Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

To Festool or not to Festool

Heb op dit moment een lappendeken aan merken als het op gereedschap aankomt. Veel van mijn gereedschap is ook draadloos en het feit dat ik dus een heel arsenaal aan accu's, gaspatronen en opladers heb is soms wat jammer. Dacht dat het wel mooi zou zijn om alles van een merk te hebben. Daardoor een mooie aansluiting te hebben, uitwisseling van stukken en een uniform opbergsysteem.
    Dus feitelijk had ik uitgemaakt dat alles van Festool ging zijn.... Enkel de tacker dan bijvoorbeeld , want daarvoor moest ik naar Bostitsh. En eventueel andere...

Hoe dan ook het idee is er nog. De eerste stap zou zijn de nieuwe bovenfrees. Op dit moment werk ik met een oude Hitachi. Heeft me altijd goed geholpen, maar ook enkel standaard dingen mee gedaan.

Maar dus een Festool bovenfrees. OF101, OF1400, OF2200. Heb daar zo lang naar zitten kijken dat ik in de tussentijd een andere zag de CMT 7E (heb ze hier op het forum ook al gezien al Triton, weet enkel niet of ze 100% identiek zijn).
    Hetgeen mij aanstond van de CMT was het feit dat je de diepte ook kunt instellen van onderaf, voor als de frees in een tafel vastzit. En dat ze bij CMT best leuke oplossingen daarvoor hadden.
    Dus daar begint het Festool idee iets te wankelen. Aan de andere kant heeft Festool ook een tafel systeem voor meerdere gereedschappen en is het misschien iets mobieler.

Via dit forum zag ik ook het Leigh D4R systeem. En dat ziet wel weer wat interessanter uit dan de Festool VS600. Ook de Leigh FMT ziet er interessant uit.

Nu heb ik al via de zoekfunctie geprobeerd het een en ander uit te vinden, maar "bovenfrees" en "beste bovenfrees" geven te veel resultaten zodat het forum niets weergeeft. En misschien onder het excuus dat er in de tussentijd misschien weer nieuwe producten op de markt zijn kom ik met deze vraag.

Welke bovenfrees zal ik nemen en blijft er dus een kans over om een Festool werkplaats te hebben of blijft het een lappendeken.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: To Festool or not to Festool

Wat eigenlijk het (standaard) 1e antwoord op zo'n vraag is de vraag wat je er mee gaat doen.
    Wil je grote werken gaan uitvoeren op voornamelijk een freestafel, dan pak je een zwaar model. Ben je meer van de sierrandjes en kleinere verbindingen, dan pak je een handzamer model.

Zelf heb ik een frees/zaag tafel staan en zou dus voor een lichter/compacter model gaan. Toevallig heb ik me gisteren op de bouw relatie dagen in Gorinchem nog staan verlekkeren bij de OF 1010. Overigens heeft Festool Tool workshops, wellicht is dat wat voor je. Een avond verschillende modellen en accessoires uitproberen om tot een keuze te kunnen komen. Deze workshop krijg je dan weer vergoed als je een Festool machine koopt.

Tja en wat betreft het merk. Ook dat is weer een persoonlijke keuze, gelinkt aan de openingsvraag icm hoe vaak gebruik ik het en wat heb ik er voor over.
    Het is een absoluut top merk, maar daar is de prijs dan ook naar.

Voornamelijk gaat het afwerking zijn, maar zo nu en dan zijn toch wel wat verbindingen gewenst. Daarmee dat ik zat te kijken naar de bovenfrees in combinatie met een tafel waar deze in plaatst. Los van het feit dat ik voor een vaste freestafel geen plaats heb.

Heb ook naar de OF1010 gekeken, vond het enkel spijtig dat die geen frezen aankan van 12mm.

Qua prijs ben ik de mening, door veel ervaring, dat de aankoop misschien hoog is maar dat door de kwaliteit je het op de lange duur er zeker uithaalt.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ik vind de festool bovenfrees hardstikke prettig werken. zelf heb ik er geen maar leen deze met grote regelmaat van de buurman

rick

dat je buurman zijn gereedschap uitleent. mijn vader was een ouderwetse meester meubelmaker en die riep altijd ik leen nog liever mij vrouw uit dan mij gereedschap

hans

Het mooie van festool is dat het een systeem heeft waar alles op elkaar is afgestemd, zelf heb ik het gereedschap veel buiten de deur nodig, daardoor kwam ik al snel uit op een CMS grondeenheid met verschillende modules, waaronder die voor een OF1400.
    Werkt zeer prettig met instellen van freesjes en het ombouwen om de frees 'normaal' te gebruiken gaat ook vlot. het geheel is van aluminium en dus lekker licht, kortom ideaal voor klussen buitenshuis...

het kost belachelijk veel geld, maar het werkt zo goed dat je niks anders meer wilt

volgens mij is hier al zoveel over geschreven op diverse forums, dat men er nooit uit komt. de ene zweert bij Festo en de andere bijv. Hitachi, makita of bosch (blauw)

ik zou zeggen ga gewoon dingen uit proberen, en probeer nuchter na te denken, van hoevaak gebruik ik het, wat eis ik van de machine. en heb je een boom in de tuin staan van het merk euro ja dan wist ik het wel.

Hans

Geertjun; hoe makkelijk stel jij de frees in op het CMS? Helemaal bij sommige frees-sets met contrafrees luistert de afstelling nogal nauw.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ik heb ook een CMS-tafel met modules voor een TS55 en een OF1010. De freeshoogte is van onder de tafel in te stellen. Misschien niet echt optimaal, maar je kan het nauwkeurig instellen. Het werkt als een volwaardige freestafel. Als ik het goed heb begrepen kan je met een module voor de OF2200 de hoogte van boven instellen. Lijkt me iets prettiger maar zou voor mij geen deal breaker zijn.

Ik heb zelf een Hitachi 2000 watt. ; http://www.toolsxl.nl/hitachi-m12v2-bov ... Path=47_86
    Ik ga de machine gebruiken onder een freestafel, dus heb ik een sterk model genomen.
    Het nadeel: de machine is nogal lomp vergeleken mijn Mannesman, die ongeveer 1100 watt is.

Verder werken 12 mm frezen mooi, maar ze zijn moeilijk te krijgen of ze zijn erg duur vergeleken de 8 mm frezen.

Groeten Rudolf

Forum Rechten