Een Japans kissie

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Japanners gebruiken tapse (bamboe) pennen voor het bevestigen. Voorboren met een conisch boortje (uit de hand, met de vuurmaak-methode) en het voorzichtig erin kloppen.

Een dergelijke kist staat ook op mijn to-do lijst. Heb een goede serie filmpjes/foto's gezien van een Deense houtbewerker. Moet dat even opduikelen…
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Dank voor alle leuke reacties.

@RPVL de pootjes zijn platte regels met een keep verbinding, zodat de onderzijde van het kissie niet beschadigd (gefixeerd met een messing schroefde) Ik had je post gezien jouw kissie word alleen wat groter! :) Mooi werk ben benieuwt naar het eind resultaat

groetnis, Roeland

Dank voor de uitleg, daar ga ik ook een variant van toevoegen. In mijn kist wil ik ook zagen kwijt, dan is ie meteen een stuk groter.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooie kist Roeland!! Altijd weer een plezier om te zien met welk een gemak je zo veel verschillende dingen maakt.

Roeland komt uiteraard naar de Open Dag Hout in Zutphen en gaat een aantal leuke demo's en workshops houden!! Dit kistje is er vast bij en zijn nieuwe passie, zelf maken van houten japanse schaven!

jaap

ps zet het op onze fb pagina!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Omdat ik wat met ‘kissies’ bezig ben was ik nog eens in het forum aan het sneupen en kwam deze van Roeland tegen. Heb ik indertijd gemist denk ik:eek:. Maar ben blij verrast met de mooie uitvoering en het basale ontwerp! Alsnog mijn complimenten voor Roeland:)

Groet van Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.