Eettafel wagondelen

SebasVerwoert

Nieuw lid
15 dec 2014
1
0
Hallo allemaal!

Ik zal me eerst even voorstellen! Mijn naam is Sebas, ben ondertussen 33 jaar oud en ben sinds 4 maanden vader van een dochter! Ik vond het leuk om hier eens een bericht te plaatsen n.a.v. veel leeswerk op dit forum.
Qua hout bewerking ben ik op een hardhouten terras leggen na een complete beginner! Ik liep al een tijd lang met het idee om een eettafel te maken van geschaafde wagondelen. Aangezien ik de vraag over wagondelen meer tegen ben gekomen en ik zo'n beginner ben, leek het me leuk mijn project te plaatsen als opsteker voor mensen net als ik :)

Het hout heb ik gekocht bij Frank Pouwer. Wat een mooie plek zeg! Mogelijk betaal je er voor het hout wat meer, maar je hebt wel de keuze zelf alle delen bij elkaar te zoeken. Ook het personeel is behulpzaam, maar ze laten je lekker je gang gaan. Ik heb uiteindelijk planken van 3 cm dik gekocht. De reden hiervoor was dat ik de tekening in het hout van deze dikte simpelweg het mooist vond. Na alles uitgezocht te hebben, bleek ik meteen een goede beginnersfout te hebben gemaakt, ik had alle planken al op de juiste lengte af laten korten :rolleyes:. Uiteindelijk ben ik gisteravond bij een vriend van mij begonnen alles te monteren. Ik zat te twijfelen tussen een draadeind er doorheen boren of de in mijn ogen moeilijkere optie, een verbinding met deuvels. Ik ben toch voor de laatste optie gegaan omdat sommige planken toch aardige scheuren hebben lopen en ik bang was dat je het draad hier doorheen zou zien. Op een oude freesbank heb ik uiteindelijk 5 gaten per plank geboord. De planken zijn overigens 1.80m lang.

Vreemd genoeg paste alles in 1 keer in elkaar! Ook de uiteinden sluiten nagenoeg perfect op elkaar aan! Na de test heb ik alle planken een stuk uit elkaar gehaald, alles verlijmd met houtlijm en het geheel in een soort van grote lijmklemmen geplaatst. Vanmiddag ga ik alles loshalen en hoop ik dat het blad er nog steeds zo uit ziet als dat ik het gisteravond heb vastgeklemd! Iemand enig idee hoe ik het blad straks kan behandelen? Ik wil eigenlijk dat het er onbehandeld uit ziet... Ik dacht zelf aan rigostep Skylt. Graag hoor ik jullie mening! Het blad wordt overigens geplaatst in een stalen frame die ik ook zelf ga maken. Hieronder wat foto's!

thumb_IMG_4522_1024.jpg
Het hout bij Frank Pouwer

thumb_IMG_4605_1024.jpg
Boorgaten uitmeten

thumb_IMG_4606_1024.jpg
Gaten boren

thumb_IMG_4611_1024.jpg
Passen (Dit is overigens de onderzijde)

thumb_IMG_4617_1024.jpg
Verlijmen :)
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Ik ben ook bij Frank geweest. Zkr een mooie zaak alleen erg duur. Ik heb mijn uit Tiel gehaald. Scheelde uiteindelijk 100,- Euro.

succes verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.