Zelfbouw freestafel

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Om niet andermans topic te "kapen" nog maar eens één over een te maken freestafel.

Ik heb een Ofe 700 (Metabo) in mijn bezit voor het fijne/lichte werk. Mooi machine, prettig om mee te werken. Maar niet voor onder de tafel.

Status freestafel tot dusver. 0 komma 0

Ik zal dus als eerste een nieuwe machine moeten aanschaffen (leuk om te doen).
Heb er een aantal op het oog.

1) Trend T11;
2) CMT CMT7E;
3) Triton 2000.

Momenteel staat de trend dus op nr.1. Voor het doel gemaakt en net iets goedkoper dan de CMT.
Over de CMT7E kan ik niet zo heel gek veel informatie vinden. Wie heeft hier ervaring mee of zal na aanleiding van andermans ervaring de CMT boven de trend verkiezen?

Vervolgens heb ik al een "paneeldeursetje" op het oog van Trend (CR/PDS1). Deze heeft de profielfrees en het contraprofiel op 1 enkele frees zitten. Is dit wijs of kan ik beter kiezen voor een set van CMT waarbij het profiel en contraprofiel uit 2 apparte frezen bestaat? En zal de kwaliteit, kijkend naar de prijs, van de trend frezen onderdoen voor die van CMT?

Voor bovenstaand verhaal/vragen is geld niet de bepalende factor aangezien mijn baas de hele handel vergoed.


Johan
 

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Excuus.

Ik heb voor een aantal jaren geleden op een ander forum gezeten waar men het op prijs stelde een ander topic te openen.

Ik heb er geen bezwaar tegen als dit topic wordt verenigd met een ander topic.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@johan, excuus is niet nodig. Ik ben het er wel mee eens dat door dat kapen het een janboel kan worden. Ik begrijp Joris ook wel, maar een mooi project is helemaal een eigen draadje waard!

jaap
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Hoi Johan,

misschien ook een idee om te kijken of je een bovenfrees kan vinden die je ook van
bovenaf in hoogte kan instellen.
Het is zo vervelend om steeds onder je freestafel te duiken om de hoogte in te stellen of je moet nog een los lift systeem voor je bovenfrees (foto).
Maar met dit laatste systeem ben je een stuk duurder uit.

Succes Schummie.

UNILIFT32_A_b3.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Moest even zoeken, maar de zag tot mijn verbazing dat de nieuwe CMT bovenfrees een Triton is, maar wel voor een dikke prijs! De oude CMT was dezelfde als een Trend T11 en wordt gemaakt bij Felissati in Italie. Felissati maakte vroeger ook voor Elu de bovenfrezen en ook sommige modellen Metabo komen bij Felissati vandaan. Heb zelf voor mijn freestafel een T11 gekocht, prima ding en met de 1/2 inch spantang koop ik nu hele goede en niet dure routerbits in b.v. de USA. Tot mijn verbazing past de spantang en moer van mijn OF1400 ook precies op de Trend T11.
Zowel de Triton als de Trend krijgen in het buitenland een hele goede pers en zijn daar ook een stuk goedkoper. Ik betaalde voor de Trend 231 euro bij Axminster.

jaap
 

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Dank voor je reactie.

Ik ga voor de Trend. Heb genoeg positieve verhalen gelezen.
Hier bestel ik de Quick fixing kit bij.

Blijft alleen de vraag voor de frezen staan. Wat is wijs? Profiel en contraprofiel op 1 frees of 2 apparte. En het verschil tussen de Trend en de CMT frezen.


Johan
 

Schummie

Actieve deelnemer
21 mrt 2008
52
0
Ik heb deze gekocht voor in mijn freestafel, een lekker zware jongen.
Hij kosten mij op Ebay UK 170 pond (niet met bieden)

Veel plezier met je nieuwe aankoop.

Schummie.

FT3000_550.jpg
 

tuoh

Oud hout
Johan30 zei:
Dank voor je reactie.

Ik ga voor de Trend. Heb genoeg positieve verhalen gelezen.
Hier bestel ik de Quick fixing kit bij.

Blijft alleen de vraag voor de frezen staan. Wat is wijs? Profiel en contraprofiel op 1 frees of 2 apparte. En het verschil tussen de Trend en de CMT frezen.


Johan

Beide op één frees is hier de betere keuze die minder omsteltijd vraagt, heel belangrijk bij het stellen.
Voor profiel en contraprofiel moet je meestal meerdere keren frezen en passen, verstellen, terug frezen enz.
Wanneer je dan telkens ook nog eens van frees moet wisselen word je zot.

Eénmaal de juiste instelling gevonden is het wel zo wijs om een paar stukjes te bewaren voor later, je hebt dan al een voorbeeld om de frees ineens juist af te stellen.

Mvg,

André
 

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
ik zit ook in mn hoofd met het idee om een freestafel te maken, maar ik vraag me ook af of het voor hobbymatig niveau niet net zo makkelijk (mogelijk voordeliger) om een woodstar bs52 aan te schaffen.

Heeft iemand mogelijk ervaring met deze machine?

Bram
 

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Daar heb je een punt. Maar voor mij is het ook de sjeu om zelf e.e.a. te construeren.

Zal deze week het volgende bestellen

Trend T11
Frezenset CR/PDS1
Quick fixing kit.

Zit er over na te denken om een onderaannemer van ons een tafelblad te laten maken van aluminium. Hier kan ik dan ook meteen sleuven in laten frezen voor de geleiding. Iemand een mooie tekening of goed idee. Zo niet dan zal ik zelf achter autocad kruipen.

Als bovenstaande binnen is zal ik uiteraard foto's plaatsen van het voortgangsproces. Dit zal over enkele weken zijn aangezien ik eerst nog een hok moet bouwen in de tuin. Deze volgorde had ik ook met mijn vrouw afgesproken (en daar houd ik mij aan :D ).

Johan
 

Johan30

Nieuw lid
7 sep 2010
15
2
Gytsjerk
Nou nou. De spullen zijn binnen. Heerlijk om de pakketservice op te wachten. De dochter was jarig en pa kreeg een pakketje ;) .

T11
Quick fixing kit
Freesset CR/PDS1

Wat een mooi apparaat. De folder die er bij zat heb ik maar weggestopt want ik krijg de neiging om nog meer te bestellen. Foto's volgen volgende week. ZIt in de kost voor mijn werk en heb geen foto's bij me.
 

Arnold

Nieuw lid
19 okt 2009
5
0
Beste Johan,

Waar heb je de Trend T11 gekocht. Ik wil er eentje kopen en jij kan me waarschijnlijk vertellen waar ik 'm het beste / voordeligste kan kopen. Alvast bedankt voor je tip!

groet, Arnold
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.