Geborsteld teak eettafel MAT afwerken

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Goedendag forumleden,

Ik heb al het een en ander gelezen over het behandelen van hout met een zo mat en natuurlijke mogenlijke uitstraling. Veel adviesen kwamen uit op vernist omdat dat de meest natuurlijke look heeft.
Nu heb ik een koloniale donkere teakhouten eettafel die wil ik helemaal blank maken en borstelen met nylonschurborstels. Het proefstukje zag er heel goed uit. Eerder heb ik het blad onze teaken salontafel gezandstraald en afgewerkt met 2 lagen vernis. Het probleem hier is dat de vernis het hout niet helemaal afsluit. Nu zitten er dus kringen in de tafel. Het zandstralen heeft denk ik te diepen gaten gemaakt in het hout waardoor daar geen vernis in gelopen is. Ik hoop dat borstelen met nylon een iets egaler oppervlak krijgt. Borstelen met een staalborstel vind ik erg lelijk omdat er dan echt krassen in het hout verschijnen.
Het is dus de bedoeling dat de eettafel(intensief gebruik) een matte natuurlijke look krijgt, en niet donkerder wordt. Moet ik hier gewoon weer een vernis voor gebruiken maar in veel meer lagen of kan ik beter een olie gebruiken?
Ik ben benieuwt naar jullie ervaring.
De fotos zijn van de gestraalde salontafel en de nog donkere eettafel
Zoals te zien is op de foto is het blad iets gescheurt, zou ik dit zo laten of is dit eenvoudig te herstellen met wat houtlijm, zaagsel en een stel serre-joint's.

Ik ben benieuwt naar jullie mening en ervaring
 

Bijlagen

  • DSC_7321.jpg
    DSC_7321.jpg
    54,8 KB · Weergaven: 156
  • DSC_7325.jpg
    DSC_7325.jpg
    80,8 KB · Weergaven: 157
  • DSC_7322.jpg
    DSC_7322.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 156
  • DSC_7331.jpg
    DSC_7331.jpg
    65,7 KB · Weergaven: 156
  • DSC_7332.jpg
    DSC_7332.jpg
    69,8 KB · Weergaven: 156
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die vlekken in je salontafel komen van beschadigingen in de vernislaag. Die ontstaan op twee manieren. Eerste door gebruik, dus gebruiksschade, en tweede doordat hout werkt, en de vernislaag dat minder of niet doet. Die gaat dus barsten.

Een goeie vernis zou dus kras en slijtvast moeten zijn, maar ook elastisch. De meest gebruikte vernis hiervoor is Skylt van Rigostep.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de ervaringen van andere forumleden zijn vaak positief.

Je schrijft echter dat je een zo natuurlijk mogelijke uitstraling wil hebben, en daar moet je in mijn beleving olie voor gebruiken.

Vernis blijft een plastic laag die je aanbrengt, terwijl olie in het hout trekt en het natuurlijke oppervlak in stand houdt.
Neem je olie met een beetje was, wordt het oppervlak iets matter, neem je olie met colonofonium, zogenaamde Deense olie, dan kun je wat meer glans krijgen. Het oppervlak van het hout blijft echter bepalend voor de eindafwerking. Als het ruw is gaat het nooit glimmen, en als je het spiegelglad schuurt of schaaft, is een matte afwerking lastig. Zeker bij gebruik krijg je dan glimmende gebruikssporen.

Ik zou een tafel nooit te mat maken, je schijft dat je wil gaan stralen, dan is de afwerking van het hout gerimpeld, de hoge toppen van de nerf zullen snel gaan glimmen doordat je erover wrijft en schuift met kleding en armen. Als je dat wil is dat prima.

Sommige noemen dat "het gaat leven".
 

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Ik heb goede ervaringen met Sylt Ultramatt, een 2k lak die een hele goede bescherming geeft (is gemaakt voor vloeren) maar nagenoeg onzichtbaar is waardoor het hout zijn matte look houdt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.