Een Japans kissie

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Wat mooi zeg! Heel tof. Trouwens ook een mooie vulling van je kist. Ik ben er nu zelf ook één een het maken (staat in algemeen) Het idee van pootjes eronder ga ik van je jatten. Heel slim.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mooie kist geworden en zeker ook mooi hout gebruikt .
Ga je voor al je schaven kistjes maken .
Groeten Willem

Bedankt!
Het hout is Olijfessen voor de voor en achterkant en het deksel, zijkanten van Douglas en handvaten en schuifregels, bodem en pootregels van Walnoot.
De meeste schaven hebben al hun eigen plekkie in mijn werkplaats en bovendien schat ik dat ik zo'n 300 schaven heb :)

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank voor alle leuke reacties.

@RPVL de pootjes zijn platte regels met een keep verbinding, zodat de onderzijde van het kissie niet beschadigd (gefixeerd met een messing schroefde) Ik had je post gezien jouw kissie word alleen wat groter! :) Mooi werk ben benieuwt naar het eind resultaat

@Spaander en @ImNaiki wat foto's ter verduidelijking van het sluit mechanisme.

Het deksel inbrengen
IMG_4478.jpg

Deksel in kissie
IMG_4479.jpg

Dan deksel naar rechts schuiven er ontstaat ruimte voor de sluitwig aan de linkerbovenzijde
IMG_4480.jpg

Sluitwig inschuiven en het kissie is dicht
IMG_4481.jpg

Een simpel maar doeltreffend afsluit systeem!

@Pine de handvaten zitten aan zijkant boven.

groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Roeland zeer mooi kissie in al zijn eenvoud. Nou eenvoudig is weer wat anders. Hebben de tapse deuvels nog ander dan decoratieve redenen. Ik snap het doel van het taps zijn niet?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Mooi kistje Roeland, mooi hout ook. Ik zie dat je een (vrij) nieuwe set beitels hebt, van wiens hand zijn ze en bevallen ze ?

@Wim, tapse deuvels zijn makkelijk. Ze sluiten immers elke afwijking in een gat af. (Niet dat ik Roeland niet vertrouw in zijn precisie hoor ;) )
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik dacht dat gelijmde tapse deuvels beter waren op trekkracht aangezien ze zoiets als een kop hebben. Het is dan weer altijd zoeken naar een tapse boor. Hier opgelost met een getrapte boor?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Wim, de tapse togen(pennen) zijn zeker niet ter decoratie.
De kist zijden zitten in een keep(sponning) die in de voor en achterzijde is gemaakt, door nu een 6mm gat te boren en alleen het gat in de voor en achterzijde taps te maken functioneert deze toog(pen) dubbel namelijk als een soort houten spijker maar ook als wig die het 6mm gat in de zijkanten iets open drukt zodat deze muurvast in de keep(sponning) komt te zitten.
@damien taps is inderdaad sterker bij een grote tapsheid taps voorboren, bij een klein verloop hoeft dit niet sterker nog met een recht gat zet hij zich(zonder lijm) zichzelf vast. Ik heb inderdaad een getrapte boor gebruikt, heel handig staat namelijk ook een maat aanduiding op.

Martijn, zo precies werk ik niet hoor! :)
De Japanse beitels zijn van dictum geloof hatori heb ze nu een jaar het zijn erg fijne beitels.
groetnis, Roeland
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.