dus een kans over om een Festool werkplaats te hebben of blijft het een lappendeken. ;)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat eigenlijk het (standaard) 1e antwoord op zo'n vraag is de vraag wat je er mee gaat doen.
Wil je grote werken gaan uitvoeren op voornamelijk een freestafel, dan pak je een zwaar model. Ben je meer van de sierrandjes en kleinere verbindingen, dan pak je een handzamer model.

Zelf heb ik een frees/zaag tafel staan en zou dus voor een lichter/compacter model gaan. Toevallig heb ik me gisteren op de bouw relatie dagen in Gorinchem nog staan verlekkeren bij de OF 1010. Overigens heeft Festool Tool workshops, wellicht is dat wat voor je. Een avond verschillende modellen en accessoires uitproberen om tot een keuze te kunnen komen. Deze workshop krijg je dan weer vergoed als je een Festool machine koopt.

Tja en wat betreft het merk. Ook dat is weer een persoonlijke keuze, gelinkt aan de openingsvraag icm hoe vaak gebruik ik het en wat heb ik er voor over.
Het is een absoluut top merk, maar daar is de prijs dan ook naar.
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Voornamelijk gaat het afwerking zijn, maar zo nu en dan zijn toch wel wat verbindingen gewenst. Daarmee dat ik zat te kijken naar de bovenfrees in combinatie met een tafel waar deze in plaatst. Los van het feit dat ik voor een vaste freestafel geen plaats heb.

Heb ook naar de OF1010 gekeken, vond het enkel spijtig dat die geen frezen aankan van 12mm.

Qua prijs ben ik de mening, door veel ervaring, dat de aankoop misschien hoog is maar dat door de kwaliteit je het op de lange duur er zeker uithaalt.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
ik vind de festool bovenfrees hardstikke prettig werken. zelf heb ik er geen maar leen deze met grote regelmaat van de buurman

rick
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
dat je buurman zijn gereedschap uitleent. mijn vader was een ouderwetse meester meubelmaker en die riep altijd ik leen nog liever mij vrouw uit dan mij gereedschap ;)

hans
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Het mooie van festool is dat het een systeem heeft waar alles op elkaar is afgestemd, zelf heb ik het gereedschap veel buiten de deur nodig, daardoor kwam ik al snel uit op een CMS grondeenheid met verschillende modules, waaronder die voor een OF1400.
Werkt zeer prettig met instellen van freesjes en het ombouwen om de frees 'normaal' te gebruiken gaat ook vlot. het geheel is van aluminium en dus lekker licht, kortom ideaal voor klussen buitenshuis...

het kost belachelijk veel geld, maar het werkt zo goed dat je niks anders meer wilt ;)
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
volgens mij is hier al zoveel over geschreven op diverse forums, dat men er nooit uit komt. de ene zweert bij Festo en de andere bijv. Hitachi, makita of bosch (blauw)

ik zou zeggen ga gewoon dingen uit proberen, en probeer nuchter na te denken, van hoevaak gebruik ik het, wat eis ik van de machine. en heb je een boom in de tuin staan van het merk euro ja dan wist ik het wel. :D

Hans
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Geertjun; hoe makkelijk stel jij de frees in op het CMS? Helemaal bij sommige frees-sets met contrafrees luistert de afstelling nogal nauw.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb ook een CMS-tafel met modules voor een TS55 en een OF1010. De freeshoogte is van onder de tafel in te stellen. Misschien niet echt optimaal, maar je kan het nauwkeurig instellen. Het werkt als een volwaardige freestafel. Als ik het goed heb begrepen kan je met een module voor de OF2200 de hoogte van boven instellen. Lijkt me iets prettiger maar zou voor mij geen deal breaker zijn.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Ik heb zelf een Hitachi 2000 watt. ; http://www.toolsxl.nl/hitachi-m12v2-bov ... Path=47_86
Ik ga de machine gebruiken onder een freestafel, dus heb ik een sterk model genomen.
Het nadeel: de machine is nogal lomp vergeleken mijn Mannesman, die ongeveer 1100 watt is.

Verder werken 12 mm frezen mooi, maar ze zijn moeilijk te krijgen of ze zijn erg duur vergeleken de 8 mm frezen.

Groeten Rudolf
 
A

Athanor

Guest
De Hitachi kwam in de recente test in Fine Woodworking als beste uit de bus

Fons
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Heb inderdaad gezien op de site dat ze een test hebben gedaan, maar om ze te lezen moet je direct weer lid worden.

Hoe kwam de Hitachi ten opzichte van de Festool uit de test?

Krijg ook een beetje het gevoel dat er twee frezen woorden geadviseerd, dus dan zou je bijvoorbeeld op de OF1010 en de OF2200 uit komen. Denk enkel dat dat een beetje overdreven is.

