Hoe ziet jouw toogijzer/nagel Uit?

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Mijn toog-ijzer ziet er zo uit

$_84.JPG
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
rond 18mm, concentrisch geslepen met een slijptol terwijl ie opgespannen was in draaibank. Aan andere kant strip op laten lassen en gat van 18-19mm in geboord, ca 25cm lang.
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Ik stel de vraag want die van mij is dat oude en versleten en van vorm niet meet te vertrouwen als model[/QUOTE

Hallo Ernest en allemaal
Je bedoeld toch de pennen/nagels om pen-gat verbindingen in elkaar te zetten ?
Bij Ambacht & Gereedschap staan enkele afbeeldingen van toognagels .
Heb er net enkele van mezelf opgemeten ,één , van 25 mm diam is ca 500 mm lang , aan de punt 12 mm
De anderen hebben ongeveer dezelfde verhouding .
Vaak zijn de koppen nogal paddenstoelvormig mishandeld , bij allemaal is er een gat in de kop .
Mvrgr Adr L
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik stel de vraag want die van mij is dat oude en versleten en van vorm niet meet te vertrouwen als model[/QUOTE

Hallo Ernest en allemaal
Je bedoeld toch de pennen/nagels om pen-gat verbindingen in elkaar te zetten ?
Bij Ambacht & Gereedschap staan enkele afbeeldingen van toognagels .
Heb er net enkele van mezelf opgemeten ,één , van 25 mm diam is ca 500 mm lang , aan de punt 12 mm
De anderen hebben ongeveer dezelfde verhouding .
Vaak zijn de koppen nogal paddenstoelvormig mishandeld , bij allemaal is er een gat in de kop .
Mvrgr Adr L
Das een grote. Zeker om een gebint voor de Friesians te bouwen.
aan de punt 12 mm
Geen scherp punt dus?
En is hij parallel langs de zijden tot de punt of taps, wat wij hier gerende noemen http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/geren1 of een andere vorm zoals bol door het midden bijvoorbeeld.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik stel de vraag want die van mij is dat oude en versleten en van vorm niet meet te vertrouwen als model[/QUOTE

Hallo Ernest en allemaal
Je bedoeld toch de pennen/nagels om pen-gat verbindingen in elkaar te zetten ?
Bij Ambacht & Gereedschap staan enkele afbeeldingen van toognagels .
Heb er net enkele van mezelf opgemeten ,één , van 25 mm diam is ca 500 mm lang , aan de punt 12 mm
De anderen hebben ongeveer dezelfde verhouding .
Vaak zijn de koppen nogal paddenstoelvormig mishandeld , bij allemaal is er een gat in de kop .
Mvrgr Adr L

Dat lijkt mij nogal forse toognagels.
De meubelmakers toognagels zijn toch echt wat kleiner en fijner 70 a 100mm lang doorsnede cilindrisch van plusminus 15mm naar 2mm. Oude setjes kun je af en toe nog aantreffen (beugel met verschillende togen)
Hier wat info en een plaatje van toognagels die de meubelmakers van oudsher gebruik(t)en.

IMG_4440.jpg

IMG_4439.jpg

De tekst en afbeelding komt uit het boek Gereedschappen en werktuigen voor de houtbewerking deel 1 Houtbewerking, van A Rauwerda.

groetnis, Roeland
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Nou, dat zou interssant zijn, heb ik nooit (te koop) gezien.
Nog even gekeken , bij de groten géén punt , die beginnen met ca de helft van grootste diameter .
De schuinte verloopt over de gehele pen , dus geen cylindrisch gedeelte .
De grootsten zijn mi inderdaad voor grote houtverbindingen als in schuren ed .
De kleineren , 12 / 20 mm hebben geen echte scherpe punt , bij de meesten zit er een muschroom opgeslagen .
Klopt het dat toognagels ( voor het grote werk) meestal met vier tegelijk gebruikt worden ?
Mvrgr Adr
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste mensen,

Ik heb even een plaatje van een toognagel opgezocht. Deze wordt getoond voor het ogen van kozijndelen.

DSCN1226.jpg


In tegenstelling tot de vorige plaatjes is deze dus enigszins krom.
Ik wist, dat ik die afbeelding had in een oud boek, waarvan ik de voorkant van de omslag heb bijgesloten. Het boek dateert van begin 20ste eeuw, en is waarschijnlijk de eerste druk. Oh ja, dat boek is NIET te koop!

DSCN1227.jpg

Succes met het maken van een nieuwe.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb er een ooit een aantal gemaakt van een aantal setjes hoek schroevendraaiers in het kader van het mezelf aanleren van smeden
Volgens de beschrijving c45 staal
Ze voldoen uitstekend

IMG_4444.jpg

IMG_4445.jpg

Maar wat oude priemen voldoen ook!


groetnis, Roeland
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het lijkt mij dat de rug is recht en de voorkant vormt een lijn van een paar graden uit het parallel vanaf het punt. Zo is het excentrische. Dat is beter voor het markeren van het gat in de pen.
En toogijzer in gebruik. Dat ik alleen meerder van zulke in bezit had want een is te weinig en die mijn verkeerde in niet al te goed staat vanwege zijn lange staat van dienst.P7031627.jpg
P7031626_zpsutccwvon.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
door je draadje van de toogpennen bedacht ik me dat ik inmiddels mijn toognagels heb vastgelegd
IMG_7183.jpg
IMG_7186.jpg
zoals je ziet hebben die van mij ook al behoorlijk geleden voornamelijk door de oorspronkelijke eigenaren omdat bij mijn werkzaamheden het maar zo nu en dan voorkomt dat ik ze nodig heb
aan het beugeltje zaten 4 dezelfde in een timmerkist de rest heb ik los bij elkaar gesprokkeld in oudijzer bakken
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Even een schop tegen een oud topic. Ik heb plannen om van douglas balken een pergola te maken. Dan lijkt me het wel leuk om het met echte pen en gat verbindingen met toognagels te maken. Maar hoe kom ik aan een toogijzer van de juiste maat? Ik heb nog een oude grote ronde (tapse) veil of rasp liggen. Maar ik vermoed dat ik daarmee het gat ga ruimen, terwijl dat niet de bedoeling is. Of zou dat wel gaan wanneer ik het gat een maat kleiner boor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.