schuurpapier test

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Op het negatieve verhaal over eco tools schuurpapier hier komen de te resultaten. Zeer verrassende uitslag die ik eerst even wil analyseren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Test festool rs 400 papier versus divers

Doel van de test: vergelijken van de kwaliteiten van schuurpapier. Maat 81x133mm met gaten voor festool. Machine festool rs400e met stofzuiger festool ctl26e. Hout geschilderd mdf 2 lagen grondverf drie lagen alkydverf.
Te schuren oppervlak 87x25 cm verdeeld in vier delen van 20x25cm. Gekozen is voor mdf omdat dit een homogeen materiaal is.
Het papier 1
Vlak 1 tijd nodig 183 seconde
Vlak 2 206
Vlak 3 243
vlak 4 245
papier 2
Vlak 1 150 seconde
Vlak 2 167
Vlak 3 177
Vlak 4 214

Voor mij een opmerkelijke uitslag. Die mijn menig over een merk papier niet bevestigd. Deze was: het is ongeveer gelijk in kwaliteit. Uit deze test komt duidelijk naar voren dat het papier 2 veel sneller schuurt. Dan is de vraag hoe lang schuur je door met een velletje? Deze velletjes zien er beide nog prima uit. Er is van beide wat scherpte af. Ik doe deze week nog een verdere test. Ik schuur met deze oude velletjes nog twee vakken verder.

Ja hoe moet je deze uitslag nu lezen? Want zoals gezegd, de uitslag is niet wat ik er van verwacht heb.

Is er iemand die ook zijn papier getest wil zien geef dat dan even aan met een PB en stuur een pb.

20160628_110059.jpg20160628_110517.jpg20160628_111023.jpg
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Bedankt voor deze test wim !
Zo is goedkoop niet altijd duurkoop blijkt maar weer
 
P

Pel

Guest
Interessante test en inderdaad goedkoop hoeft niet altijd duurkoop te zijn zo te zien. Al hoewel ik zelf altijd schuurlinnen gebruik om uit de hand te schuren, gaat lang mee, en gaat ook niet dicht zitten even uitkloppen en je kunt weer verder.

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Pel schuurlinnen is erg fijn. Het vol lopen vann schuurpapier kan vele oorzaken hebben. Ik heb het in dit draadje alleen over machinaal schuren op verf. Ik heb ook een tijdje nagedacht over het schuren van blank hout. Het probleem is hoe meet of zie je het resultaat. Daar had ik geen simpel antwoord op. Dus dan maar geverfd hout.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Om uit de hand te schuren gebruik ik ook graag schuurlinnen maar dan wel met aan de achterkant voorzien van schuim dat geeft een goede grip op het schuurlinnen
Een goede test voor hanndschuurpapier zou ik ook niet weten
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik ben geen professioneel schuurder/schilder en heb ook geen ervaring met het Festool schuurpapier, maar ik weet wel dat ik zelf altijd erg te spreken ben over het resultaat en de standtijd van het Ecotools papier.
Top initiatief van je om deze test op je te nemen. De eeuwige cynist zal je hier vast niet mee gaan overtuigen, maar goed dat is dan hun tekortkoming. Hopelijk open je een ander wel eens de ogen om toch eens verder te kijken dan de spreekwoordelijke neus lang is en te geloven dat er zo af en toe ook alternatieven zijn voor het groen/grijze spul.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
I Ik ben wel een grote fan van festool. Maar dat wil niet zeggen dat al het andere slecht is. Het is goed als we elkaar niet slaafs volgen. We mogen gelukkig van mening verschillen. Maar vasthouden aan dogma's is niet de oplossing.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
D'r was ook ooit iemand hier die een vergelijkende test wilde organiseren met alle soorten houtlijmen die hier voorhanden zijn.
Helaas niets meer van vernomen.
Misschien is er toch iemand die dat een keer wil opzetten en wellicht de verafgoodde exoten (Titebond e.d.) wil of kan onttronen en de verguisden (A.C.Tion) een ereplaats wil gunnen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Pieter je kan er van op aan dat ik nog zeker 2ssoorten ga testen. Schuurpapier wel te verstaan. Het testen van lijmen vind ik niet zinvol. De meeste d2 witte houtlijmen voldoen prima. Testen zijn voor de extremen. Er is dan vast iets anders mis als het niet lukt met lijmen. Technisch vind ik het wel een interessant thema.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Een vergelijking met het Mirka schuurgaas zou misschien nog interessant zijn?