Het spijtige bij de OF2200 is dat het gatensysteem niet kan gebruiken. Heb daar bij CMT wel weer dingen voor gezien (CMT900). Maar dan komen we dus weer op het feit dat het niet een compleet Festool feestje wordt.
 

WR1944

Oud hout
Er is ook nog de OF1400, een ideale middenweg tussen de OF1010 en de OF2200. Ik gebruik de OF1010 in Holland met 8 mm freesjes, meestal in de CMS en de OF1400 in Amerika met 1/2" freesjes. Dat verschil voel je wel degelijk. En je kan iets grotere freesdiameters aan zonder dat de motor gaat kreunen. Ook de ratel voor de spantang is bij de OF1400 erg prettig.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
WR1944 zei:
Als ik het goed heb begrepen kan je met een module voor de OF2200 de hoogte van boven instellen. Lijkt me iets prettiger maar zou voor mij geen deal breaker zijn.

De hoogte instelling gaat met de OF1400 i.c.m. de CMS ook van bovenaf.
 
A

Athanor

Guest
De Festool kwam er inderdaad als allerbeste uit, maar de Hitachi gaf de beste prijs/prestatie. En dat voor een derde van de prijs van de Festool.

Fons
 

Timmerhans

Actieve deelnemer
27 feb 2010
29
0
Athanor zei:
De Festool kwam er inderdaad als allerbeste uit, maar de Hitachi gaf de beste prijs/prestatie. En dat voor een derde van de prijs van de Festool.

Fons

De beste prijs/prestatie betekend niet de beste prestatie zoals je eerder vermelde.
Festool is duurzamer en het is ook een heel systeem dat ook op andere dingen van festool past.
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Geertjun zei:
De hoogte instelling gaat met de OF1400 i.c.m. de CMS ook van bovenaf.

Hoe werkt dat precies? Heb het niet in de algemene catalogus zien staan. Zal eens op zoek moeten naar meer specifieke informatie.
 

Geertjun

Actieve deelnemer
27 apr 2010
225
21
Holten
Letterlijk overgenomen uit de orginele gebruiksaanwijzing:
Om de hoogte van het freesgereedschap in te stellen mag de hoogte-afstelling van de machine niet vergrendeld zijn.
Plaats de aandrijfkruk op het boorgat van de moduledrager.
Stel de gewenste freesdiepte in door aan de aandrijfkruk te draaien. Eén maatstreep op de schaalring bedraagt 0,1mm - een hele slag 4 mm
U kunt de aandrijfkruk ook van onderen op de hoogte-afstelling aanbrengen.


Als je het mij vraagt werkt het ook gewoon zo met de OF1010
Hopelijk is het een beetje duidelijk zo, anders wil ik wel een keer een foto maken van de opstelling.

Groeten Geert,
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Bedankt voor de overname uit het boek. Geloof dat als je de combinatie hebt dit alles zeer evident is. Voor mij moet ik mij nog een en ander nakijken. Zal eens kijken of ik daar iets meer over vind.
Maar zeer bedankt Geert voor de moeite.

Ben nu ook een artikel aan het lezen over de frezen. Heb daar al even doorheen gekeken en aangezien de CMT7E zeer gelijkend is aan de Triton denk ik dat deze afvalt. Moet wel zeggen dat ik de afstellings mogelijkheid voor onder een tafel een goed gevonden extra vond aan de CMT7E.

Wat ik spijtig vind bij de OF2200 is dat deze niet compatibel is met het gatenrijsysteem, niet dat ik dat bijzonder vaak zal gebruiken. Moet eens kijken of de CMT900 daar een optie voor is.
Maar op dit moment ben ik toch zeer in de richting van de OF1400 en de OF2200 aan het kijken. Heb het idee dat de OF1010 te licht zou zijn voor mijn idee. En het feit dat het maximaal maar 8mm aankan. (Logisch gezien de motor, maar toch)
 

KiloKilo

Nieuw lid
4 sep 2010
20
0
Na alle overwegingen ben ik er (denk ik) uit op z'n minst qua merk. De mogelijkheid om nog ver te gaan naar Festool blijft. Op dit moment ben ik enkel nog de keus aan het maken tussen de OF1400 en de OF2200.

De OF2200 heeft natuurlijk een sterkere motor, en als ik het zo zie, comfortabeler en ook de afstelling lijkt iets makkelijker. Maar het is natuurlijk wel direct een groter/lomper, apparaat. Het feit dat de OF2200 niet op de VS600 past is niet zo erg aangezien ik de jigs van Leigh iets interessanter lijken.
Vraag is echter wel of de OF2200 ook daar niet problemen gaat hebben in verband met zijn formaat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.