De goeie ouwe verf

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb je de recepten bij Kremer.de bekeken? Die zijn echt goed en duidelijk.


Je bedoelt kremer-pigmente.de . De recepten zijn interessant, maar nog steeds gedeeltelijk gebaseerd op kant en klare halffabrikaten - niet op 'echte' grondstoffen. Een verf wordt bijvoorbeeld samengesteld uit 'lijnolievernis', terpentijn en eventueel shellsol (mineraal halfvluchtig oplosmiddel). Maar wat je eigenlijk zoekt is de receptuur voor die 'lijnolievernis'.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik dacht dat het voornamelijk uit Scandinavie kwam. Een simpele lijnolieemulsie/suspensie met veel ijzeroxide erin (dat dan ook gelijk als drogingskatalysator/siccatief werkt) is een goedwerkend houtverduurzamingsmiddel - onder noordelijke klimatologische omstandigheden.
Dat klopt. Het pigment van de Zweedse variant was destijds een restproduct uit de kopermijnen aldaar. De verf kan eenvoudig zelf worden gemaakt. Ik heb een recept. Desgewenst kan ik het hier geven. Vermeldenswaard is dat de verf het best hecht op onbeschaafd hout.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dus er komt ijzer uit de kopper mijn als rest product? Dat kan. In eider geval het moet duidelijk zijn dat rood pigment is een product afkomstig van ijzer. Van koper komt de groen, blauw, geel... pigmenten.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb nu tijdelijk een overschot aan melk van de moeder geit, maakt een prima verf.
Wat pigment van de landbouw winkel en een beetje kalk - ik heb altijd kalk hier liggen in eider geval - erbij.
P7071671_zpslvdii0q2.jpg

P7081684_zpsejep28gq.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Het blauw lijkt sprekend op het blauw op de Griekse eilanden waar ze o.a. ramen, luiken, en deuren met deze kleur schilderen, steekt prachtig af bij het wit van hun huizen.

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ga eens kijken naar verfmolen De Kat op de Zaanse Schans. Daar vind je pigmenten in allerlei soorten en alle bindmiddelen om de meest fantastische verven te maken.
Ze hebben tal van recepten op hun site, een webshop en organiseren ook workshops. Zie ook http://www.verfmolendekat.com/
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Een jaar of twintig geleden kwam ik voor het eerste bij De Kat en alhoewel ik vond het ontzettende mooi en leuk de winkel stelt toen niks voor maar, maar een paar weken terug heb ik door de computer weer eens geprobeerde en wat een verbetering veel keus en en heel verademing voor Nederland, uitstekende dienst, volgende dag had ik mijn bestelling binnen. Dus voor mij is het nu De Kat als eerst en allen daarna Kremer en daarna Labshop enzovoort enzovoort.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Erg gaaf Ernest! Super mooie kleuren!
De door jou niet zo gewaardeerde Christopher Schwarz :rolleyes: :D prijst dit soort verf ook al jaren aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.