houtverbinding tafel

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi Hoi

Ik wil gaan beginnen met een tuintafel voor buiten (douglas).
Nu heb ik een voorbeeld en vroeg me af hoe ik de houtverbinding moet maken.
Dit omdat de staander niet haaks op de ligger staat.

Iemand suggesties?


Screen Shot 2016-06-27 at 23.34.55.jpg
 

WR1944

Oud hout
Als leek op zware tafelgebied zou ik zeggen: maak de pennen zo dat de gaten er rechtstandig overheen kunnen vallen. De pennen in de dwarsbalken in het verlengde van de balken. De schouder is dus iets schuin en het gat in de verticaal zit dus ook schuin in de poot. De pennen aan de bovenkant staan dan verticaal. De schouders hebben dezelfde schuinte als de dwarsbalk. Op deze manier kan het blad rechtstandig naar beneden zakken. De gaten in het blad zijn wel recht (haaks) in het blad.
Succes met de tafel. Zo te zien heb je hijscapaciteit nodig voor het blad of sterke vrienden. ;)
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Als die tafel in afmetingen vergelijkbaar wordt met de tafel op de afbeelding, dan zou ik in verband met het gewicht overwegen om (in ieder geval) het blad niet vast met de poten te verbinden. Zo blijft in geval van verplaatsing of verhuizing het geheel nog een beetje hanteerbaar.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik zou een schaal 1:1 tekening maken je kan dan die hoeken makkelijk overzetten. Pennen in de poten zoals hierboven omschrijven maar dan niet langer als 25 - 30 mm gaten in tafel blad moet een diepte 3-5 mm over pen lengte voor krimpruimte. Poten met regel verbonden lange pennen en getoogd niet verlijmend.
En als hij daar nog steeds is kan je altijd langs bij Snelling-berg tegenover de auto verkoper en ouwe meubelmaker - een van de best in Nederland en heel aardig ook, voor alle vragen.
 
Laatst bewerkt:

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Ik zal even deze week wat in sketchup zetten, plaatjes zeggen meer dan woorden :)

@Ernest, Snelling-berg in Spierdijk of all places?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Tegenover de garage van Floris, de Citroën man.
Daar zat vroeger de meubelmaker ja.
Hij heeft vroeger nog z'n opleiding gedaan in Amsterdam waar hij op de fiets naartoe reed als ik me niet vergis.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Tegenover de garage van Floris, de Citroën man.
Daar zat vroeger de meubelmaker ja.
Hij heeft vroeger nog z'n opleiding gedaan in Amsterdam waar hij op de fiets naartoe reed als ik me niet vergis.
Hij heeft opleiding gegeven waar hij op de fiets naartoe reed want ik zat bij hem in de praktijk lokaal.
Heelas heeft de directie hem de deur laat zien en toen dat gebeurd was ik bij dat school ook weggaan.
Henk was meubelmaker van sommig van de rijkste mensen van Nederland inclusief de vrouw die soms de weg op gaat in haar gouden koets.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ah zo zat dat dus, het was alweer wat jaren geleden dat ik 'm sprak.
Aardige man trouwens.
Dan heb je in ieder geval les van een hele goede leraar gehad Ernest.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.