Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: Zelfbouw freestafel

Zelfbouw freestafel

Om niet andermans topic te "kapen" nog maar eens één over een te maken freestafel.

Ik heb een Ofe 700 (Metabo) in mijn bezit voor het fijne/lichte werk. Mooi machine, prettig om mee te werken. Maar niet voor onder de tafel.

Status freestafel tot dusver. 0 komma 0

Ik zal dus als eerste een nieuwe machine moeten aanschaffen (leuk om te doen).
    Heb er een aantal op het oog.

1) Trend T11;
    2) CMT CMT7E;
    3) Triton 2000.

Momenteel staat de trend dus op nr.1. Voor het doel gemaakt en net iets goedkoper dan de CMT.
    Over de CMT7E kan ik niet zo heel gek veel informatie vinden. Wie heeft hier ervaring mee of zal na aanleiding van andermans ervaring de CMT boven de trend verkiezen?

Vervolgens heb ik al een "paneeldeursetje" op het oog van Trend (CR/PDS1). Deze heeft de profielfrees en het contraprofiel op 1 enkele frees zitten. Is dit wijs of kan ik beter kiezen voor een set van CMT waarbij het profiel en contraprofiel uit 2 apparte frezen bestaat? En zal de kwaliteit, kijkend naar de prijs, van de trend frezen onderdoen voor die van CMT?

Voor bovenstaand verhaal/vragen is geld niet de bepalende factor aangezien mijn baas de hele handel vergoed.

Johan

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Re: Zelfbouw freestafel

Het is juist de bedoeling wel andermans topic zo nu en dan te kapen. Straks zijn er 1000 topics over zelfbouw freestafels en is door de bomen het bos niet meer te zien.

Excuus.

Ik heb voor een aantal jaren geleden op een ander forum gezeten waar men het op prijs stelde een ander topic te openen.

Ik heb er geen bezwaar tegen als dit topic wordt verenigd met een ander topic.

@johan, excuus is niet nodig. Ik ben het er wel mee eens dat door dat kapen het een janboel kan worden. Ik begrijp Joris ook wel, maar een mooi project is helemaal een eigen draadje waard!

jaap

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Een mooi project is zeker een eigen topic waard. Ik bedoelde eigenlijk meer dat je voor het stellen van vragen beter kan inhaken op het topic van een ander.

Hoi Johan,

misschien ook een idee om te kijken of je een bovenfrees kan vinden die je ook van
    bovenaf in hoogte kan instellen.
    Het is zo vervelend om steeds onder je freestafel te duiken om de hoogte in te stellen of je moet nog een los lift systeem voor je bovenfrees (foto).
    Maar met dit laatste systeem ben je een stuk duurder uit.

Succes Schummie.

De Trend en de CMT zijn toch van bovenaf in te stellen?

Johan

Moest even zoeken, maar de zag tot mijn verbazing dat de nieuwe CMT bovenfrees een Triton is, maar wel voor een dikke prijs! De oude CMT was dezelfde als een Trend T11 en wordt gemaakt bij Felissati in Italie. Felissati maakte vroeger ook voor Elu de bovenfrezen en ook sommige modellen Metabo komen bij Felissati vandaan. Heb zelf voor mijn freestafel een T11 gekocht, prima ding en met de 1/2 inch spantang koop ik nu hele goede en niet dure routerbits in b.v. de USA. Tot mijn verbazing past de spantang en moer van mijn OF1400 ook precies op de Trend T11.
    Zowel de Triton als de Trend krijgen in het buitenland een hele goede pers en zijn daar ook een stuk goedkoper. Ik betaalde voor de Trend 231 euro bij Axminster.

jaap

Dank voor je reactie.

Ik ga voor de Trend. Heb genoeg positieve verhalen gelezen.
    Hier bestel ik de Quick fixing kit bij.

Blijft alleen de vraag voor de frezen staan. Wat is wijs? Profiel en contraprofiel op 1 frees of 2 apparte. En het verschil tussen de Trend en de CMT frezen.

Johan

Ik heb deze gekocht voor in mijn freestafel, een lekker zware jongen.
    Hij kosten mij op Ebay UK 170 pond (niet met bieden)

Veel plezier met je nieuwe aankoop.

Schummie.

Forum Rechten