Half jaar geleden een proefpakketje gekregen van Sander en daar doe ik nog steeds mee :)

Heb geen problemen met Ecotools trouwens, die forstnerboren a 2 euro per stuk zijn geweldig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Ik heb abranet. Ook de tussenpad voor de rs 400. Ik denk niet dat ik dit in k60 heb. Ik gebruik abranet voor vers gelakte oppervlakte en als het papier snel volloopt. Ik zal hem op het lijstje zetten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Zit er verschil in het vollopen van het schuurpapier? Mijn ervaring is dat dit flink kan verschillen tussen verschillende merken. Dat scheelt erg in bruikbaarheid/duurzaamheid, en vind ik belangrijker dan de schuursnelheid.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Bijtel dat klopt. Ik heb ook hier over nagedacht. Hoe meet je dit objectief?
Mijn eerste idee was ook niet de snelheid maar de kwaliteit. Dit kan onderhevig zijn aan persoonlijke voorkeuren. Ik zal zeker aan het eind van de test hier mijn oordeel over geven. Het is eenvoudig te zien wanneer een stuk mdf kaal is. Dit is met een stopwatch zeer goed te meten. En het gaat niet om een seconde meer of minder. De ene keer druk je toch harder dan de andere.
Bij de keuze van mijn mdf met verf heb ik gekozen voor verf dit al een jaar of vijf oud is. Dus lekker uitgehard. Schuur je dit met stofafzuiging dan loopt het tot nu toe geteste papier nul komma nul vol.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Medeforumleden ik heb gezien dat dit topic tot nu toe 472 keer bekeken is. Dat valt me niet tegen. Wat me wel tegenvalt is dat er tot nog toe maar een forumlid is geweest die gezegd heeft ik wil dat merk en dat type getest zien. Ik heb hier in de buurt rondgekeken maar kan maar een ander merk vinden dat ik per stuk kan kopen. Festool kan ik hier niet los in k60 kopen. Ook niet in blisterverpakking. Om van elk merk nu een overdoos te bestellen terwijl ik van een ander merk genoeg heb vind ik zonde en te duur voor een test. Dus nogmaals jullie hulp. Waarom nu zo nadrukkelijk deze vraag. Je ziet het op het forum wel meer als het langer duurt ebt de belangstelling weg. Ook bij mij. Pieter vermelde al de lijmtest. Kissie 1/2 van rendew vele zijn begonnen maar 1 , als ik het goed heb, heeft hem af. Ja ook ik ben begonnen aan het kissie en heb hem niet af.
Daarom de druk.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Wim, ik waardeer de test absoluut. Waarom ik niet gereageerd heb is dat ik jou graag een stukje schuurpapier zou sturen, maar ik niet de juiste maat heb (ik heb enkel een DTS400). Ik kan mij voorstellen dat andere lezers in dezelfde situatie zitten. Misschien is het te overwegen om te kijken of je een schuurmachine kunt gebruiken die meer gebruikt wordt door de mensen op dit forum (bv een DTS400 of een excenterschuurmachine 125/150 mm). Dat zou het waarschijnlijk gemakkelijker maken om schuurpapier te krijgen. Of eventueel een kleine bijdrage vragen om schuurpapier te kopen. Dat kan bv ook via Paypal als jij jouw rekeningnummer liever niet geeft.

Een andere optie zou zijn om naar Festool Nederland, Mirka en andere merken te bellen met de vraag of ze jou een aantal testvellen willen sturen. Dat zou, met wat geluk, wel moeten lukken.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.552
Gaanderen
Beide opties hou ik open. wilde net een pb sturen naar jaap/ beheerder maar zijn inbox zit vol. Heb mijn festo et2e uitgeleend. Daar past wel 150 mm rond op.
Dus dat is dan een optie maar ik moet dan de twee testen overnieuw doen en mijn geschilderde mdf voorraad is niet te groot.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Sander van Gereedschappro zou je zeker wat mirka op willen sturen, twijfel ik niet aan.

Ik kan je helaas ook niet helpen, ik heb alleen een festool DTS 400 en een rotex 150.

Maar ik ben wel bereid een paar euro in de pet te gooien om wat van je kosten te dekken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.